י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

ח"כ גליק ל'בחדרי': "הליכוד צריך להיאבק על השבת. לא החרדים"

לאחר שהודיע כי הוא מפסיק להצביע עם הקואליציה, משגר ח"כ גליק צפירת הרגעה ואומר בראיון וידאו ל'בחדרי' כי יבחן את חוק המרכולים לגופו וייתכן כי יתמוך בו • על הכרזת המלחמה שלו: "ליצמן אמר לי שהוא תומך בחוק שלי אבל אנשיו מעכבים את החוק בשביל שהוא יקבל עליו קרדיט"

ח"כ גליק ל'בחדרי': "הליכוד צריך להיאבק על השבת. לא החרדים"



כאילו לא היה די לקואליציה בזעזועים העוברים עליה בימים אלו, היא סופגת איום חדש מכיוונו של ח"כ יהודה גליק מהליכוד. אתמול הודיע גליק כי מעתה הוא אינו מחויב לקואליציה ולהצבעותיה, זאת בעקבות העובדה שהצעת חוק שיזם - אינה מקודמת בוועדת השרים.

לאיומיו של גליק יש השלכה חרדית. במפלגות החרדיות חוששים שלא יהיה רוב לחוק המרכולים שצפוי לעלות בימים הקרובים להצבעה במליאת הכנסת, זאת בעקבות התנגדות 'ישראל ביתנו' שאליהם מצטרפים כעת איומיו של גליק.

בראיון וידאו ל"בחדרי חרדים" מרגיע גליק ואומר כי "יש סיכוי גדול שאצביע בעד חוק המרכולים", לדבריו, "באופן עקרוני אני לא מחויב לקואליציה, כל חוק אני דן לגופו. לגבי חוק המרכולים אני חושב שמה שבג"ץ עשה זה היה דבר נורא ואיום. אני רוצה קודם לראות את החוק. בהחלט יש סיכוי סביר שאתמוך בחוק, אני לא רוצה לקבוע מסמרות כי אני רוצה לראות אם יש בו אלמנט של כפייה בצורה שהוא כופה. יש גם כפייה חילונית שאני מתנגד לה, אם כופים על בן אדם שהוא חייב לעבוד בשבת יש לי עם זה בעיה קשה מאוד".

לדברי גליק, "בשבוע שעבר היה חוק מצוין שיאיר לפיד התנגד לו ואני התווכחתי עם לפיד בכנסת על זה, להוסיף את מסורת ישראל. אמרתי ללפיד, 'אתה טועה, כי במקרה הזה אין פה כפייה'. כך ראוי במדינה יהודית. לא ייתכן שיש אדם אחד בישראל שכופים אותו לעבוד בשבת בניגוד לרצונו".

למרות דבריו של גליק בעד מאבקי השבת, בראיון ל"בחדרי חרדים" חשוב לו להשמיע קול אחר: "אני רוצה לומר משהו חשוב לגבי השבת, מדינת ישראל היא מדינה יהודית וחובה עלינו לא רק לחרדים, גם חילונים, אני כאיש ליכוד חושב שהליכוד צריך לעמוד לדאוג שהשבת בישראל תשמר, זה ערך יהודי בסיסי. באותו זמן אנחנו לא יכולים לעשות דברים בכפייה, ראינו שדברים בכפייה לא עובדים".

גליק בראיון ל'בחדרי'

אתה נשמע כמו יאיר לפיד

"יאיר לפיד עשה הרבה מאוד טעויות שהיום הוא מצטער עליהם".

כן, אבל עכשיו אתה נשמע כמוהו

"אני לא יודע מה אני נשמע. אני אומר שהיה ראוי שנושא השבת ייפתר כי זה אינטרס של הליכוד, אני לא צריך שהחרדים יילחמו על השבת. אנחנו בליכוד צריכים להילחם על השבת".

אבל אתם לא עושים את זה

"זה לא מדויק, מיקי זוהר בזמנו נלחם על השבת ועוד אחרים. אני ניסיתי להקים פה שדולה לשבת בהסכמה. היו כאן כמה יוזמות שעסוקות בשבת בהסכמה. לצערי לא הגענו לזה. בראש ובראשונה, באופן עקרוני זה יחייב איזשהו ויתור מסוים, למשל העלמת עין מאירועי תרבות על חשבון זה ששופינג לא יהיה בארץ, ובכיוון כזה אפשר להגיע להישגים אדירים. כשאני הולך ברחוב ורואה מכולת פתוחה בשבת – זה כואב לי, זה דוקר לי בלב, זה סכין בלב".

גליק מבקש להתייחס להצעת החוק שלו שגרמה לו לאיים על הקואליציה שהוא חלק ממנה. ההצעה מבקשת לתקן בחוק ולקבוע שיהיה מותר למכור סיגריות רק מגיל 21 ולא מגיל 18 וכפי שהחוק הקיים קובע.

"הצעת החוק שלי היא רק אחת מיני רבות, לפחות ארבע יוזמות שאני מנסה לקדם כדי להיאבק בתופעה שכל גדולי ישראל תומכים במאבק הזה - המאבק נגד העישון. הוא גורם המוות מספר 1 בישראל, העישון הורג 8,000 איש מידי שנה בישראל. זו מכת מדינה ובכל העולם נאבקים בזה ומצמצמים את העישון, ורק בישראל זה לא מפריע לאף אחד".

אתה מאשים בזה את ליצמן שהוא אדם חרדי שנשמע לגדולי ישראל?

"קודם כל אני לא בא להאשים, אני בא לנסות לקדם את הנושא הזה, הוא קריטי לי. פעם אחת נפלה לי יוזמה בגלל אינטרס פוליטי של כחלון, פעם אחת בגלל אינטרס של שקד ופעם נוספת בגלל משהו של מנדלבליט, ועכשיו בגלל אנשים שמדברים בשם ליצמן, כי כשאני מדבר עם השר לשעבר ליצמן הוא אומר לי 'אני תומך בחוק הזה'. לעומת זאת יש שם כנראה אנשים שלו - למשל בוועדת שרים השבוע ישב ראש הלשכה שלו לשעבר ואמר 'אני רוצה לחכות שליצמן יחזור, כדי שליצמן יקבל פה קרדיט'".

ראש הממשלה הוא שר הבריאות, למה אתה לא פונה אליו?

"פניתי לראש הממשלה. פניתי ליואב הורביץ שהוא ראש הלשכה שלו. פניתי למזכיר הממשלה צחי ברוורמן. פניתי לרבקה פאלוך שהיא מוציאה ומביאה, וכולם אמרו לי שיבדקו. פניתי לשר יריב לוין שניהל את הדיון, התחננתי בפניו. שוחחתי ביום שישי בבוקר עם דוד ביטן. הוא אמר לי 'תשמע, ליצמן כרגע לא בממשלה, ואם הוא יחזור זה יהיה רק עוד שלושה חודשים', אז אמרתי לו: 'אז תקדמו לי את החוק'. ייאמר לזכותו של ביטן שאתמול הוא היה בחקירה, אני מאחל לו שייצא צח ונקי".
גליק ממשיך לירות: "לא יכול להיות שכל הזמן יחשבו שהדתיים מעניין אותם רק עניינים של שבת וכשרות, חיי אדם זה עניין יהודי. ואגב, יאמר לזכותם של חברי הכנסת החרדים, חסידים ומתנגדים, גם גפני ומקלב וגם ליצמן ופרוש, כולם עוסקים בנושאים חברתיים. הנושא הזה הוא חיי אדם. הרי פיקוח נפש דוחה שבת".

היו כל מיני פרסומים בתקשורת שליצמן לא תומך בכל מיני שינויים הקשורים לעישון

"אני משתדל - התחייבתי לעשות את זה כשאני פה בכנסת, לא להאמין ללשון הרע - האדמו"ר מגור שהוא מורו ורבו של ליצמן מתנגד לעישון, בגור אסור לעשן, אני מקווה שמקשיבים לאדמו"ר. אני יודע שהיו עליו לחצים בכל מיני תחומים ובהרבה עניינים ליצמן קיבל החלטות שלא היו לרוחי ולכן הרשתי לעצמי לתקוף אותו במאבק הזה של העישון".
לדבריו: "פה מדובר בנושא שליצמן אמר לי בפה מלא שהוא תומך בזה. משרד הבריאות תומך בזה, כל שרי הממשלה, 14 מתוך 15 שרים בוועדת השרים תומכים בזה. 20 חברי כנסת מכל המפלגות חתמו לי על הצעת החוק שלי, דתיים, חרדים, חילונים וערבים. החוק לא עבר בגלל סיבות של חישובים אינטרסנטיים פוליטיים, רצו קרדיט לליצמן, מישהו שחושב שהוא פועל למען ליצמן. אנשים שפעלו בשמו אמרו שהם רוצים לדאוג שהוא יקבל את הקרדיט. אני מוכן לתת לו קרדיט, מגיע לו, ליצמן עשה המון דברים למען הבריאות בישראל".
יהודה גליק קואליציה יעקב ליצמן מאבק השבת עישון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד