ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

כחלון: "תקופה לא טובה - אך זה לא סופה של הממשלה"

שר האוצר אמר בכנס התאגידים של רשות ני"ע כי תוכנית מס חדשה תגובש בקרוב - אך הוסיף: "אני לא יכול להתחייב להוריד או להעלות מסים" • לגבי האפשרות לפרוש מהממשלה לנוכח חקירותיו של נתניהו ומקורביו אמר: "זה לא נעים, אבל זה חלק מהחיים"

כחלון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
כחלון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



שר האוצר משה כחלון, שתמך בשינויי הרגולציה שהובילה רשות ניירות ערך בשנים האחרונות, השתתף היום (ב') בכנס התאגידים של הרשות שנערך בראשון לציון, ורואיין על ידי כתבת חדשות ערוץ 2 רינה מצליח. הכנס נערך במתחם לאגו בעיר - אותו מתחם אירועים שבגין עבירות הבנייה שבוצעו בו, לכאורה, נשלח אתמול יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן לחדר החקירות.

האם זאת תחילת הסוף של הממשלה?

"לא אכחיש שאנחנו נמצאים בתקופה לא טובה ולא נעימה, עם כל החקירות והחוקים. אני לא חושב שזו תחילת הסוף ולא רואה סיבה לכך, אך ימים יגידו".

ראש הממשלה וכל האנשים שמסביבו נמצאים בחקירות. זאת תמונה שאפשר להשלים איתה?

"זה לא נעים, אבל זה חלק מהחיים. אני לא יכול להגן על הדברים הללו".

תמכת בחוק ההמלצות ואיפשרת לו לעבור במתכונתו הקודמת, לפני שהבהירו כי הוא לא יחול על ראש הממשלה. מדוע עשית את זה?

"החוק לא פרסונלי. הסעיף לא היה פרסונלי מההתחלה. גם אם החוק היה עובר במתכונת הקודמת, הוא לא היה נוגע לחקירות סביב ראש הממשלה".

שוחחת עם ראש הממשלה לאחרונה?

"אתמול".

על מה דיברתם?

"לא תאמינו, אבל לא על שוחחנו על חוק ההמלצות. יש לנו סדר יום עמוס, ואנחנו כל הזמן מוצאים את עצמנו מתעסקים בתקשורת בנושאים כמו חוק ההמלצות. היום הגיעו הסינים - חברות שעומדות לבנות 39 קומות בבת ים".

איך להתרשמותך ראש הממשלה חווה את המשבר?

"כשאראה אותו אוכל להגיד לך".

אם יוגש כתב אישום נגד ראש הממשלה, איך תנהג?

כשיגיע היום, תראיינו אותי ואראה. רק העיתונאים יודעים לקבל החלטות לפני שהאירועים מתרחשים".

אמרת לפרופ' האוזר, יו"ר רשות ני"ע היוצא, כי תתמוך ברפורמת המס בבורסה?

"יש משהו גדול שמתרחש בעולם. אני לא יכול להתחייב להוריד או להעלות מסים בראיונות. מערכת המס נמצאת כעת בדיונים של מומחים ואנשי מקצוע. אני מניח שתוך תקופה לא ארוכה רפורמת המס תתגבש".

את פרויקט מחיר למשתכן אתה מריץ לא מעט זמן - יש כבר תוצאות?

"כרגע יש כ-40 אלף זוגות צעירים שכבר זכו, ו-17 אלף דירות בבנייה. יש כבר שקיבלו את הדירות שלהם. זה קרה במקביל להאטה בשוק הנדל"ן. בערבי שבת הישראלים כבר לא מדברים על הדירה שקנו או מכרו. המשקיעים נרגעו כי הם מבינים שזה לא מה שהיה פעם. בעבר היית קונה דירה במיליון שקל, ואוטומטית אחרי חצי שנה היית מוכר אותה ב-1.2 מיליון שקל. יש ירידה במחירים".

האם תיזמו פרויקט של מחיר למשתכן בתל אביב?

"אנחנו מחכים לפינוי של שדה דב. הובלנו את התוכנית במקומות עם קרקעות יקרות כמו הרצליה ומבשרת. איפה שיש קרקע של המדינה - אפשר לעשות פרויקט של מחיר למשתכן".

לגבי חוק הריכוזיות - תמכת ברפורמה להגברת התחרות בין הבנקים, ולא רק שאין תחרות או רפורמה, אלא אפילו שני בנקים גדולים מתאחדים. אין בנקים חדשים, למרות הכוונה שייכנסו לשוק בנקים חברתיים.

"הורדנו חסמי כניסה לבנקים. ברגע שכרטיסי האשראי יופרדו מהבנקים, נתחיל לראות כאן שינוי. לגבי המיזוג של מזרחי ואגוד, אני חושב שהוא טעות אבל צריך לבדוק מה הסמכויות שלי בעניין זה".

הממונה על ההגבלים חושבת שהמיזוג טוב.

"לדעתי זה לא הגיע לשולחנה".

אתה אחד מהפוליטיקאים שהתקשורת הישראלית הכי מפנקת.

"ואני מודה לה על זה. האוזר ביקש תקציב לאמן אורח, ואני ורינה מצליח הגענו על התקן הזה".

מה צפוי לנו מבחינה כלכלית ופוליטית?

"אנחנו עומדים באתגר לא פשוט מבחינה פוליטית. מבחינה כלכלית, אני צופה שבעקבות הפעולות שנעשו, שהן כלל-משקיות, גם 2018 תהיה טובה. אני רואה השקעות בדרך לכאן בגלל רפורמת המיסוי. נראה עסקות שלא נראו כאן בעבר. יש חברות בינלאומיות רבות שמעוניינות להגיע לארץ ואנחנו מדברים איתן. הן דורשות יציבות ועוד. אני חושב שסביבת המס וההון האנושי יהפכו אותנו לאחת מהמדינות האטרקטיביות".

כמה אתה רוצה להיות ראש הממשלה מ-1 עד 10?

"אני נהנה מתפקיד שר האוצר. אני אוהב את העבודה הזאת, למנות את האנשים הכי טובים שיש, להיפגש עם ענת גואטה ולשמוע ממנה איפה היא רואה את רשות ניירות ערך והכלכלה ואיך מכפילים את מספר המשקיעים. זה מה שאני אוהב לעשות".
משה כחלון שר האוצר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד