ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

סערת המעילה בחסידות: הגזבר תובע לבטל את הבוררות בבית המשפט

חברי הנהלת הגמ"ח הופתעו הבוקר כשקיבלו בביתם כתב תביעה מבית המשפט המחוזי בירושלים הגזבר תובע את שאר מנהלי הקופה והגזברים • חסידי האדמו"ר נדהמו מחוצפת הגזבר, כשבנוסף למעילה שביצע לכאורה בכספים, אף פוגע כעת פגיעה ישירה באדמו"ר המשמש כנשיא הגמ"ח

חסידות ירושלמית. צילום: שוקי לרר
חסידות ירושלמית. צילום: שוקי לרר

 


פרשת השוקת השבורה בקופת הגמ"ח של החסידות הירושלמית: התפתחות דרמטית בפרשת המעילה בגמ"ח 'נזר החסד' שנחשפה לפני למעלה משנה ב'בחדרי חרדים', עת התברר כי לכאורה נעשתה מעילת ענק על ידי הגזבר הראשי, שגרמה לקריסת הגמ"ח.

לאחר שנפסק כי הצדדים יקיימו בוררות, הופתעו הבוקר חברי הנהלת הגמ"ח כשקיבלו בביתם כתב תביעה מבית המשפט המחוזי בירושלים הגזבר תובע את שאר מנהלי הקופה והגזברים.

כזכור, כפי שנחשף ב'בחדרי חרדים' הגמ"ח של הקהילה – שהוקמה לסייע להורים המחתנים את צאצאיהם בהלוואות כלליות בהתאם לסכום שהופקד על ידי כל חבר וחבר, ולאחר עשרים שנות ניהול התגלתה מעילת הענק שהביאה לקריסת הגמ"ח.

בקרב ציבור חברי הקופה רווחת ההבנה כי האשמה על שאר המנהלים לא פחותה מהאחריות של הגזבר מאחר והוא הופקר לעשות בקופה כטוב בעיניו בלי שום פיקוח ואף נעשו פעולות השתקה מצד מנהלי הקופה שהואשמו באחריות עקיפה או ישירה.

בהסכמת הגזבר נבחר בית דין של זבל"א כשהבוררים הם הרב שלום מרדכי סגל, הרב צבי גרטנר והרב אברהם רוזין. הדיונים נמשכו בחשאיות מוחלטת, ותוך כדי מחאת הטוען הרבני מצד הנתבע על העוול שנגרם למרשו וכי הוא לא אחראי לבדו על הקופה וכי יש עוד גזברים בירושלים בית שמש ועוד ערים, את הנהלת הגמ"ח מייצג הטוען הרבני הרב דוד שוב.

הנושא הועבר לדיון בפני בית דין זבל"א, ובפסק דין ביניים בן 14 סעיפים המכונה ע"י הרבנים "ברירת מחדל", הוחלט והוכרע פה אחד, שעל הנתבע לשלם לקופת הגמ"ח סך של 842.000 אלף דולר, ואת שאר הגירעון על חברי הנהלת הגמ"ח להשלים.

לפליאת הציבור שהמתין בסבלנות ראויה לציון, פורסמה החלטת הבוררים רק החודש, ומסיבה לא ידועה החלו חברי הנהלת הגמ"ח להוביל מהלך של החתמת רטרואקטיבית של כלל המפקידים על שטר בוררות/ייפוי כוח, על מנת שיוכלו ליישם את הפסק תוך הבטחה כי כספם יוחזר עד ט"ו בשבט.

בפרק זמן זה שינה הגזבר את טעמו והודיע כי הוא מתנגד לפסק הבוררות וכי לא יתכן לחייב אותו בבורות שהצדדים כולם אינם מיוצגים כחוק וכהלכה ואף הביע התנגדות חריפה שהחתימו בדיעבד את חברי הקהילה לשטר הבוררות.

משלא התייחסו לטענותיו נקט הגזבר צעד התאבדותי מבחינת הקהילה, ובחר ללכת לערכאות לבית המשפט המחוזי בירושלים בבקשה לקבל סעד וביטול פסק הבוררות.

חסידי האדמו"ר נדהמו מחוצפת הגזבר לו רחשו אמון מוחלט, וכעת, לא די שמעל לכאורה בכספים אלא אף פוגע פגיעה ישירה באדמו"ר המשמש כנשיא הגמ"ח, דבר שעורר סערת רוחות עזה.

כיום מנסים עסקני הקהילה לכנס מושב בית דין מיוחד של 'העדה החרדית' לדון על הוצאת שמתא וחרם על המנהל שהלך לבוררות.

מעילת ענק שוקת שבורה חסידות ירושלמית גזבר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד