י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

לראשונה נתונים: כמה תלונות על ברית מילה בשנה, ועל מי

בציבור החילוני בעיקר, סומכים יותר על רופא בביצוע ברית המילה • נתונים שהוסתרו מעיני הציבור ופורסמו רק אמש, מוכיחים כי ריבוי התקלות והסיבוכים הם דווקא אצל הרופאים הכביכול מומחים, לעומת מיעוט מקרים אצל מוהלים

אילוסטרציה. צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90
אילוסטרציה. צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90



קצת יותר מ-43 תינוקות בממוצע מגיעים בכל שנה לבתי החולים בעקבות סיבוכים לאחר ברית מילה. כך עולה מנתונים שהציגו הרבנות הראשית לישראל ומשרד הבריאות ופורסמו לראשונה אמש (שלישי) ב'חדשות הערב' של 'כאן11'. הנתונים דווקא מחמיאים למוהלים ולא לרופאים המבצעים בריתות. שכן, מאז 2011 זימנה הרבנות רק תשעה מוהלים לבירור בעקבות סיבוך.

על פי הנתונים שהוצגו אמש התקבלו בעשור האחרון 144 תלונות במשרד הבריאות נגד רופאים הצבצעים בריתות, בגין סיבוכים. מתוכן רק ב-17 מקרים נמצאה התלונה לא מוצדקת.

ב-2011 אף התקיים שימוע פעמיים לאותו רופא על ליקויים בשתי בריתות שביצע, ובאופן כללי – קיימת מגמת עלייה מאז שנת 2013 בתלונות על הרופאים שמבצעים בריתות.

הנתונים שהוסתרו מעיני הציבור, התפרסמו אמש בעקבות בקשה לפי חוק חופש המידע שהגישה עמותת 'הצלחה', הטוענת כי מדובר בתחום שאינו מוסדר לחלוטין מבחינה רפואית והנתונים חייבים להיות מפורסמים באופן יזום.

מן הנתונים עולה איפוא, כי בניגוד לסטיגמה על המוהלים והעדפת ביצוע ברית המילה אצל רופא - אולי בשל תוארו, אינה בהכרח יותר בטוחה ואולי אף יותר מסוכנת.

מהרבנות הראשית נמסר בתגובה ל'כאן 11': "אין הליך רפואי בישראל שלגביו קיים רישום כה קפדני כמו לגבי סיבוכים בברית מילה. בדיקה מבוצעת לגבי כל מקרה של תינוק שמגיע לבית חולים לאחר סיבוך בברית. מדובר בפחות ממקרה אחד של סיבוך על כל אלף בריתות".

ממשרד הבריאות טרם התקבלה תגובה.
ברית מילה רופא מוהל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד