כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

בשורה לחובבי כתבי יד והיסטוריה יהודית

נחתם הסכם שיתוף פעולה בין הספרייה הלאומית של ישראל ואגודת פרידברג לכתבי יד יהודיים (FJMS) • במסגרת ההסכם צפויים לחבור אתרי האינטרנט של אגודת פרידברג לאתר הספרייה הלאומית

צילום: קובי הר צבי
צילום: קובי הר צבי



במסגרת ההסכם צפויים לחבור אתרי האינטרנט של אגודת פרידברג לאתר הספרייה הלאומית ובראשם אתר הגניזה הקהירית; אתר "הכי גרסינן" המספק תמונות ותמלילים של התלמוד הבבלי; אתר "יד הרמב"ם" המספק טקסט של ספר ההלכה של הרמב"ם; אינדקס קטעי גניזה של מקורות תלמודיים בעריכת פרופ' יעקב זוסמן; אתר המנגיש כתבי יד תימנים מאוסף יהודה לוי נחום ועוד
אחד האתגרים החשובים והמרכזיים ביותר של מי שעוסקים בהצלה ושימור אוצרות רוח היסטוריים בני מאות שנים, הוא היכולת להתאים ולהנגיש אותם בפלטפורמות דיגיטאליות מתקדמות.

אחד מחלוצי התחום ומי שהצליח לחבר ולשלב בין מדעי המחשב ומדעי היהדות - שני תחומי מחקר שבמבט ראשון נראים רחוקים זה מזה – הוא הנדבן ד"ר דב פרידברג מטורונטו שבקנדה. קשה להפריז בחשיבות הפרויקטים שאגודת כתבי היד שלו פיתחה בשני העשורים האחרונים, ובמיוחד בכל הקשור להנגשת הגניזה הקהירית באמצעים הדיגיטליים המשוכללים ביותר.

מאידך, הספרייה הלאומית של ישראל מחזיקה את המאגר הגדול והמקיף ביותר בעולם של ספרים, כתבי יד, כתבי עת וארכיונים יהודיים, הן בפורמט פיזי והן בתבניות דיגיטליות.

כעת, על פי הסכם שנחתם לאחרונה בין הספרייה הלאומית ואגודת פרידברג לכתבי יד יהודיים, ישולבו בהדרגה פרויקטים של האגודה אל תוך התשתית הטכנולוגית של הספרייה הלאומית. שיתוף פעולה היסטורי זה מבטיח את פיתוחם של מספר פרויקטים דיגיטליים מתקדמים ביותר הקשורים למחקר בכתבי יד עבריים בעולם. בכך גם ימוזגו המשאבים החדישים ביותר של FJMS עם האוסף העצום של הספרייה הלאומית.

היוזמה הדיגיטלית המרכזית של FJMS היא פרויקט הגניזה של פרידברג, המאפשר לחוקרים לצפות, לקרוא ולהוסיף הערות למאות אלפי תמונות של שברים ומסמכים של הגניזה הקהירית הנודעת. הטכנולוגיות המתקדמות של הפרויקט מסייעות בזיהוי קטעים של מסמכים שהתפזרו לאוספים שונים ברחבי העולם. מאות אלפי הביקורים באתר מדגימים את תרומתו הבלתי מעורערת של האתר ללמידה ולמחקר. FJMS אף פיתחה מספר אתרים נוספים ובהם: אתר "הכי גרסינן" המספק תמונות ותמלילים של גרסאות טקסטואליות של התלמוד הבבלי; אתר "יד הרמב"ם" המספק טקסט סינופטי של ספר ההלכה המשפיע של הרמב"ם, תוך התבססות על דפוסים קדומים ועל כתבי יד; אתר המאגד טקסטים בערבית יהודית וביבליוגרפיה מלווה; אינדקס של קטעי גניזה של מקורות תלמודיים בעריכת פרופ' יעקב זוסמן; ואתר המנגיש כתבי יד תימנים מאוסף יהודה לוי נחום. בעתיד תתאפשר גישה מאתר הספרייה הלאומית גם לאתר הגניזה הקהירית של אוניברסיטת קימבריג'.

את חברת FJMS יזם ד"ר אלברט דב פרידברג, פילנתרופ ומנהל השקעות מטורונטו, שדאגתו לטקסטים יהודיים הפכה אותו לתומך מוביל במחקר כתבי יד יהודיים.

במשך 125 שנה, התפתחה הספרייה הלאומית של ישראל והיום היא נחשבת לספריית היודאיקה המובילה בעולם. במסגרת תהליך התחדשותה, נחשבת הספרייה הלאומית למובילה טכנולוגית, בכל הקשור לנוכחות דיגיטלית ברשתות ובאתרים. במיוחד ראוי לציון בהקשר זה פרויקט "כתיב" - האוסף הבינלאומי של כתבי יד עבריים דיגיטליים, שמטרתו לספק גישה מרכזית באינטרנט לכל כתבי היד העבריים בעולם. מיליוני תמונות של כ-50 אלף כתבי יד כבר נמצאים באתר הספרייה (ktiv.nli.org.il), שהושק באוגוסט 2017.

גם אתר 'כתיב' הוא מיזם משותף של אלברט ד' וננסי פרידברג באמצעות קרן FJMS והספרייה הלאומית, בשיתוף עם פרויקט "ציוני דרך" של משרד ירושלים והמורשת.
מנהל הספרייה הלאומית, אורן ויינברג, אמר במעמד חתימת ההסכם "הסכם זה יביא את ההתפתחויות הטכנולוגיות של שני הגופים לעוצמה חדשה ולשיח הדוק ומפרה הדדית, וכך יאפשרו לספק את המוצרים הדיגיטליים הטובים ביותר בתחום מדעי הרוח הדיגיטליים היהודיים".

אלברט דב פרידברג הוסיף: "ההסכם שלנו מבטיח שהעבודה הזאת, שהקדשתי לה כל כך הרבה דאגה ומשאבים, תמשיך לצמוח, להתפתח ולהישמר גם בעתיד".
הספריה הלאומית קרן פרידברג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד