י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

אפל נכנעת: תעביר 13 מיליארד דולר במסים לאירלנד

החברה תעביר את הכסף לחשבון נאמנות - לאחר שבשנה שעברה הורתה לה הנציבות האירופית להחזיר לאירלנד תשלומי מסים רטרואקטיבית

  • ט"ז כסלו התשע"ח
טים קוק, מנכ"ל אפל. צילום: עמוס בן גרשון, לע"מ
טים קוק, מנכ"ל אפל. צילום: עמוס בן גרשון, לע"מ



אפל הגיעה להסדר עם ממשלת אירלנד לפיו החברה תקים חשבון נאמנות שבו יוחזקו 13 מיליארד היורו (15 מיליארד דולר) שהיא מחויבת לשלם לאירלנד כתשלום מס רטרואקטיבי, כך דיווח היום "וול סטריט ג'ורנל", אשר ציטט את שר האוצר האירי, פסקל דונהיו.

הנציבות האירופית פסקה באוגוסט שעבר כי מקלט המס שממנו נהנתה אפל באירלנד לא היה חוקי, והורתה לה לשלם לאירלנד 13 מיליארד יורו כתשלום מס רטרואקטיבי. אפל הרוויחה מיחס מועדף שאירלנד העניקה לה בכל הנוגע למיסוי, מה שנתן לה "יתרון משמעותי על פני חברות אחרות", נאמר בהודעת הנציבות בשנה שעברה. היה זה הקנס הגדול ביותר בסוגיית מיסוי, שהגיע לאחר שלוש שנות חקירה באירופה לגבי המיסוי של אפל.

"הנציבות האירופית הגיעה למסקנה שאירלנד העניקה לאפל שלא לצורך הטבות מס בשווי של עד 13 מיליארד יורו", נאמר בהודעה של נציבת ההגבלים העסקיים באיחוד האירופי, מרגרטה וסטגר, בשנה שעברה. "זה מפר את חוקי הסיוע של האיחוד האירופי, משום שהדבר אפשר לאפל לשלם הרבה פחות מס מחברות אחרות. אירלנד חייבת כעת לקבל בחזרה את הסיוע הלא חוקי הזה".

וסטגר אמרה אז כי החלטת האיחוד שולחת מסר ברור לפיו לא תסבול הפרה כזו של החוק. "המדינות החברות לא יוכלו לתת הטבות מס לחברות נבחרות – זה לא חוקי במסגרת כללי הסיוע של האיחוד האירופי. חקירת הנציבות מצאה כי אירלנד העניקה לאפל הטבות מס לא חוקיות, מה שאפשר לה לשלם מסים נמוכים משמעותית מחברות אחרות במשך שנים רבות", אמרה. "למעשה, היחס המועדף הזה אפשר לאפל לשלם שיעור מס חברות אפקטיבי של 1% על רווחיה באירופה ב-2003, אשר ירד ב-2014 ל-0.005%". היא ציינה כי כל מדינה שחברה באיחוד קובעת אמנם את שיעור המס שלה, אך "אפל רחוקה מאוד משיעור מס החברות באירלנד, שהוא 12.5%".

הן אפל והן אירלנד ערערו על הפסיקה המקורית של הנציבות, בטענה כי היחס שקיבלה יצרנית האייפון היה בהתאם לחוק באירלנד ובאיחוד האירופי. ואולם לפני חודשיים הודיעה הנציבות האירופית כי תתבע את ממשלת אירלנד אם לא תיישם את הפסיקה ותסכים לקבל את הכסף. אירלנד מחתה על ההחלטה, אך נאלצה לגבות את הכסף דרך חשבון נאמנות.

"רמזנו לאפל שאנחנו רוצים להקים חשבון נאמנות ורוצים שהכסף יועבר אליו ללא עיכוב", אמר בחודש שעבר ראש ממשלת אירלנד לאו ודאדקר לפרלמנט המקומי. "אנחנו לא רוצים להגיע למצב שבו ממשלת אירלנד צריכה לקחת את אפל לבית המשפט משום שהנציבות האירופית לוקחת את ממשלת אירלנד לבית המשפט".

הנציבות קבעה בחודש שעבר את 3 בינואר כמועד אחרון ליישום ההחלטה, ואמרה כי עד שהכסף יועבר, אפל ממשיכה ליהנות מיתרון לא חוקי.
טים קוק אפל חשבון נאמנות תשלומי מסים אירלנד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד