י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

כך תיראה שביתת הרופאים ביום רביעי

שביתת האזהרה תהיה בת 24 שעות ותתקיים בכל בתי החולים ובכל מרפאות הקהילה, החל מהשעה 7:00 בבוקר ועד לשעה 7:00 בבוקר למחרת

רופאים בבית החולים רמב"ם. צילום: משה שי, פלאש 90
רופאים בבית החולים רמב"ם. צילום: משה שי, פלאש 90



רופאי בתי החולים וקופות החולים מאיימים להשבית את מערכת הבריאות ביום ד' הקרוב. זה קורה בתזמון מאד לא נוח מבחינת משרד הבריאות שרק מתחיל לעכל את המצב החדש לאחר התפטרותו של ליצמן, אך בהסתדרות הרפואית מבהירים כי התזמון לא נבחר במכוון לזמן של חולשה יחסית של המשרד, אלא למרות התזמון.

שביתת האזהרה תהיה בת 24 שעות ותתקיים בכל בתי החולים ובכל מרפאות הקהילה, החל מהשעה 7:00 בבוקר ועד לשעה 7:00 בבוקר למחרת. השביתה תכלול את בתי החולים הכלליים, הגריאטריים, הפסיכיאטריים והשיקומיים בכל הארץ. ביום השביתה יעבדו בתי החולים בתורנות במתכונת שבת וחג. גם מרפאות החוץ שובתות.

שירותי דיאליזה דחופים, טיפול נמרץ, חדרי מיון, חדרי לידה, פגיות וטיפולים אונקולוגיים יוחרגו מהשביתה ויפעלו במהלך היום. בנוסף, לגבי ניתוחים - תוקם ועדת חריגים מקומית אשר מורכבת ממנהל מחלקת הרדמה (או נציגו) אשר יתפקד כיו"ר הוועדה, נציג חדרי ניתוח וכן נציג הוועד.

מתן טיפולי IVF ייבחן באופן פרטני על-ידי ועדת החריגים שתדון בכל מקרה לגופו. באין החלטה אחרת של ועדת החריגים, גם טיפולים אלה יושבתו.

במסגרת השביתה ישבתו גם כל מרפאות הקהילה של קופות החולים: יוחרגו מהשביתה בקהילה מכוני גסטרו לפעולות שלא ניתן לדחות, טיפולי יום, אונקולוגיה, סקירות מערכות מאוחרות לנשים בהריון וטיפולי IVF.

על מה ולמה מאיימים הרופאים לשבות? הסכסוך נוגע למהלכים בהם נוקטים משרד הבריאות והממשלה במטרה להתמודד עם התחרות הפרועה על רופאים בין הקופות, במטרה לגרום להם לעבור עם כל המבוטחים שלהם לקופה מתחרה. במסגרת התחרות הזו, התגלו מקרים בהם קופות שילמו עד מאות אלפי שקלים לרופאים, בעיקר במגזר הערבי, כדי לעבור אליהן. למבוטחים המטופלים אצל אותם רופאים כמעט לא נותרת ברירה אלא לעבור עם הרופא לקופה החדשה, בעיקר ביישובים בהם יש מיעוט רופאים ואין תחליף לרופא.

מבחינת המדינה זהו בזבוז משווע של כספי ציבור שתורם אולי לכיסו של הרופא, אך לא מוסיף דבר לבריאות הציבור או לשיפור השירות. לפיכך, בהצעת החוק של ח"כ דוד אמסלם (הליכוד) שכבר עברה בקריאה טרומית נקבע כי רופאים לא יוכלו לעבור מקופה לקופה אלא אם ירחיקו 30 ק"מ לפחות. כלומר: רופא שירצה לעבור מקופה אחת לשניה בעיר סמוכה - לא יוכל לעשות זאת. בנוסף, אין זה סוד שבמשרד הבריאות בוחנים חלופה אחרת של הגבלת השכר (קאפינג) שקופה תוכל לשלם לרופאים עצמאיים.

בנוסף, ביקש משרד הבריאות מקופות החולים מידע על השכר שמקבלים כל הרופאים הראשוניים (רופאי משפחה, נשים וילדים) - העצמאיים והשכירים. זאת, לדברי המשרד, כדי לקבוע מדיניות תגמול ולפקח עליה.

עו"ד לאה ופנר, מנכ"לית ההסתדרות הרפואית, אומרת שההסתדרות הרפואית בחרה בצעד הקיצוני יחסית של שביתה מיד עם תום תקופת המעבר בין הכרזה על סכסוך עבודה מכיוון שההסתדרות הרפואית לא זכתה לשום התייחסות משרד הבריאות עד אמש, לאחר פרסום האיום בשביתה.

לדבריה, השביתה מתמקדת בשלושה עניינים מרכזיים: הדרישה לחשוף את נתוני השכר של הרופאים בפני משרד הבריאות, הכוונה להגביל גיאוגרפית מעבר של רופאים בין קופות, והכוונה להגביל שכר לרופאים מבלי לקיים על כך משא ומתן עם ההסתדרות הרפואית.

"אין לנו בעיה שהקופות ימסרו נתונים כלליים כמו ממוצע שכר, אבל אנחנו מתנגדים לחשיפה של נתוני שכר פרטניים של כלל הרופאים", אומרת ופנר. לדבריה, "אין עוד מגזר שבו אנשים חושפים את שכרם. אפילו ברשם העמותות מפרסמים רק את חמשת בעלי השכר הגבוה ביותר ולא את כולם".

הא מוסיפה כי הבעיה כולה נובעת ממחסור בתקנים וברופאים: "הבעיה נובעת מזה שיש מחסור גדול ברופאים, בעיקר ברופאי משפחה. אז מה עושים? במקום לפתוח עוד תקנים להתמחות ברפואת משפחה – מגבילים את התחרות. יש אנשים שרוצים להתמחות ברפואת משפחה ויושבים בבית. אם באמת רוצים לטפל בבעיה בלי לשבור עקרונות של שוק ומדינה דמוקרטית – תטפלו במקור הבעיה".

ההסתדרות הרפואית מציעה כמה פתרונות אלטרנטיבים לבעיית התחרות הפרועה בין הקופות על רופאים: ראשית, הגדלת מספר הרופאים באמצעות פתיחת תקנים נוספים להתמחות ברפואת המשפחה, שנית, איסור על הסכמי בלעדיות בין קופות חולים לרופאים (שבמסגרתם הרופא מחויב לעבוד רק בקופה אליה עבר), מה שיפחית את התמריץ של קופות לשלם סכומי עתק לרופאים כדי שיעברו אליהן, והצעה נוספת - תשלום מופחת עבור כל מטופל במקרה של מעבר המוני של מטופלים, מה שיפגע בתמריץ של קופות החולים לבצע מעברים המוניים.

במכתב ששיגר אמש מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב ליו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ליאוניד אידלמן, הוא מסביר כי הפניה לקופות החולים בבקשה לקבלת פרטים על שכר הרופאים נובעת מהמסקנה אליה הגיע המשרד שבקופות החולים אין מדיניות תגמול מסודרת, וכי המשרד דורש מהקופות לגבש מדיניות שכזו, ואילו הנתונים ישמשו את המשרד כדי לפקח על עמידה במדיניות שתיקבע. הוא מציין כי לעמדת משרד הבריאות זהו גם אינטרס של הרופאים לשנות את המצב הנוכחי ולקבע מדיניות שוויונית ומסודרת.

ממשרד הבריאות נמסר כי "המשרד נמצא בקשר שוטף עם ההסתדרות הרפואית בנושא. ההחלטה על קידום החוק נמצאת באחריות הכנסת. משרד הבריאות פועל בכל האמצעים על מנת להביא לאיזון אופטימלי ותחרות בריאה בין הקופות לטובת המטופל".

בנוגע לאיסור הסכמי בלעדיות, אומרים במשרד הבריאות כי "אין אנו מונעים מרופא לתת שירות לכמה קופות, להיפך. כבר היום ישנו חוזר בנושא זה". עם זאת, לדברי ופנר, החוזר אינו נאכף בשטח, וקופות רבות עובדות עם רופאים על בסיס בלעדיות.
שביתת רופאים בתי החולים קופות החולים מערכת הבריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד