ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024

גם על השבת ויתרו במפלגות החרדיות

דרעי אשם בחילול השבת בתל אביב, 'דגל' גררה רגליים במשבר הרכבת וגם השאר אישרו משחקי כדורגל בשבת. אחרי שויתרו על ארץ ישראל בשביל תקציבים המפלגות החרדיות מוותרות גם על השבת

ברוך מרזל
ברוך מרזל



פרשת התפטרותו וחזרתו מהתפטרותו של השר יעקב ליצמן מלמדת יותר מכל על הקריסה בכל המערכת הפוליטית של הציבור החרדי בשנים האחרונות. קשה היה להאמין לפני עשר שנים שקואליציה הנשענת על קולות החרדים תהיה יותר ליברלית מבג"ץ ותאשר (!) – כן, ממש תאשר על-פי חוק - בפעם הראשונה מאז קום המדינה משחקי כדורגל בשבת. קשה היה להאמין, שעבודות הרכבת תבוצענה בעיצומו של השבת תוך התרסה בבורא עולם (ע"פ היתר של "פוסק הדור" החדש חיים כץ), ורק אחר חודשים רבים מישהו יזדעק (השר ליצמן), וגם הוא – בדרך לפשרה המבישה בענין המרכולים והכדורגל, פשרה שלמעשה מאפשרת גם חלק גדול מהעבודות ברכבת (העיקר שלא ליד בני ברק). כעת באישור המפלגות החרדיות, מאות אלפי יהודים יחללו שבת במשחקי הכדורגל שבג"ץ רצה להפסיק, אבל "יהדות התורה" תאפשר. כמו-כן נחזה בחילול שבת עצום ובמרכולים, שדרעי אפשר את פתיחתם, וכעת הוכנס חילול השבת לסטטוס קוו.

המפלגות החרדיות למעשה אמרו היום, כי השבת היא עניינו הפרטי של כל אחד ואחד, ומדינת ישראל היא מדינה ככל המדינות, אשר רשאית לנהוג כאוות נפשה מבלי להתחשב בתורה. כל עוד הטשולנט בתוספת קישקע חם בירושלים ובבני-ברק, כל עוד לא מפריעים לנו בשכונות "שלנו", מצדנו שתל-אביב תהפך ללונדון. קשה לי להביט בעיניהם של אותם גיבורי-כח שלחמו על שמירת השבת המינימלית בתל-אביב וסגרו את עסקיהם, שעה שאנשי ההון והכח דורסים אותם ביחד עם השבת הקדושה. אותם גיבורים ציפו לכתף תומכת מהציבור החרדי [שהרי מ"הבית היהודי" של בנט ושקד אנחנו לא מצפים לשמירת היהדות, ואכן שבת אינה בסדר היום שם]. כעת התברר, כי השבת מבחינת הנציגות הפוליטית של שומרי התורה אינה אמורה לחייב את כלל ישראל. אם לפחות יש להם עוד קצת בושה, אני מציע שמפלגת "יהדות התורה והשבת", כפי שהיא נקראת בקלפי, לפחות תסיר את המילה "שבת" מהשם.

יחד עם זאת, חשוב לערוך הבדלה ברורה בין העסקנים שמכרו את השבת בעבור נזיד כבוד ותקציבים, לבין גדולי ישראל שלא היו מדווחים בפרטי ובהיקף הבעיה. אני אישית ביקרתי לפני כחודשיים כעשרים מגדולי הדור, אשר חלקם יושב במועצות של החסידים, של הליטאים ושל ש"ס, ואף אחד מהם לא ידע שיש אפשרות מעשית קלה יחסית להביא לכך שבג"ץ יפסיק את הכדורגל בשבת. כל הרבנים אמרו לאחר ששמעו ממני לראשנה על הענין, שאסור לאשר את המשחקים הגורמים לחילול שבת המוני, ורק תמיכת הממשלה והקואליציה הכוללת את החרדים תאפשר שזה יהיה חוקי. וזה לא הדבר היחיד, שהעסקנים עשו כאן על דעת עצמם.

ראוי עוד לציין, כי העיתונים "המבשר" - הביטאון של משפחת פרוש, ו"יתד נאמן" - בטאונה של "דגל התורה", מפלגה שפעם נחשבה לבעלת עמדות נוקשות לפחות בנושאים כאלו, היו העיתונים היחידים בארץ שלא העלו לכותרת הראשית את התפטרות השר ליצמן ואת משבר השבת, ולהפך – ב"יתד נאמן" היה כתוב כלשון הזו, בביקורת יותר ממרומזת על ליצמן – "בניגוד למבט הפוליטי המצומצם בנקודת רתיחה מסוימת, בשאלה הזאת יש עוד גורמים פעילים מלבד מאבקי השבת המתוקשרים כמו פעילות הקירוב והשפעת פיזור האוכלסיה החרדית ברחבי המדינה". במילים יותר פשוטות, רצונם לומר שהג'ובים והתקציבים למוסדות חשובים יותר מהשבת ומכל דבר אחר.

מפלגת ש"ס והעומד בראשה אריה דרעי שוב לא עמדו בהתחייבות שלהם גם בנוגע למשחקי הכדורגל, שעליהם רבותיהם צעקו והורו להילחם על כך, וגם בנוגע למרכולים בתל אביב, שם דרעי אשם לכתחילה בהחלטת הבג"ץ.

לעומת זאת, כל אותה התנהלות מבטאת קו אחיד, המסמן התפרקות מוחלטת של ערכים. ברגע שהעמידו כעיקר את מנעמי השלטון, את התקציבים (גם כשהם מיועדים למקומות ראויים), ואת הרצון למצוא חן בעיני עוקרי הדת – הם מכרו את השבת כחלק ממכירה כללית של עקרונות וחשבונות פוליטיים קטנים. על-כן אין זה פלא, שאותם אנשים אשר בעבר טענו נגדי ונגד חברי שמה שחשוב באמת זה התורה והשבת, ולא ארץ-ישראל, ולכן אל לנו למסור נפש על שלמות הארץ, אלא רק על שלמות התורה – אותם אנשים כעת עושים לתורה את מה שקודם לכן הם עשו לארץ הקודש.
שבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד