י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

יתד נאמן נגד התקשורת החרדית: "לחפש מומים במקום לחפש מעלות"

במאמר המערכת תוקף העיתון 'יתד נאמן' את כלי התקשורת החרדיים הלא מפלגתיים על התנהלותם בעניין מאבקי הנציגים החרדים בסוגיית השבת וסוגיות מרכזיות נוספות. במאמר מובאים דבריו של הגראי"ל שטיינמן על "הגריעותא של לחפש מומים במקום לחפש המעלות" ושל הגרי"ג אדלשטיין שאמר כי, "צריכים להתפלל על אחינו בני ישראל שאינם יודעים מה זה שבת, שיזכו לשוב בתשובה שלמה" • המאמר המלא

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90 צילום: קובי גדעון, פלאש 90



"חוק המרכולים", שיזם שר הפנים הרב אריה דרעי קובע, כי חוקי עזר עירוניים יחוייבו באישור שר הפנים. על פי הצעת החוק, שר הפנים יוכל לפסול חוק עזר שיתיר פתיחת מרכולים בשבת ברחבי הארץ. ההצעה כפי שאושרה לא תחול רטרואקטיבית על העיר תל אביב שמרכוליה פורצים את חומות השבת, אך יו"ר ועדת הכספים ח"כ הרב גפני כבר הודיע כי בהמשך הליך החקיקה ובהתאם להוראה שקיבלה "דגל התורה" ממרנן ורבנן גדולי ישראל שליט"א, יגיש הסתייגות להצעת החוק, על מנת שהחוק יחול גם על  תל אביב ויאפשר את סגירת מרכוליה בשבתות.

הצעת חוק נוספת שאושרה מעניקה לשר העבודה והרווחה סמכות להכליל בשיקוליו בבואו לחתום על "היתרי עבודה בשבת", גם את השמירה על "מסורת ישראל". זה אומנם עגום ביותר ש"מותר" לשר העבודה והרווחה לקחת בחשבון "גם" את "מסורת ישראל", אבל לפחות משהו הושג. ממשלת ישראל לא אישרה חוקים שימנעו חילולי שבת, כי המדינה הישראלית איננה מדינה יהודית. כן נכון להגיד שממשלת ישראל חוקקה חוקים שיסייעו לצמצום חילולי השבת.

ללא ספק מדובר בהישג גדול ליהדות הנאמנה במאבקה של קדושת השבת ברחבי ארץ הקודש. עם זאת, ההישג אינו מושלם ובהצעת החקיקה עדיין ניתן לזהות חורים. החקיקה בוודאי תצמצם את חילולי השבת, ובהוראת מרנן ורבנן גדולי ישראל שליט"א, שלוחי דרבנן ימשיכו להאבק כדי לתקן עד מה שעוד ניתן לתקן.

אולם בשולי המחנה מסתובבת קבוצה לא מבוטלת של אנשי תקשורת, שבמשך תקופה ארוכה מוסכים ארס לדעת הקהל, בכל סוגיות דת ומדינה ובעיקר בסוגיית השבת. הם מנסים לאתגר את חברי הכנסת החרדים מכל הסיעות, לנעוץ סיכות בפעילותם ולשלוח בהם חיצי ביקורת – כאילו הם פועלים על דעת עצמם והם בעלי הבית על החלטותיהם. לא אחת, שלוחי דרבנן שפועלים ללא ליאות ובמסירות אין קץ בהכוונת מרנן ורבנן גדולי ישראל שמשמשים להם מצפן מראה כיוון ותמרורי דרך בכל פרט וכלל, זוכים לקיתונות של סימני שאלה פומביים. גם כאשר הם רושמים הישגים לא מבוטלים, יש מי שמייחסים זאת ביהירות""למכתיבי סדר היום" החדשים בצבור החרדי. נכון, נושא חילולי השבת ברכבת ישראל עלה לראשונה לתודעה הציבורית דרך התקשורת, אבל היה זה "יתד נאמן" שהציג את השאלה לראש הממשלה. בעוד שכל נציגי התקשורת החרדית שהשתתפו במפגש עסקו בעניני החולין של מדינת ישראל, היה זה "יתד נאמן" שהניח את סוגיית השבת לפתחו של נתניהו ומאז ליווה אותה בזהירות ובאחריות, יחד עם חברי הכנסת ובהכוונת גדולי ישראל שליט"א.

כאשר מדברים על סוגיות דת ומדינה, לא תמיד ניתן להשיג הכל. היהדות הנאמנה עדין נמצאת בגלות בין יהודים, ומדינת הישראלים שואפת להיות כאחד העמים בית ישראל. לא הכל ניתן להשיג ויש לחשב שכר חקיקה נגד הפסדה. גם מגבלות הכוח חייבות להלקח בחשבון וכל אלו עולים על שולחן הכרעתם של עיני העדה שליט"א – ככל אשר יורוך. הם היחידים שבדעתם דעת תורה יכולים לשקלל ולהורות. הם היחידים שיכולים למדוד ולכוון. זה לא נתון לרגשות, זה לא עניין ל"דעת בעלי בתים", זה לא מסור לאלה שעבורם זה משחק מילים, בלי שהאחריות לתוצאות מוטלת על כתפיהם. רק מי שנושא על כתפיו את משא העם טורחו וריבו, יכול לשקול במאזניים, ו"להכתיב את סדר היום".   

לאחר שרבינו הגדול מרן הגראמ"מ שך זצוק"ל החליט להצטרף לקואליציה של מנחם בגין, הגיעו למעונו אישים ומשלחות בנסיון להניאו מהמהלך ה"חדש". מרן זצוק"ל הסביר לימים באחד ממשאותיו את החלטתו, תוך שהוא משתמש במשלו המפורסם של מרן החפץ חיים זצוק"ל: אשה אחת מכרה תפוחים בשוק. עברה שם קבוצה של בני בליעל שחמדה את התפוחים. הם הפילו את ארגז התפוחים כאילו ללא כוונה, וכל התפוחים התפזרו לכל עבר. הגזלנים החלו לחטוף מכל הבא ליד, והאשה העשוקה זעקה לעזרת עוברים ושבים. חלף זמן יקר ואיש לא נחלץ להציל עשוקה מיד עושקיה. אמר לה חכם אחד: "אל תבזבזי זמן יקר בהמתנת שווא לעזרה. הזדרזי לאסוף בעצמך כמה שיותר תפוחים ולהשיבם לארגז! הבריונים ימשיכו לחלק שלל, אך לפחות תצילי את מה שניתן להציל. אחרת תישארי בידיים ריקות".

הישג השבת אולי איננו מושלם, אבל חברי הכנסת החרדים בהכוונת גדולי ישראל שרואים את התמונה הרחבה ממרומי הפנורמה הרוחנית, מצילים את מה שניתן להציל. הם לא מסכימים למציאות וימשיכו לפעול להגדלת ההישג, אבל לא הכל ניתן לקבל ולא כל פסגה ניתן לכבוש. צריך להציל מהארי, הנמר, הדב והברדלס, מזוטו של ים ומשלוליתו של נהר, את מה שכן ניתן.      

"מכתיבי סדר היום" החדשים לא יכתיבו לחברי הכנסת את סדר היום, אלא רק גדולי ישראל. אסור שעדשות מורעלות מבט ירעילו את האוירה. מרגלא בפומיה של רשכבה"ג מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטינמן שליט"א דברי המדרש המובא בחובת הלבבות (שער הכניעה  פרק ו) "ונאמר על אחד מן החסידים, שעבר על נבלת כלב מסרחת מאד, ואמרו לו תלמידיו כמה מסרחת נבלה זאת. אמר להם כמה לבנות שיניה, ונתחרטו על מה שסיפרו בגנותה. וכיון שהוא גנאי לספר בגנות כלב מת, כל שכן באדם חי, וכיון שהוא טוב לשבח נבלת כלב בלובן שיניה, כל שכן שהוא חובה לפי זה לשבח אדם משכיל ומבין עכ"ל. הנה רחוק מאוד הדבר הגרוע של מוסרחת, לגבי הטוב של שינים יפות, בכל זאת מציינים הגריעותא של לחפש מומים במקום לחפש המעלות"

מרנן ורבנן גדולי ישראל שליט"א יורנו, שלוחי דרבנן ימשיכו לפעול – ככל אשר יורונו, ואנחנו, כדי שההישג יושלם לגמרי, נתפלל עליהם, כפי שאמר מרן הגר"ג אדלשטיין שליט"א "וצריכים להתפלל על אחינו בני ישראל שאינם יודעים מה זה שבת, ואינם יודעים את האושר והעונג של שבת, שיזכו לשוב בתשובה שלמה".
יתד נאמן כלי תקשורת מאבק השבת הגראיל שטיינמן הגריג אדלשטיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד