כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

החוק שימנע המלצות המשטרה עבר. לפיד: נגיש בג"צ

החוק שימנע מהמשטרה להגיש המלצות בתיקי חקירה, וממילא גם לא להדליף את ההמלצות שלה, במידה והיא קוראת להגיש כתב אישום נגד איש ציבור כנתניהו או דרעי - עבר בקריאה ראשונה בכנסת. לפיד מאיים בבג"צ

חברי הכנסת ביטן ואמסלם. צילום: פלאש 90
חברי הכנסת ביטן ואמסלם. צילום: פלאש 90



מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק סדר הדין הפלילי של חבר הכנסת דוד אמסלם, מה שכונה חוק ההמלצות. בהצבעה שמית תמכו בהצעה 46 והתנגדו 37. ח"כ בני בגין נכח במליאה אך לא השתתף בהצבעה. ההצעה תחזור לוועדת הפנים להכנתה לקריאה שנייה ושלישית.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "כאשר החקירה מתנהלת בליווי פרקליט מלווה, הפרקליט מצוי בנבכי החקירה, וכדי לאפשר בחינה אובייקטיבית של חומר החקירה על ידי הפרקליטות, מוצע לקבוע כי לא תצורף לתיק החקירה עמדת המשטרה הן לעניין הגשת כתבי אישום והן לעניין מכלול התשתית הראייתית לביסוס האשמה נגד החשודים בחקירה. יובהר כי אין באמור למנוע העברת סיכום תיק החקירה, ובכלל זה התייחסות פרטנית לכל ראיה בחומר הראיות.

מוצע לקבוע כהוראת מעבר כי לעניין חקירות שכבר החלו ערב תחילתו של התיקון המוצע יהיה היועץ המשפטי לממשלה רשאי לפנות למשטרה בבקשה להעביר לפרקליטות את עמדתה לעניין מכלול התשתית הראייתית לביסוס האשמה נגד החשודים בחקירה, אם ראה כי הדבר דרוש לשם קבלת החלטה בחקירה.

מוצע לקבוע איסור פלילי על שוטר, חוקר ברשות חוקרת אחרת או פרקליט, למסור את המלצת המשטרה לעניין הגשת כתב אישום או לעניין מכלול התשתית הראייתית לביסוס האשמה נגד חשודים בחקירה למי שאינו מוסמך לקבלה על פי דין. פרסום המלצת המשטרה, שאינה השלב הסופי בניהול ההליך הפלילי, יש בו משום פגיעה בשמו הטוב של אדם.

מנתונים שהוצגו בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת עולה כי בחלק ניכר מהחקירות המועברות לטיפול הפרקליטות, הפרקליטות מחליטה בסופו של דבר שלא להגיש כתבי אישום. פגיעה זו בזכות בסיסית לשם טוב, שקיבלה מעמד של זכות יסוד מכוח חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו, לא פוסחת על אלפי חשודים בשנה. יש לעשות ככל שניתן כדי למנוע את הפגיעה בשמם הטוב של חשודים בחקירה."

יו"ר ועדת הפנים ויוזם החוק ח"כ דוד אמסלם הציג את ההצעה ואמר: "אני בא מהזווית של זכויות האדם בחוק הזה. בכלל לא קשור לראש הממשלה, לא התייעצתי אתו. אני נותן לכם נתונים – במדינת ישראל יש 30,000 שמגיעים לפרקליטות מתוך 350,000. אלו נתונים לא שלי, זה של שי ניצן. 12,000 תיקים, המשטרה ממליצה לפרקליטות לסגור אותם. נשארו 18,000. מתוך ה-18,000 המשטרה ממליצה על 18,000 תיקים, היא כותבת לפרקליטות שיש תשתית ראייתית להעמדה לדין.

ומתוך זה הפרקליטות סוגרת 14,000 ומעבירה 4,000 להתנהלות מול בתי משפט. קרי, 80% מהתיקים שהמשטרה מחליטה, כותבת המלצה בגינם שיש תשתית ראייתית, נסגרים על-ידי הפרקליטות. אם הפרופורציה הייתה הפוכה, לא הייתי מגיש הצעת חוק, בגלל שבסופו של דבר בחיים לפעמים יש טעויות. 80%, רבותי, מה קורה בדרך? חייו של אותו בן-אדם נהרסו לחלוטין, בגלל שהוא כבר אשם."

ח"כ מיקי רוזנטל: " 99% מהמלצות המשטרה לא מתפרסמות כי הן לא מעניינות אף אחד. אבל עכשיו החשודים עצמם לא יוכלו לקבל את מה שהפרקליטות קיבלה מהמשטרה. החוק הזה הוא חרפה, כל מה שאתם רוצים הוא להפריד בין הציבור לבין נבחרי הציבור."

ח"כ יאיר לפיד: "יש גבול כמה אפשר לשקר פה. זה חוק שנוגע רק לכמה עשרות תיקים אבל נועד לבן אחד. עאלק טובת הציבור ועאלק לא חוק פרסונלי. ראש הסגל של ראש הממשלה ישב איתם וסגר את החוק שיתאים בדיוק לראש הממשלה, כי הוא פוחד פחד מוות שהציבור הישראלי ידע מה הם ההמלצות. מהחרדה המבועת והמיוזעת מפני החקירות שלו, יש ניסיון השתקה של היועץ המשפטי ומשטרת ישראל. מול זה אין קואליציה אלא ועדה להצלת נתניהו. אם חוק ההמלצות יעבור יש עתיד תגיש בג"צ נגדו, החוק הזה יעצר או בבניין הזה או בבניין ממול."

ח"כ דוד ביטן אמר בסיכום הדיון: "שמעתי פה 1000 פעם את המילה שחיתות ושראש הממשלה מושחת. זה בדיוק העניין, לא מעניין אתכם תוצאות החקירה. בשבילכם עצם זה שיש חקירה זה אומר שהוא אשם. לא מעניין אתכם מה האמת. אתם רוצים להכפיש ולשנות את דעת הקהל ובדיוק בשביל זה צריך את החוק הזה. אתם מנצלים חקירה שאין בה שום דבר כדי להדיח ראש ממשלה וזה סוג של שחיתות."
חוק ההמלצות חקירות נתניהו דרעי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד