י' אייר התשפ"ד
18.05.2024

האברכים שבקיאים בש"ס ערכו סיום אצל הגר"ח קנייבסקי

במעמד סיום הש"ס של אברכי כולל 'ש"ס אידן' בבית הגר"ח קנייבסקי ביקש מנשיא הכולל גאב"ד פוזנא: "תפתח עוד עשרה כוללים כאלה"

האברכים שבקיאים בש"ס ערכו סיום אצל הגר"ח קנייבסקי



לא בכל יום מבקש שר התורה הגר"ח קנייבסקי, להוסיף עוד עשרה סניפים לכולל שלו. אלא שכפי שהתברר בשנים האחרונות, בכל מה שקשור ל"כולל ש"ס אידן" שבראשות הגאון רבי אברהם אייזן גאב"ד פוזנא שבפלטבוש בברוקלין, גם הלא צפוי קורה.

סיפורו של "כולל ש"ס אידן" הוא סיפור מדהים של אהבת התורה ברמה הכי גבוהה. לפני תשע שנים, החליט הגאון רבי אברהם אייזן גאב"ד פוזנא, המתגורר בפלטבוש - להקים כולל מיוחד שכשמו כן מטרתו - 'ש"ס אידן'. כל הלומדים שבו, הם אברכים מופלגים שכל אחד מהם מסיים כל שנה את כל הש"ס כולו. גאב"ד פוזנא בחר קבוצה של אברכים מופלגים בתורה.



קצב הלימוד בכולל - שעומד בנשיאות הגאון רבי משה אייזיק סאמעט - מזכיר סיפורי הנהגות של גאוני עולם. הספק של שמונה (8) דפי גמרא מדי יום – מיום ראשון עד חמישי - ארבעה דפים בערב שבת וארבעה דפים בשבת. בסוף כל חודש, חייב כל אברך ואברך לעמוד בבחינה – בעל פה ובכתב – על סכום של מאתיים עשרים וחמישה (225) דפי גמרא בידיעה ברורה, ובכל חצי שנה נערך על אלף ושלוש מאות וחמישים (1,350) דפי גמרא, ובסוף כל שנה מבחן מסכם על כל התלמוד בבלי - שהם אלפיים ושבע מאות ואחד עשר (2,711) דפים.

מדי שנה עולים גאוני 'ש"ס אידן' לבית הגר"ח קנייבסקי למעמד הסיום אלא שכמו בכל שנה, לפני שמכריז הגר"ח על הסיום, הוא מבקש לבחון את ידיעתם של האברכים. הגר"ח מתפנה בפנים שוחקות. לפניו כל כרכי הש"ס הקטנים, והוא שואל שאלות קשות שמצריכות ידע מקיף בכמה מסכתות בו זמנית. שאלות בסגנון של כמה פעמים מוזכר עניין מסוים בכל התלמוד בבלי. המעמד מרגש, הגאונים משיבים בדיוק רב. כביכול יש לפניהם איזושהי תוכנת חיפוש ווירטואלית. הפניות מדויקות לפי סדר הדפים מ'ברכות' ועד 'נדה'.

לפני שנתיים קרה חידוש שעורר בשעתו סערה. רגע לפני שהסתיים המעמד, פנה הגר"ח אל מייסד הכולל הגר"א אייזן והעלה הצעה: "אולי תעשו כזה כולל ש"ס אידן - גם בבני ברק". והנה, לא עבר זמן רב, ולמרות כל ההוצאות וההיערכות, בראש חודש אייר, זכה הגר"א אייזן להיכנס שוב אל הקודש, כשהוא מלווה בקבוצת תומכי תורה שהגיעה במיוחד מחו"ל למעמד. ואליהם מתווספים 21 גאוני 'ש"ס אידן' מבית שמש, ועוד עשרה גאונים חדשים שיפתחו את הסניף הבני ברקי. את השמחה הגדולה קשה לתאר.

אלא שכידוע, בדברי תורה, הכלל הוא להיות מוסיף והולך. זה קרה במעמד האחרון, כ"ד מר-חשוון תשע"ח. הפעם התייצבו בבית מרן אברכי שני הכוללים, יחד עם נשיא הכולל שהגיע במיוחד מחו"ל, לסיום הש"ס המסורתי.

אל הרב אייזן התלוו הפעם, קבוצה של נגידים תומכי תורה, שמחזיקים את הכולל מכספם. גם הם זכו להשתתף במעמד. את קורת הרוח שנשפכה על פני הגר"ח, כשהרב אייזן הציג את לומדי הסניף החדש מבני ברק, קשה לתאר במילים. כמו בת קול מכרזת: עשיתי כאשר צויתני! והנה, אלו גידולים שגידל הכולל.

































שס אידן הרב חיים קנייבסקי סיום אברכים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד