י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

עצורי הפגנת הפייק: המשטרה חוזרת לשיטת צווי ההרחקה

עצורי הפגנת ה'פייק' שוחררו ממעצר כשלבקשת המשטרה נאסר עליהם להתקרב למוקדי הפגנות לא חוקיות • מעצרו של אחד העצורים הוארך. לנוכח העובדה כי מדובר באדם שהואשם בעבר בעבירות דומות ואמור היה להיות במעצר בית בנצרת עילית • נציג המשטרה בדיון: "ההפגנות משבשות את החיים של תושבי ירושלים בצורה ממשית"

הפגנת הפייק. צילום: חיים גוךדברג קנייטש
הפגנת הפייק. צילום: חיים גוךדברג קנייטש



עצורי הפגנת ה'פייק' שוחררו עם הרחקה ממוקדי הפגנות לא חוקיות. מעצרו של אחד העצורים הוארך. לנוכח העובדה כי מדובר באדם שהואשם בעבר בעבירות דומות ואמור היה להיות במעצר בית בנצרת עילית.

כ-34 מפגינים נעצרו אתמול במהלך הפגנת ה'פייק' בסמוך ללשכת הגיוס בירושלים. בניגוד להפגנות הפלג לאחרונה, בהם מרבית העצורים שוחררו עם קנסות, הבוקר הובאו למעלה מ-20 מפגינים לבית משפט השלום בירושלים.

לגבי 20 מפגינים החשודים בהפגנה לא חוקית, המשטרה בקשה לשחררם עם איסור על השתתפות בהתקהלות כלשהי למשך שלושה חודשים, הפקדה של 3,000 ש"ח ובנוסף ערבות עצמית וצד ג' בסך 5,000 ש"ח. יצויין, כי חלק מהעצורים הוצאו מבית המשפט לאחר שהפריעו בשירה והדיון התקיים בנוכחות חלקם.

"ההפגנות של העדה החרדית כנגד הגיוס ולמען עצורים שנמצאים בידי צה"ל, מתרחשים כבר תקופה ארוכה" אמר לבית המשפט נציג המשטרה אבי שבתאי. כפי שדווח ב'בחדרי', הייתה רגיעה של כחודש עד לפני שבוע - אז ההפגנות התחדשו. "ההפגנות משבשות את החיים של תושבי ירושלים בצורה ממשית, הם סוגרים כבישים, ובשלושה ימים האחרונים מאז יום ראשון יש הפגנות קבועות ליד לשכת הגיוס של מאות. למשך שעות חוסמים את הגישה לרחוב רש"י וגשר החיים והתנאים נדרשים על מנת להרחיק את המשיבים מההפגנות האלו ושתהיה הרתעה שלא יחזרו על המעשים האלה" אמר לשופט.

פרקליטם של חלק מהעצורים, עו"ד שלום בן שבת, ביקש להשוות להפגנת הנכים וטען להתנהגות מפלה. לדבריו, אותה תחנת המשטרה, לב הבירה, הייתה אמונה על ההפגנה אך לא ניסתה לגדוע אותה. "שעות מספר לאחר מכן, אותה יחידה הזמינה כוחות רק בשל העובדה שמדובר בציבור החרדי. מכיוון שההפגנה הייתה ידועה למשטרה - הם חסמו את הכבישים עוד קודם, מדובר בהתנהגות מפלה".

מהמידע שהגיע ל'בחדרי' עולה כי נציג המשטרה השיב לטענה זו ואמר שהמשטרה מאוד סבלנית גם כלפי המפגינים הללו - "אך מדובר בשעות של הפגנות ולא דקות" וביקש מהשופט שיקח זאת בחשבון. "המשיבים מובאים לאולם. הם מקימים רעש. בית המשפט ממתין, אך הרעש לא מפסיק. בית המשפט מורה להוציא את המשיבים המקימים רעש" תיאר את ההתרחשות בבית המשפט.

אחד העצורים בן 28 נפצע, לטענתו במהלך המעצר. לדברי פרקליטו עו"ד בן שבת, נזל לו דם בין העין לאף ומאז מעצרו ביקש לקבל טיפול רפואי אך רק הבוקר חובש מד"א הוזמן.

השופט אוהד גורדון לא קיבל את הטענה של בן שבת בדבר ההשוואה להפגנת הנכים וציין כי על פי תיקי המעצר שמובאים בפניו, לא נראה שהמשטרה מתייחסת באופן שונה. באשר לטענה כי מאז אתמול בשעה 23:00 העצורים לא קיבלו מזון כשר, השופט ביקש לוודא שיסופק מזון להם מזון בהתאם לזכויותיהם והוסיף כי פרוטוקול הדיון יועבר לנצ"מ אלי כזרי מפקד תחנת לב הבירה, "אבקש כי יברר את הטענות".

20 העצורים שוחררו על ידי השופט בתנאים מגבילים, הכוללים איסור השתתפות בהתקהלות בלתי חוקית למשך 45 ימים; הפקדה בסך 1,500 ש"ח שלבקשתו של הרב שמעון שישא שנכח באולם, ההפקדה לא תהווה תנאי לשחרור ויוכלו להפקיד גם מחר - בניגוד לבקשת המשטרה. בנוסף, על כל אחד מהעצורים לחתום ערבות עצמית וערבות צד ג' בסך 5,000 ש"ח.


ההפגנה בסמוך ללשכת הגיוס. צילום: מחאות החרדים הקיצוניים

חשוד נוסף שהיה מראשוני העצורים, שמואל שפירא, המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו בשלושה ימים, זאת בעקבות כך שבמהלך ההפגנה, על פי החשד, פנה לשוטר ואמר לו "נאצי מות יומת", בתגובה השוטר הודיע לו שהוא עצור ונאלץ להשתמש בכוח נגדו כי הוא ניסה להימלט. אם לא די בכך, החשוד יש לו צו הבאה וכן אמור אמור היה להיות במעצר בית מלא בנצרת עילית בעקבות שני כתבי אישום שהוגשו נגדו המייחסים לו עבירות דומות של השתתפות בהפגנה והפרעה לשוטר. "מאחר ומדובר במשיב שזה לא הפעם הראשונה שהוא נעצר בגין הפגנות לא חוקיות, עניינו הובא לפני פרקליטות מחוז ירושלים, אשר ביקשו להאריך מעצרו לשם ביצוע מס' פעולות חקירה" ציין החוקר.

"סבורני שקשה לתת במשיב אמון כי יכבד תנאי שחרור נוספים" אמר השופט גורדון. עם זאת ציין כי למרות שבדרך כלל ישנה נטייה שלא לייחס 'מסוכנות' למשתתפים בהפגנה, "הרי שנוכח ריבוי האישומים והחשדות נגד המשיב בהקשר זה, ספק רב אם ניתן לסמוך עליו שלא יחזור לסורו אם ישוחרר" ומעצרו הוארך עד ליום ראשון.
הפגנת הפייק צווי הרחקה הפגנה בלתי חוקית הארכת מעצר שמואל שפירא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד