ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

חוק המרכולים הפשרני של דרעי אושר: גפני ימשיך להאבק על ת"א

הממשלה אישרה הבוקר את הצעת חוק המרכולים של משרד הפנים המבקשת להסדיר את המשבר סביב החלטת בג"ץ שהתיר לפתוח מרכולים בשבת בת"א • אלא שהנוסח הנוכחי פשרני, הוא אינו כולל את ת"א ומחריג בתי עסק רבים • הנוסח המלא

נתניהו ודרעי. צילום: יעקב כהן
נתניהו ודרעי. צילום: יעקב כהן צילום: יעקב כהן



הממשלה אישרה את חוק המרכולים הפשרני של משרד הפנים, שנחשף לראשונה ב"בחדרי חרדים", המבקש לשנות את המציאות החוקתית הקיימת ולקבוע כי מעתה שר הפנים יהיה רשאי לקבוע כי לגבי חוקי עזר הנוגעים לפתיחת עסקים בשבת - לא יחולו ההוראות הקיימות כיום בחוק אלא אם ניתנה הסכמת שר הפנים לחוק העזר.

הצעת החוק הממשלתית שאושרה עברה כחלק מההסכם של המפלגות החרדיות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, בעקבות החלטת בג"ץ להתיר לפתוח מרכולים בתל אביב בשבת, באופן חוקתי. הנוסח שאושר נחשב לפשרני, הוא לא כולל את התיקון שהוסיף ח"כ משה גפני שמבקש להחיל את החוק החדש רטרואקטיבית משנת 2014 ובכך לעקוף את החלטת בג"ץ.

כמו"כ, החוק שאושר בממשלה מחריג בתי עסק רבים כדוגמת מסעדות, בתי קפה ובית עינוג ציבוריים, שעליהם לא יחול החוק והם יהיו רשאים להיפתח בשבת באופן חוקתי על ידי חוקי עזר עירוניים, ללא צורך באישור משרד הפנים.

בנוסח החוק שכאמור נחשף לראשונה ב"בחדרי חרדים", נכתב כי "מוצע לקבוע כי חוקי עזר בעניין פתיחתם וסגירת של עסקים בימי מנוחה יהיו טעונים הסכמת שר הפנים לצורך פרסומם ברשומות וזאת על רקע משמועתם וחשיבותם של ימי המנוחה. על פי המוצע הסכמת שר הפנים תינתן רק אם פתיחת העסקים בימי המנוחה כמוצע בחוק העזר נדרשת כדי לספק צרכים שהם, לדעת שר הפנים, צרכים חיוניים".

עוד נכתב כי "לעניין זה מוצע להגדיר "עסקים" ככלל המוסדות או המקומות ובכלל זה חנויות, אך למעט מסעדות, בתי קפה, בתי תה, בתי משקה וכל מקום אחר שבו מכינים או מגישים מאכלים או משקאות לצריכה במקום, וכן למעט מקומות של עינוג ציבורי וזאת כדי לשמור על הסטטוס קוו בעניין הנדון".

ב'דגל התורה' הבהירו כי בהוראת ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן, הם ימשיכו להיאבק על תיקון הצעת החוק של גפני, שמבקשת כאמור להסדיר גם את תל אביב ולעקוף את החלטת בג"ץ.

יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ רוברט אילטוב אמר בתגובה על אישור חוק המרכולים כי "מדובר פה בהפרה בוטה של הסטטוס קוו ופגיעה בציבור החילוני המהווה רוב במדינת ישראל. כפי שהודעתי בשבוע שעבר, סיעת 'ישראל ביתנו' תתנגד לחוק במידה ויעלה להצבעה במליאה והשרה סופה לנדבר תצא מהמליאה בזמן ההצבעה".

ח"כ יאיר לפיד אמר כי "‏חוק המרכולים שעבר בוועדת שרים. הוא עוד חוק מעליב של כפייה דתית בחסות הדיל הפוליטי של נתניהו עם החרדים".

הנוסח המלא





חוק המרכולים אריה דרעי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד