כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

שקט מתוח לקראת הכרזתו של טראמפ על הכרה בירושלים כבירתנו

בישראל דרוכים למוצא פיו של הנשיא טראמפ - האם יעשה היסטוריה או שמא יאכזב • 'הבית הלבן' תדרך הלילה כתבים באשר לנאום הצפוי • בישראל נערכים לכל התרחישים כולל הסלמה ברחובות הפלסטיניים שיצאו להפגין לאחר הנאום וההכרה בירושלים

שקט מתוח לקראת הכרזתו של טראמפ על הכרה בירושלים כבירתנו



היסטוריה מחד ומתיחות מאידך: הערב (רביעי) בשעה 20:00 לערך - לפי שעון ישראל, צפוי נשיא ארצות הברית דונלד ג'יי טראמפ לעשות היסטוריה ולהכריז על ירושלים כבירתה של מדינת ישראל וכן על תחילת העברת השגרירות מתל אביב לירושלים. אך השמחה וההתרגשות לקראת הכרזה זו, מהולות בשקט מתוח שנשמר בינתיים מהצד הפלסטיני.

לדברי פרשן 'ערוץ עשר' צבי יחזקאלי, המהלך לא היה יכול לצאת לפועל לולי הסכמתם של מדינות ערב השולטות באזור - סעודיה ומצרים. לדבריו, הפלסטינים משלמים מחיר על השינויים באזור הקשורים לתוקפנות האיראנית וכן להתעוררות הסעודית. סוגיית הפלסטינים ותהליך השלום נדחקו מסדר היום העולמי שמדבר היום על נושאים אחרים.

ארגון הפתח' פנה לנשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן וקראו לו לחבור לחמאס ולפתוח באינתיפאדה. יחזקאלי מפתיע ואומר כי לא בטוח שהציבור הפלסטיני ייענה לקריאה וייפתח בגל אלימות שלא ראינו בשנים האחרונות, שכן הרחוב הפלסטיני חסר אנרגיה בכדי לצאת כיום להתפרצות אלימה והנושא לא ממש בראש מעייניהם של רוב הפלסטינים.

עם זאת, בישראל כל האופציות על השולחן ונערכים בהתאם. הזירות שעלולות להתלקח הן בעיקר ירושלים וחברון - בהן אוכלוסייה ערבית קיצונית לצד יהודים. על פי הדיווח אמש ב'ערוץ עשר' צה"ל נכנס לרצף של הערכות מצב כדי לקדם כל התפתחות בשטח. עם זאת, לא התקבלה כל החלטה על תגבור כוחות בגיזרה מסוימת, חרף האיומים הגוברים, לא נראית באופק, יוזמה של הרשות הפלסטינית לעימות עם ישראל. הפלסטינים יודעים שהם אלו שיפסידו במערכה.

בתוך כך, ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, התייחס להכרזה הצפויה ואמר כי: "הכרה של ארצות הברית בירושלים כבירת ישראל היא חצייה של כל הקווים האדומים". בעקבות דבריו ודברים דומים שנשמעו מפי ארגונים פלסטיניים נוספים, ארגון הטרור חמאס קרא לפלסטינים להצטרף ליום זעם לאחר תפילת יום השישי במסגדים.

הקונסוליה האמריקנית הזהירה את העובדים ומשפחותיהם, מפני ההפגנות הצפויות מחר, ואסרו עליהם להלך באזור העיר העתיקה ובגדה המערבית. וכך נאמר בהודעה: "לאור קריאות נרחבות מצידם של הפלסטינים להפגנות ולמהומות החל מ-6 בדצמבר בירושלים ובגדה המערבית, עובדי ממשלת ארה"ב ובני משפחותיהם ששוהים בישראל אינם מורשים עד להודעה חדשה לבצע נסיעות אישיות בעיר העתיקה בירושלים ובגדה המערבית, האיסור כולל את בית לחם ויריחו. נסיעות רשמיות של עובדי ממשלת ארה"ב בעיר העתיקה בירושלים ובגדה המערבית, מותרות רק בנסיעות חיוניות שחייבות לכלול אבטחה מוגברת, אזרחי ארצות הברית צריכים להימנע מאזורים שבהם יש התקהלויות המוניות, ובמקום שבו יש נוכחות משטרתית או צבאית מוגברת.

"אנו ממליצים לאזרחי ארה"ב להתחשב במגבלות אלו ובהנחיות הנוספות הנכללות בהודעת משרד החוץ לנוסעים לישראל, לגדה המערבית ולעזה בעת קבלת החלטות בנוגע לנסיעותיהם", לשון ההודעה.

ולגופה של הכרזה; בתדרוך לכתבים הלילה בבית הלבן נאמר כי; טראמפ צפוי להכריז בנאומו על הכרה בירושלים כבירת ישראל ועל כוונה עתידית להעביר אליה את השגרירות האמריקאית. עם זאת, טראמפ יחתום על הצו הנשיאותי המעכב את העברת השגרירות בכחצי שנה בשל שיקולים לוגיסטים.

כך או כך, בישראל ממתינים בדריכות ובציפייה למוצא פיו של טראמפ בשעה 20:00, ובינתיים רק תולים תקוות שאכן הנשיא ההפכפך אכן יוציא את המילים המתבקשות מפיו.
שגרירות ארצות הברית דונלד טראמפ הכרזה על ירושלים כבירה ירושלים יום זעם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד