י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

פרס מפעל חיים הוענק לעיתונאית חרדית

אמש (שני) בכנס העיתונות באילת, קיבלה העיתונאית החרדית, שושנה חן, את פרס מפעל חיים מ'אגודת העיתונאים' בתל אביב - לאחר יותר משלושה עשורים בתפקידה

בית ידיעות אחרונות. צילום: יעקב נחומי/פלאש90
בית ידיעות אחרונות. צילום: יעקב נחומי/פלאש90 צילום: יעקב נחומי, פלאש 90

 


העיתונאית החרדית שושנה חן, כתבת לענייני צרכנות בעיתון 'ידיעות אחרונות', קיבלה אמש (שני) פרס מפעל חיים מ'אגודת העיתונאים' בתל אביב, בכנס העיתונות באילת על שנים של עשייה ככתבת צרכנות חוקרת בעיתון.

חן החלה לעבוד לפני יותר משלושה עשורים כעיתונאית ב"ידיעות אחרונות", שם הפכה תוך זמן קצר לכתבת צרכנות מובילה ומשפיעה. בזכות עבודתה, תחום הצרכנות הפך מתחום זניח ושולי לתחום ליבה בעיתונות בישראל. חן קבעה סטנדרט בלתי מתפשר ונטול פניות בבדיקות צרכניות במגוון נושאים. תחקירים עליהם היא חתומה הניבו לא פעם שינוי חוק ושינויי תקנות. חן התריעה על סימון לקוי של מוצרי מזון וחוסר שקיפות בפרסום מוצרים עם עודף סוכר, שומן ונתרן לפני שמשרד הבריאות החל לקדם רפורמה בנושא. ההשוואות שהיא עורכת בין מחירים הסלים לחג משפיעים מאד על פעולות רשתות השיווק. חן, המשתפת פעולה עם ארגוני הצרכנים המובילים במדינה, פרסמה אלפי טיפים המבוססים על בדיקות שערכה בשטח, בחנויות בארץ ובחו"ל, המבוססים על בדיקות קפדניות שערכה. מעת לעת, מפרסמת טורי דעה המביאים את נקודת מבטה כאישה חרדית בנושאים שעל סדר היום.

במעמד קבלת הפרס אמרה שושנה חן: "כולנו בני אדם וכולנו באנו מאותו מקום ונלך לאותו מקום. אני תמיד זוכרת מאין באתי ולאן אני הולכת ובפני מי אני עתידה לתת דין וחשבון. אני מודה לכל מי שבחרו בי להיות ראויה לפרס מפעל חיים – דבר עם צליל כבד, מכובד ומאיים. המילים מפעל חיים מאפשרות את הפרספקטיבה. הפרספקטיבה של חייו של הצרכן מאתגרת יותר ויותר. כשאני התחלתי לעבוד, אני זוכרת מסיבת עיתונאים של גוף שעשה מאבק על כך שהמתנה לקו טלפון לא תארך מ-3 שנים. היום זה הכלי הצרכני החשוב ביותר שנבנה היום. רק בבלאק פריידי האחרון רוב הקניות נעשו מסלולרי. רוב השוואות המחירים נעשות במכשירים אלה. הדבר היחיד שלא השתנה הוא שאנחנו לא רוצים להיות פראיירים ותמיד אנחנו פוחדים שעושים אותנו כאלה. החוכמה היא לשלב את חוכמת ההמונים התוססת ברשתות החברתיות עם הכלים של העיתונות הקלאסית".

חן הרחיבה על עבודתה ב'ידיעות אחרונות': "ההזמנות שלי הייתה ידיעות אחרונות. מדב יודקובסקי ז"ל, דרך משה ורדי ז"ל, דרך העורך הנוכחי, רון ירון. מיומי הראשון חשתי את ההיכרות בחשיבות תחום הצרכנות. ללא העידוד לבדוק ללא חת וללא משוא פנים, הייתי קול קורא במדבר. הרבים שליוו אותי הם אלה שאפשרו לי להגיע להישגים. העורכים הצמודים שתומכים, כמו אילאיל בן צור ואיילת להב שישובות כאן. המשכתבים, הצלמים המגיהים – מכולם למדתי. יחד המצאנו ופיתחנו בדיקות שהפכו למודל לחיקוי. תודות למשפחה – אני בת דור שני לניצולי שואה, אבא ואמא שיצקו בי את אמונתם. הם חוו את חרב התרעלה במלוא עוצמתה ואיבדו הכל, אבל לא את אמונתם וצלם האנוש והתנהגו כעוף החול. העובדה שאני בתם היחידה עומדת כאן בישראל ומדברת על הישגים בצרכנות אז זכינו. אשרי המאמין, אשרי שזכייתי. אני תפילה לבורא עולם שהביאני עד הלום".

חן נולדה בתל אביב למשפחה מחסידות גור, וכיום מתגוררת בבני ברק. היא החלה את דרכה בעולם העיתונאות ככתבת בעיתון 'המודיע' בו כתבה בנושאי חברה ופוליטיקה, בשנים 1972 - 1978. לאחר מכן עברה לכתוב בעיתון 'ידיעות אחרונות' ככתבת צרכנות.

בשנת 2014 הוציאה את ספרה "את נשארת שם – מכתבים לאחותי שלא הכרתי", בו כתבה על משפחתה בשואה ואודות אחותה שנרצחה בשואה, שעל קיומה נודע לה רק בגיל שמונה.

גם העיתונאית רינה מצליח מ'חדשות 2' קיבלה פרס מפעל חיים, על היותה עיתונאית כבר שנים ארוכות בהן חשפה תחקירים חברתיים. "אני גאה מאד להיות חלק מהתקשורת הישראלית", אמרה מצליח בכנס.

 

שושנה חן מקבלת את הפרס. צילום: אודי פורטל




שושנה חן פרס מפעל חיים עיתונאית חרדית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד