כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

אפליה בפרויקט בבני ברק: ספרדים רק בקומה שישית • דרעי זועם: "עד כאן!"

על פי תחקיר המתפרסם הבוקר בעיתון 'ידיעות אחרונות' - פרויקט חדש שעתיד להבנות בבני ברק, מדיר ספרדים • מהתחקיר עולה כי הפרויקט יכלול 50 אחוז ליטאים והשאר חסידים. לגבי ספרדים? רק "בני תורה ממש" ורק בקומה השישית • דרעי: "כואב לשמוע שדווקא בעיר התורה והחסידות ב״ב, החליטו קבוצת אנשים להדיר את רגלי ציבור עדות המזרח. זו לא דרכה של תורה"

אילוסטרציה. צילום: פלאש 90
אילוסטרציה. צילום: פלאש 90



תחת הכותרת "‏בושה!", התייחס הבוקר שר הפנים ויו"ר ש"ס אריה דרעי לפרסום בעיתון 'ידיעות אחרונות', על פיו, פרוייקט בנייה בעיר בני ברק מפלה בין אשכנזים לספרדים.

דרעי כתב בזעם: "בבוקר שהגויים מכירים ביהודים, היהודים מתכחשים לעצמם", לטענתו, "אכנס הבוקר ישיבה עם גורמי המקצוע, כדי לדאוג שליזמי הפרוייקט הזה ודומיו לא תהיה דריסת רגל בישראל. אמשיך להלחם מלחמת חורמה באפליה בכל הכוח ובכל הכלים שעומדים לרשותי. עד כאן!", לסיום הוסיף: "אני מזרחי גאה!!!".

עוד הוסיף דרעי: "כואב לשמוע שדווקא בעיר התורה והחסידות ב״ב, שם הציבור הספרדי זוכה לפריחה ושגשוג, מוסדות הוקמו לתפארת וקהילות הולכות ומתרחבות - החליטו קבוצת אנשים להדיר את רגלי ציבור עדות המזרח. זו לא דרכה של תורה".

חמתו של דרעי יצאה בעקבות תחקיר המתפרסם הבוקר ב'ynet' וב'ידיעות אחרונות' ממנו עולה, כי פרויקט דירות 'גינות דוד' האמור להיבנות ברחוב כהנמן בבני ברק מפלה ספרדים.

על פי הנכתב בתחקיר, הוא נעשה בעקבות תלונות שהגיעו לידי המערכת, על כך שנציגי המכירות בפרויקט של קבוצת דוד לובינסקי ומשקיעים פרטיים עושים הכל כדי להימנע ממכירת דירות למתעניינים מקרב יוצאי עדות המזרח.

הכתבת אראלה שטרנבך מספרת, כי תחילה התקשרה תחקירנית מטעמם, בשם המשפחה "חדד" כדי לברר אודות רכישת דירה בפרויקט, והובהר לה על ידי הנציגה ציפי "אין דירות. תנסי בעוד שלושה-ארבעה חודשים". דקות לאחר מכן התקשרה בשם "שטרנבך", ובפעם הזאת ענתה ציפי באדיבות והחלה לפרט על הדירות היפות והשונות שקיימות במלאי.

התחקירנית שאלה, איזו אוכלוסיה תתגורר במתחם שיכלול 500 יחידות דיור, וזו ענתה: "מאוד הומוגנית. חמישים אחוז ליטאים, חמישים אחוז חסידים". ומה לגבי ספרדים? שאלה התחקירנית. "יש, מעט מאוד" ענתה ציפי.

לטענת אדם יוצא עדות המזרח, שניסה לרכוש בעצמו דירה בפרויקט 'גינות דוד', מוכרים דווקא דירות לספרדים, אבל רק בקומה השישית, מה שיקשה עליהם בשבתות וחגים שאין מעלית, לעלות ולרדת עם עגלות וילדים 6 קומות.

כדי לוודא שכך הם פני הדברים, נשלח אברך חרדי, שהציג עצמו בשם המשפחה 'אוזן'. הוא סיפר לאשת המכירות ציפי, כי הוא מתגורר בראשון לציון והוא מעוניין לעבור לבני ברק בשל מוסדות הלימוד הרבים המותאמים עבור ילדיו.

"מכרנו את כל הדירות מקומה ראשונה עד קומה שש, חוץ מאיזו דירה-שתיים שיש לי בקומה שש". השיבה ציפי.

האברך אוזן הסביר לה, כי הוא מעונין בקומה נמוכה, משום שיתקשה לעלות ולרדת בשבת כשהמעלית אסורה בשימוש, זו השיבה לו: "תגיד, אתה נעול על האזור הזה?". והפנתה אותו לאזור אחר בבני ברק, שם לדבריה, דירות יפות עם גינה.

אחרי שעזב אוזן את המקום, נכנסה הכתבת אראלה שטרנבך מ'ידיעות אחרונות' וביקשה לראות את תוכנית הבנייה. ציפי הראתה לה את דגם השכונה החדשה שעתידה להבנות. כששאלה לגבי השכנים ותהתה האם ישנם גם יוצאי עדות המזרח, היא השיבה: "כמעט אין כאלה, וגם כשיש – אלה בני תורה ממש".

שטרנבך, יצאה וחזרה כעבר דקות פנימה, וסיפרה לציפי שפגשה בחוץ אברך ספרדי בשם אוזן, שטען באוזניה כי יש דירות רק בקומה השישית. "כנראה זה מישהו שלא היה נראה לנו מתאים" השיבה אשת המכירות. הכתבת שטרנבך ניסתה להבין, מה הקריטריונים, למי אומרים קומה ראשונה ולמי קומה שישית.

הכתבת ציינה בפני אשת המכירות ציפי, כי הוא הציג עצמו בשם אוזן, וזו השיבה בגמגום "אוזן, זהו - בגלל שהוא גם זה". מה זה גם זה? שאלה שטרנבך. וזו השיבה לה: "ספרדי. אנחנו לא נתנו להם הרבה, כאילו יש לנו מכסה מסוימת".

מחברת "גינות דוד" מסרו בתגובה ל'ידיעות אחרונות': "חברת גינות דוד משווקת דירות בהצלחה לכלל האוכלוסייה החרדית, ללא הבדל עדה או חוג, ועל כך יעיד תמהיל החוזים שנחתמו בפרויקט, הכולל בני כל העדות והחוגים, כולל רבים מבני עדות המזרח".

"הכתבה מנסה לצייר מצג שווא של דחיית רוכשים ספרדיים, וזאת על פי קטעי שיחות שהוצאו מהקשרן באופן מגמתי. לצערנו, יש אנשים שמפרשים מלאי דירות שאזל בקומות מסוימות כדחייה על רקע עדתי". תגובת החברה.

בעיריית בני־ברק אמרו ל'ידיעות' כי מבירור שערכו עלה כי "בעל הפרויקט מוכר דירות הן לאשכנזים והן לבני עדות המזרח. אישורי העירייה עוסקים בהתאם לחוק רק בתחומי חוקי התכנון והבנייה ולא בהרכב האוכלוסייה במבנים אלו".

עוד נמסר מעיריית ב"ב, כי "העירייה לא תאכלס מבנים בפרויקט אלא תעביר חלק ממשרדיה למבנה הישן ששימש את מתקן הרכב של לובינסקי".

תגובת קבוצת לובינסקי: לקבוצת לובינסקי אין נגיעה למלאכת מכירת הדירות בפרויקט הדיור בבני ברק וזו נמצאת באחריותה הבלעדית של החברה הקבלנית. קבוצת לובינסקי אינה מבחינה בין לקוחותיה על כל רקע שהוא, לרבות רקע עדתי בכל תחומי פעילותיה.
אריה דרעי גזענות אפליה פרויקט גינות דוד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד