י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

ליצמן בראיון סוער: "הארץ' זה עיתון רשע"

שבוע לאחר שהודיע על התפטרותו, ח"כ ליצמן מתרגל למציאות החדשה/ישנה ובראיון סוער המתפרסם הבוקר בעיתון 'ישראל היום' הוא מניח הכל על השולחן • " לא נראה שיהיה שוב שר מטעם יהדות התורה. בג"ץ, לא יכול לכפות דבר על המגזר החרדי, לא בגיוס ולא בעניין הזה"

ליצמן. צילום: פלאש 90
ליצמן. צילום: פלאש 90



שבוע לאחר שהתפטר מתפקיד שר הבריאות על רקע משבר הרכבת, יעקב ליצמן מתרגל למציאות החדשה. בראיון ל'ישראל היום' הוא מניח הכל על השולחן, "הודעתי שאני מתפטר - והתפטרתי", אמר ליצמן בראיון ל'ישראל היום', לדבריו, "מיום שני בלילה לא דרכתי במשרד הבריאות. ראש הממשלה יכהן כשר בשלושת החודשים הקרובים. הצוות שלי, שנשאר שם, הוא זמני".

ליצמן הוסיף כי: "דיברו איתי על תיקון החוק שיאפשר לכהן כסגן שר, ואמרתי שאני לא רוצה לשמוע. זה תלוי בחוקים. אם יעבירו את חוקי השבת, יהיה אפשר להתחיל לדבר. אני לא חוזר, כרגע".

השר המתפטר סיפר על השתלשלות הפרשה שאיימה להפיל את הממשלה: "כבר ביום חמישי ראיתי את התכנונים, הבנתי שהגענו למצב אל־חזור, ואמרתי לנתניהו ולחיים כץ שאני הולך להתפטר. אני לא שחקן - אמרתי, והתפטרתי. אני גאה שקיימתי את מה שגדולי התורה אמרו לי לעשות. בניגוד לח"כים החילונים, אנחנו שואבים את כל הכוח מגדולי התורה. אני וגפני שווים עשרה קולות. בלי האדמו"רים והרבנים, אנחנו לא שווים".

ליצמן מגיב לקריקטורה של עיתון 'הארץ' שבה נראה איך האדמו"ר מגור יושב בראש שולחן הממשלה ומנהל את המדינה: "ראיתי את הקריקטורה הרשעה בעיתון 'הארץ', זה עיתון רשע, שלא מפסיק לתקוף את החרדים ולפרסם פייק ניוז. אתם לא יודעים שאנחנו מונחים על ידי מועצת גדולי התורה? זה חדש לכם?! ברור שהם מנהלים לנו את המפלגה. יש הסכם קואליציוני שחתמנו עליו, שאומר שצריך ללכת לפי הסטטוס קוו. לא כיבדו אותו, אז התפטרתי".

על חילולי השבת הקיימים במדינה בגופי התקשורת ומקומות רבים אמר ליצמן כי "אנחנו לא רוצים לשנות את הסטטוס קוו, אלא לשמור עליו. יש דברים שהם בסטטוס קוו מאז קום המדינה, ולא ביקשנו לשנות אותם. אני לא יכול לסגור את המדינה - הלוואי שיכולתי לסגור אותה בשבת, אבל אני לא יכול. יש דברים שמוסכם עליהם, ועם זה הלכנו".

ליצמן ממשיך: "שלושה ימים כל המדינה דיברה על מה זה שבת קודש, מה מותר ומה אסור, אילו היתרים אפשר לתת ואילו לא. אנשים הבינו את חשיבות השבת".

"מה שקורה היום בשבת בישראל הוא איום ונורא. במשך שנים אנשים מסרו את נפשם בשביל לשמור על השבת, והיום יש בני נוער שאין להם מושג מה זו שבת ומה זה קידוש. יש בתים שעושים בהם קידוש, ואז יוצאים לבילויים או לכדורגל - זו לא שבת. לצערי, במדינת ישראל השבת נרמסת, גם מכיוון שאנשים מקבלים תוספת שכר של 250 אחוזים בשביל עבודות בשבת, כמו ברכבת. אנחנו מפלגה חרדית, הכניסו אותנו לקואליציה גם בגלל נושאי יהדות. אנחנו שם כדי לתקן ולעזור".

על השאלה, מדוע גפני ודרעי לא פרשו בעקבותיו – הוא השיב: "אני שליח ציבור של גדולי התורה, לא של הפוליטיקאים והעסקנים. אני עושה מה שגדולי התורה אומרים לי. לא מעניין אותי אם באים אחריי או לא".

עוד נשאל: "יש מי שטענו כי בפרישה מהממשלה יש יותר מה להפסיד, וגם שאם נתניהו היה נכנע לכם, לפיד היה מתחזק". ליצמן השיב: "שטויות. המצביעים של הליכוד הם מסורתיים. הם לא היו באים חשבון עם הליכוד בגלל השבת. דברים אחרים פוגעים בליכוד. הם צריכים לעשות בדק בית רציני אצלם. אלה לא השבת ולא הלחץ שלנו שפוגעים בהם".

הוא מבהיר בראיון ל'ישראל היום' כי מלכתחילה "לא רציתי להיות שר. גם אחרי שנהייתי שר, אמרתי שהלוואי שלא הייתי שר. כסגן שר היו לי כל הסמכויות. לשר יש אחריות קולקטיבית, הוא מצביע עם הממשלה, ואני לא יכול להיות שותף ואחראי לחילולי שבת. יותר לא אהיה שר".

הוא נשאל: "האם המשמעות היא שלעולם לא יהיה שר מיהדות התורה?", והוא השיב: "זו שאלה לרבנים, אבל כרגע לא נראה שיהיה שוב שר מטעם יהדות התורה. בג"ץ, לא יכול לכפות דבר על המגזר החרדי, לא בגיוס ולא בעניין הזה. במבחן המציאות זה לא עובד".
יעקב ליצמן האדמור מגור משבר השבת ישראל היום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד