כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

הסערה בקואליציה: הבקשה החדשה של אלקין

החוק צפוי לעלות מחר להצבעה בקריאה שנייה ושלישית • היום עורכת ועדת הפנים דיון בהסתייגויות האופוזיציה מנוסח החוק

צילום: זינדל פלאש90
צילום: זינדל פלאש90



השר להגנת הסביבה זאב אלקין ביקש הבוקר (ראשון) לדחות בשבוע את ההצבעה על החוק להשתקת המשטרה, שמתוכננת למחר. אלקין אמר את הדברים בישיבת שרי הליכוד, על רקע החשש שלא יושג רוב לאישור החוק. ועדת הפנים של הכנסת החלה היום דיון מרתוני בהסתייגויות האופוזיציה מנוסח החוק כדי להביא אותו מחר להצבעה בקריאה שנייה ושלישית.

חברת הכנסת מירב בן ארי ממפלגת כולנו העלתה הסתייגות להצעת החוק, ואמרה כי תתמוך בו רק אם יחול בעוד שלושה חודשים. "הגיע זמן לטפל בתחולת החוק כדי להימנע אפילו ממראית עין של חוק פרסונלי", אמרה. למפלגת כולנו אין משמעת קואליציונית בהצבעה על החוק, וחברי כנסת יוכלו להצביע נגדו מחר אם יבחרו. מבין חברי כולנו, בן ארי ורחל עזריה מתנגדות לחוק כל עוד יחול על חקירות נתניהו, חמישה חברי כנסת נוספים יתמכו בחוק, ושלושה מתלבטים.

מפלגת מרצ גיבשה שורה ארוכה של הסתייגויות שיועלו היום בוועדת הפנים, שעיקרן דרישה לעקר את החוק מתוכן, לתבוע מהיועץ המשפטי לממשלה לדרוש את המלצות המשטרה ולחייב את המשטרה לפרסם את המלצותיה לציבור.

גם סיעת המחנה הציוני הגישה הסתייגויות רבות, ויו"ר המחנה הציוני אבי גבאי קרא אתמול לראשי הקואליציה לחזור בהם ולא לתמוך בחוק. "זוהי שעת המבחן שלכם. חוק ההמלצות יקבע באיזה צד של ההיסטוריה אתם תירשמו", כתב.

בינתיים, הסעיף בחוק ההמלצות הקורא להעניש חוקרים ופרקליטים שידליפו את המלצות המשטרה שיגיעו אליהם — יימחק. היועץ המשפטי לוועדת הפנים, עידו בן יצחק, הודיע לחברי הוועדה שהנוסח הסופי של החוק לא יצור עבירה חדשה וספציפית בנושא הזה, כפי שהופיע בנוסח שאושר בקריאה הראשונה. שרת המשפטים איילת שקד התנגדה לאישור הסעיף, בין היתר משום שחייב את היועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירת הדלפות בלי להעניק לו שיקול דעת בנושא.

לפי הנוסח החדש, הסעיף יבהיר כי הסעיף הקיים כיום בחוק העונשין, האוסר על הדלפת ידיעה בידי עובד ציבור, יחול גם במקרה מסירת המלצות המשטרה בכתב.

בתוך כך, שרת המשפטים איילת שקד התייחסה בפורום סבן בוושינגטון לתהליך אישור החוק להשתקת המשטרה, ואמרה כי "העם לא בחר ממשלת ימין כדי להעביר את חוק ההמלצות, אלא כדי להעביר רפורמות יסוד אידיאולוגיות, כמו חוק יסוד החקיקה". לדבריה, "האנרגיה של הקואליציה מושקעת בכיוון הלא נכון". עם זאת, אמרה כי "אם שמים בצד את העניין הפרסונלי, במהות החוק הגיוני. הגנה על זכויות חשודים על חשבון זכות הציבור לדעת".
חוק ההמלצות זאב אלקין דוד ביטן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד