י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

מאמץ על במפלגות החרדיות: האם הערבים יתנו יד וחוק המרכולים יעבור?

המפלגות החרדיות במירוץ נגד הזמן, להשיג את הרוב הנדרש להעברת החוק שיעלה ביום שני להצבעה במליאת הכנסת • המצב: 'ישראל ביתנו' תתנגד לו, ח"כים סוררים נוספים עלולים לערער את הרוב הקואליציוני ואיפה נתניהו? • 'בחדרי' עם מאזן הכוחות

ח"כי יהדות התורה וש"ס. צילום: פלאש 90
ח"כי יהדות התורה וש"ס. צילום: פלאש 90



לקראת השבוע הקרב ובפרט לקראת יום שני, הח"כים החרדים מ'יהדות התורה' ומש"ס הכריזו על מרתון גיוס פרלמנטרי במטרה להבטיח רוב בהצבעה שתתקיים בשני על חוק המרכולים.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי השבוע שוחחו מספר חברי כנסת חרדים עם עמיתיהם במפלגות הערביות ובמפלגות האופוזיציה. מי שעמד בראש המאמץ הוא ח"כ אורי מקלב שניסה את כוחו מול ח"כי 'הרשימה המשותפת'.

המאמץ נעשה בעיקר לאחר ששר הביטחון אביגדור ליברמן הבהיר שוב כי חברי הכנסת מסיעתו לא יתמכו בהצעת חוק המרכולים, המבקשת לשמר את הסטטוס קוו ולא לאפשר פתיחה נוספת של מרכולים מלבד אלו שפתוחים בת"א עם גושפנקא של בג"ץ.



גפני מתייחס לבג"צ המרכולים בכנס סוכני הביטוח באילת

ל'בחדרי חרדים' נודע עוד כי בישיבת ראשי הקואליציה, עלתה השבוע הסוגיה של העדר רוב לחוק המרכולים, וזאת בעקבות התנגדותו של ליברמן, מה שהפר את מאזן הכוחות לחלוטין. החרדים כעת חייבים שהח"כים הערבים לפחות לא ישתתפו בהצבעה כדי שהאצבעות נגד, כולל 'ישראל ביתנו', עדיין יהיו בפער מהקואליציה. הבקשה החרדית מהח"כים הערביים הייתה: "תעדרו או שתצביעו בעד חוק המרכולים, הוא ציפור הנפש שלנו והוא בעד חופש דת במדינה".

בשלב הזה, יחסי הכוחות הם 66/54 לטובת הקואליציה, אולם אם מתוך ה-66 ארבעה ח"כים יצביעו נגד, ללא השרה סופה לנדבר שמשמשת כשרה ובכוונתה רק להימנע, הפער יהיה 62/58 פער של ארבעה בעד החוק.

אולם, ראש הממשלה נתניהו לא יהיה בכנסת, הוא יהיה בחו"ל ובשל כך הפער מצטמצם ל-3, אלא שכאן קיים חשש סביר נוסף עם חבר הכנסת יהודה גליק שהבהיר כי הוא אינו מחויב לקואליציה, ועם ח"כים נוספים כדוגמת רחל עזריה. בשל כך המפלגות החרדיות חייבות את היעדרותם של הח"כים הערבים.

יצוין כי בעבר היו תקדימים של סיוע מהצד הערבי, אולם הפעם יש חשש שהערבים לא ישושו לתמוך או להעדר לטובת חוק המרכולים, וזאת בעקבות חוק המואזין שקודם בתמיכת החרדים, למרות בקשתם של חברי 'הרשימה המשותפת': "כשתבקשו ממני פעם הבאה שלא אתערב בענייני דת שזה ציפור הנפש שלכם, לא אקשיב לכם", אמר בזמנו ח"כ אחמד טיבי לח"כים החרדים.

הבוקר פורסם ב'ערוץ 2' כי ראש הממשלה שיוצא בשבוע הבא לפאריס מתכוון לקיים עוד היום שיחת ועידה עם ראשי הקואליציה במטרה להבטיח את תמיכתם בהצבעות הקואליציוניות שיעלו בשבוע הבא להצבעה במליאה.

המפלגות החרדיות לא מתכוונות הפעם לוותר, לאחר שבשבוע שעבר חוק המרכולים הוסר במפתיע מסדר היום ולא עלה להצבעה. השבוע הן יבקשו לראות תוצאות להבטחות של ראש הממשלה נתניהו וכפי שסוכם עם ראשי המפלגות החרדיות בסיום משבר השבת.
משבר השבת חוק המרכולים אורי מקלב הרשימה המשותפת הצבעות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד