כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

סערת הכדורגל • סמוטריץ' לנתניהו: הפרה של ההסכם הקואליציוני

מאבק השבת: ועדת השרים צפויה להתכנס ולאשר את המשחקים בשבת בענף הכדורגל כולו • סמוטריץ' פנה לנתניהו ולשרים דרעי ואזולאי במכתב חריף • האם ראשי המפלגות החרדיות יעניקו אור ירוק לחילול שבת המוני ומה דעתם של גדולי התורה

צילום: יעקב כהן
צילום: יעקב כהן



המאבק על קדושת השבת: ועדת השרים למתן היתרי עבודה צפויה להתכנס היום (שלישי) ולהעניק היתר גורף למשחקים בשבת של ענף הכדורגל, זאת בעקבות העתירות לבג"ץ בסוגיה. על פי ההודעה הרשמית של הליכוד, ראשי המפלגות החרדיות, אריה דרעי, יעקב ליצמן ומשה גפני - העניקו אור ירוק לראש הממשלה בנימין נתניהו על המהלך כחלק משורת הסיכומים איתו במהלך משבר השבת שבעיצומו התפטר ח"כ יעקב ליצמן מהממשלה.

בימים אלו ובעיקר בשעות האחרונות מופעל לחץ מאסיבי על ראשי המפלגות החרדיות, במטרה שלא ייתנו את ידם לכך שלראשונה ממשלת ישראל תעניק גושפנקה חוקתית לחילול שבת המוני. היום הם צפויים להיפגש עם נתניהו ולהציג את עמדתם.

ח"כ בצלאל סמוטריץ שמוביל את המאבק נגד ההיתר למשחקים בשבת בענף הכדורגל, שיגר הבוקר מכתב חריף לראש הממשלה, לשרים דרעי ואזולאי וליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, וזאת בהמשך לפנייתו אליהם לפני חמישה חודשים בסוגיה. סמוטרי'ץ טוען כי מדובר בהפרה בוטה של ההסכמים הקואליציוניים.

"הלילה נודע לי כי בכוונת ראש הממשלה לכנס כבר מחר בשעה 17:30 את וועדת השרים בהרכב חסר בכדי להעניק היתר עבודה כללי לענף הכדורגל לפעול בשבת. מדובר בהחלטה המנוגדת לחוק משתי סיבות", כותב סמוטריץ ומפרט, "ראשית, סעיף 12(ב) לחוק שעות עבודה ומנוחה התשי"א-1951, המסמיך את ועדת השרים ליתן היתר כללי, מציין מפורשות כי היתר זה יינתן על פי אמות המידה המצוינות בסעיף קטן (א) ובו נכתב כי: שר העבודה רשאי להתיר העסקת עובד בשעות המנוחה השבועית, או בחלק מהן, אם הוא משוכנע שהפסקת העבודה למנוחה השבועית לכולה או לחלק ממנה, עלולה לפגוע בהגנת המדינה או בבטחון הגוף או הרכוש, או לפגוע פגיעה רבה בכלכלה, בתהליך עבודה או בסיפוק צרכים שהם, לדעת שר העבודה, חיוניים לציבור או לחלק ממנו".

סמוטריץ ממשיך את מכתבו: "צריך מידה רבה של יצירתיות בכדי לטעון שמשחקי כדורגל דווקא ביום השבת עונים על האמות המידה המאוד ברורות המצוינות בסעיף. האם הפסקת משחקי הכדורגל תביא לפגיעה בהגנת המדינה או בביטחון הגוף או הרכוש?! אף פגיעה בכלכלה אינה נשקפת מן הדבר, שכן ישנם ענפים שונים - לדוגמת ענף הכדורסל - שאינם מתקיימים ביום השבת ולא נראה כי נגרמת בשל כך פגיעה בכלכלת המדינה".

בנוסף הוא טוען: "שנית, למיטב ידיעתי, גם בדיונים הקודמים שעסקו בעניין במסגרת וועדת השרים וגם בדיון שנקבע למחר מקומו של שר הדתות (כיום השר לשירותי דת), המוגדר על פי חוק כחלק בלתי נפרד מוועדת השרים, נפקד. לא מתקבל על הדעת שבנושא כל כך קריטי ומשמעותי לשמירת השבת, דעתו של השר לשירותי דת לא תשמע ותילקח בחשבון. המחוקק קבע ששר הדתות יהיה החבר השלישי בוועדה, וכפי שעולה מדברי הכנסת הדבר נועד בכדי ששר הדתות יבטא בוועדה את עמדת הרבנות הראשית בנושא. קשה להלום פרשנות ולפיה פירוקו של משר הדתות והחלפתו במשרד לשירותי דת מאיינת את הסעיף מתוכנו ומאפשרת לכנס את הוועדה ללא שר שייצג בדיוני הוועדה את עמדת הרבנות הראשית. פרשנות תכליתית מחייבת את החלפתו של שר הדתות בשר לשירותי דת. מדובר באותה הפונקציה רק בשם אחר. אני מתקשה לראות איך פרשנות שאינה דורשת את שיתופו של השר לשירותי דת תעמוד במבחן בג"ץ. נציין בהקשר זה כי הוועדה עתידה להתכנס לראשונה זה 57 שנה...".

"ההחלטה המסתמנת למתן היתר כללי לענף הכדורגל פוגעת באופן קשה במגזרים שלמים בעם ישראל - בין אלו המבקשים שלא לשחק בשבת והינם אנוסים בדבר (נציין בהקשר זה את מכתבם של למעלה משלוש מאות (!) שחקנים שביקשו שלא לאלצם לשחק בשבת), ובין אלו המבקשים לצפות וליהנות ממשחקי הכדורגל והחלטה זו תיתן גושפנקה משפטית להדרתם מן המגרשים".

סמוטריץ' מתייחס לחוק המרכולים שירד אתמול מסדר היום: "זאת ועוד, 'חוק המרכולים' לא עלה היום להצבעה במליאת הכנסת בשל התנגדות סיעת ישראל ביתנו בטענה שלמרות שהחוק מבקש לשמר את המצב הקיים, למרות זאת - מאחר ומדובר בחוק חדש הרי שמדובר בשינוי בסטטוס-קוו וממילא בצעד שמנוגד להסכמים הקואליציוניים. אם כך הוא בעניין חוק המרכולים הרי שעל אחת כמה וכמה מתן היתר רשמי לכל ענף הכדורגל לשחק בשבת, לראשונה מאז קום המדינה, מהווה שינוי של הסטטוס-קוו וממילא מנוגד להסכמים הקואליציוניים שעליהם חתומות כל השותפות הקואליציוניות. אינני יכול להבין את הפגיעה באופייה של השבת במדינה היהודית ואת הפגיעה בציבור דתי ומסורתי גדול שחפץ מחד ליהנות מכדורגל טוב ומאידך לעשות זאת מבלי לחלל את השבת. העברת משחקי ליגת העל והליגה הלאומית ליום שישי מעט מוקדם יותר או ליום אחר מימי החול הנה פעולה קלה ופשוטה שלא מתקבל על הדעת שבקלות רבה כזו יינתן היתר גורף לעריכתם בשבת".

"אין מתאימים יותר מדברי הנביא ישעיה המבקש לחזק בעם ישראל לא רק את קיום מצוות השבת אלא גם את שמירת אווירת השבת, כדברו: "אם תשיב משבת רגליך עשות חפציך ביום קדשי וקראת לשבת ענג לקדוש ה' מכובד, וכבדתו מעשות דרכיך ממצוא חפצך ודבר דבר. אז תתענג על ה' והרכבתיך על במותי ארץ והאכלתיך נחלת יעקב אביך, כי פי ה' דיבר". אל לנו להמעיט בערכה ובכבודה של השבת שהיא העדות על נצחיות עמנו והאמונה באל אחד".

לסיום כתב סמטריץ' במכתבו לנתניהו והשרים כי "אני סמוך ובטוח כי לא תתנו ידכם לחילול שבת בפרהסיה בצורה כה בוטה, כה לא מוצדקת וכה לא חוקית. אשר על כן, אבקש: מראש הממשלה - לבטל את כינוס הוועדה הקבוע ולהימנע מלתת את ההיתר האמור - בכלל, ולכל הפחות לא בהרכב חסר של הוועדה ללא השר לשירותי דת. משרי הפנים ושירותי הדת - לדרוש את צירופו של השר לשירותי דת לוועדה ולהיוועץ ברבנות הראשית לישראל בטרם יגבש את עמדתו כחבר הוועדה. מהיועץ המשפטי לממשלה - לקבוע כי כינוס הוועדה באופן האמור אינו חוקי ואינו יכול לעמוד, וזאת משני הנימוקים הנ"ל".









כדורגל בצלאל סמוטריץ' בנימין נתניהו אריה דרעי דוד אזולאי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד