כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

כמידי שבוע: המיטב של לייבל'ה • אל תחמיצו

והשבוע בלייבל'ה: הדובר שחשב להפוך לצלם. לילה לאור נרות בליפתא. יגאל גואטה מסרב לעזרה 'ועושה הכל לבד', ולמה גפני מלמל את המשפט 'גור תמיד מנצחים'?

כמידי שבוע: המיטב של לייבל'ה • אל תחמיצו
לייבל'ה צילום: עיבוד בחדרי חרדים



חרדים בוועדת חוץ

שבוע לא קל עבר על לייבל'ה, ולא, לא בגלל החורף. לייבל'ה מצוייד היטב בצעיף חם ובמעיל פרווה שנראית מרחוק כמו 'קולפיק'. הסיבה אחרת, אמרו לי אתם - שואל לייבל'ה, איך ניתן לעלות חיוך על הפנים כשצרה רובצת על כתפיו של המרא דאתרא של כנסת ישראל, ח"כ דוד ביטן? שלא לדבר על עורכי תכניות הבוקר שכבר שמרו כיסא קבוע לח"כ החביב, מספרים שבהפקות השונות כבר יודעים איזו ארוחת בוקר חביבה עליו (לחם מטוגן, תודה ששאלתם).

לייבל'ה מכיר מקרוב את הדרך הנלוזה של "אוכפי החוק" שפועלים בשיטות שהיו צריכות להעלם מן העולם. לייבל'ה מניח את העניינים הללו בצד ופונה בלב מעט כבד לעבדותו, בתקווה שתשכיח ממנו את הקושי בצרתו של ביטן המלך.

את ראשית השבוע עשה לייבל'ה ברחוב רבי עקיבא בבני ברק, לשם הגיע לבקר ידיד ותיק. הלא הוא הח"כ לשעבר ומוכר הסביבונים בהווה, יגאל גואטה. גואטה סירב שלייבל'ה יושיט את ידו לעזרה בסידור הארגזים העמוסים וכשזיעה קרירה נוטפת ממצחו – ניצח גואטה על המלאכה לבדו, כאילו הוא לא שימש לפני תקופה לא ארוכה כחבר כנסת. לייבל'ה לומד מכך רבות ויאמץ את העניינים גם לביתו הוא.





וכהרגלו בקודש, מעיר התורה עלה לייבל'ה לבירה הנצחית אל בית הנבחרים, שם ליווה את יו"ר סיעת יהדות התורה ח"כ מנחם אליעזר מוזס לדרכו לדיון חסוי בוועדת חוץ וביטחון. הדיון נערך בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו. לייבל'ה הבחין כי כמו ויז'ניצער אמיתי, מוזס לא עושה 'חוכמעס' ומשאיר את הטלפון הנייד שלו מחוץ לדיון כדי שחלילה אפליקציית ההקלטה לא תפעל מעצמה או תשלח מעצמה דיווחים סודיים וכבר היו דברים מעולם במפלגות אחרות, לייבל'ה תיעד את רגע הנחת הפלאפון בתא המיוחד.





ובעוד מוזס מעמיק באסטרטגיות הביטחוניות העולות על השולחן בוועדת חוץ וביטחון, הח"כ הגוראי יעקב ליצמן עובד במרץ רב, לאחר שהתפנה מעול משרד הבריאות. ליצמן נצפה השבוע מחוייך מתמיד במסיבת חנוכה שהתקיימה בבית החולים איכילוב על ידי 'רחשי לב', שם נשא נאום חוצב להבות אש. לייבל'ה לא מבין מדוע השר הפורש הולך למסיבות חנוכה בבתי חולים ולא בתלמודי התורה של הנכדים, אבל על ליצמן לא שואלים שאלות כאלו.





לייבל'ה רק מבהיר כי חיוכו של ליצמן לא נובע אך ורק מהעובדה כי הינו איש נעים וחביב לבריות, לליצמן יש סיבות לחייך. לאחר שזכה לביקור היסטורי של האדמו"ר מויז'ניץ בביתו שבאבן האזל, ולריקוד יוצא דופן בשירת 'אוי, אוי, אוי שבעס". לייבלה מגיש תיעוד של יהושע פרוכטר שתיעד את איש אמונו של ליצמן ושר הבריאות בפועל 'איפה בבצי'ק' כשהוא מלווה יד ביד את האדמו"ר מויז'ניץ בצאתו מן הבית. קודם לכן בבצ'יק זכה גם ל'לחיים'. לייבל'ה רק תוהה אם בבצ'יק נושא תואר של 'עוזר שר' או 'סגן שר'.





ואם כבר הזכרנו את בבצ'יק, שבשבועות האחרונים כמעט ואין אף צלם שהצליח לתפוס את עיניו מביטות קדימה, אלא תמיד עסוקות במכשירו הנייד כשהוא סוגר איזה דיל' ישן, או פותח חדש. השבוע הוא נצפה בבניין הכנסת בשעת ערב מאוחרת כשהוא מתחרה עם ח"כ אורי מקלב מי יסגור אחרון את האור בבניין.





ועוד בקטנה על הבוס של בבצ'יק, השר לשעבר ועדיין בהווה, ליצמן. נצפה בשבע ברכות לבתו הצעירה של אחיו פתחיה ליצמן, שהיה האיש החזק בגור בעבר וכיום עסקן גדול בזכות עצמו שמסייע רבות לחסידי גור בענייני רפואה.





ובעוד שמחה, לייבל'ה חוזר לרגע על קצה המזלג לשמחות של פרוש, ובשבע ברכות שערכו הקהילות החסידיות לפרוש במוצ"ש, שם נפגש גפני ביציאה עם האדמו"ר מויזניץ', לייבל'ה היטה אוזן כראשון החסידים ושמע את המשפט 'גור תמיד מנצחים'..( לייבל'ה ידע את המשפט הזה בערך מאז היותו ילד, עוד בטרם ידע בכלל לאיית את המילה 'גור' ). והנה לתמליל המלא: האדמו"ר מויזניץ' שפגש את חבר הכנסת משה גפני כשהוא לבוש בספודיק, כבר בכניסה לשבע ברכות באולמי 'היכלי הפאר' אמר לו 'גפני משה זה ר"ת 'גם' שבא לרבות, ובירכו: שתזכה להרבות בעשייה בתפקידך. כאן שאל הרבי את הח"כ: 'איזה חסיד אתה?' גפני השיב: 'אני ליטאי אמא שלי במקור מ'גור' בפולין, לכן הלבשתי ספודיק. כשהיה דיון על זה בזמנו הוחלט להשאיר, את שיח החסידות הזו סיים גפני כשהוא מוסיף בחיוך: 'תמיד גור מנצחים'.





לאחר שהסתיימו חגיגות השמחה שערכו כל הקהילות החסידיות ושאינן לרגל נישואי בנו של סגן השר, התפנה ר' מאיר למסור כמה חידושים לכתבים הפוליטיים המבריקים בכנסת, הכתבים איתי גדסי, יעקב גרודקה וארי קלמן. ששתו את דבריו בצמא.





חסידות הן חסידות, מייד לאחר מכן נצפה ר' מאיר כשהוא חוגג ומתוועד בי"ט כסלו כאחד האדם, או נכון יותר כאחד החסידים.





חיבוק עז נרשם השבוע בין חבר הכנסת מיכאל מלכיאלי מש"ס לבין ידידו ראש עיריית יקנעם ואיש מפלגת העבודה סימון אלפסי. לייבל'ה מעריך שעל כזו חברות ארוכת שנים מלכיאלי לא שוקל לעבור למפלגת העבודה.



ליבי(ל'ה ) בארץ ואנוכי בחוצה לארץ

לייבל'ה לא ויתר השבוע על תיעודים מרחבי העולם, שכן העניין הנ"ל מחבר גם את קוראיו מארצות ניכר למדור הכי מדובר בעולם. ולעניין הראשון: הגאון רבי שלום בער סורוצקין נצפה בלייקווד במסעדת 'מאינטוסט' של האיש והאגדה חננאל אלחדד, שמשמש כמנכ"ל רשת חנויות 'מינטוסט' בארצות הברית, הגרש"ב סורוצקין הצטלם בחזית המסעדה.





ומכאן קופץ לייבל'ה לאנטוורפן בבלגיה, שם פגש בערב שבת כשעה לפני הדלקת נרות את שוכי פינטר ויהודה אריה הופמן, מבכירי חסידי בעלזא באנטוורפן. השניים נצפו כשהם סוגרים עיסקאות עם המקומיים, ממש כמה דקות לפני שבת.





ועוד באנטוורפן, בעל הטור כפול העמודים בסוף מגזין 'משפחה', האיש שלא חוסך במילים, דוד דמן. נצפה מתברך מהרב הראשי של רוסיה הגר"ב לאזאר, הרב הגיע לחגוג את י"ט כסלו בבלגיה. ודוד ניצל את ההזדמנות כמו חסיד ראוי, כדי להתברך.





ואפרופו רוסיה. התמים מענדי גרוזמן גילה לעם ישראל כי עיניו נפוחות ופרצופו הטהור אינו כתמול שלשום, הסיבה היא, גרוזמן חווה את נחת זרועם של כמה רוסים בשעה מאוחרת איי שם במוסקבה. לדברי גרוזמן הרופא הכריע שהאף מתאחה יופי ואין צורך בניתוח, ישתבח שמו. ובעיקר הוא יוצא עם אמונה שגם את החלשלוש שביהודים לא מנצחים כל כך מהר. לייבל'ה מדווח כי עמי מימון ביקש שישלחו לו 'טורטית', לייבל'ה תוהה האם העובדה שישנם אנשים חשוכים ברוסיה, מכריחה אותם לחלק 'פנסים' בעין לכל מי שלא 'בא להם בטוב'. וכמובן מאחל רפואה שלימה לאיש והציניות.



יום הולדת בליפתא

'היום יום הולדת...' זמזם לייבל'ה לעצמו את שירי הילדות החביבים, אך עד מהרה כי היום הולדת אליו הוזמן לייבל'ה רחוק מאד מהימי הולדת אליהם הורגל, אף לאחר שהתבגר. ואכן, שנים רבות לייבל'ה לא ראה כזו יום הולדת, בשעה 8:00 בערב שבין שני לשלישי קיבל לייבל'ה התראה להגיע לליפתא, לייבל'ה שמעולם לא התבודד לא הבין מה קורה. אך לאחר שירד גרם של 172 מדרגות (וירד כתוצאה מכך עוד כמה גרמים). ואף עלה אותם חזרה, לייבל'ה היה המום. הפקת ענק של הבחור החושב אייזיק גפן, הביאה למקום את מערך התקשורת החרדי ושאינם לחגוג לצלם האהוב ביותר שלומי כהן יום הולדת 21 . במקום נערכה ארוחה כיד המלך, נרות לאורך כל המדרגות אולי מאן דהוא יישאר בלי אש. ואווירה מצויינת- לייבל'ה מאחל מזל טוב ועד 120 שנים של בריאות.

הנואמים במקום שסיפרו על תולדות חייו של הצלם הצעיר שלא מספיק להפתיע את 'הסטורי' הם כדלהלן: פיני פלאי סמנכ"ל תפעול ושינוע במשפחה, סגן העורך ב'משפחה' שמעון ברייטקופף, עורך 'בקהילה' שלמה קוק ואף משה ויסברג שגולל זמן רב איך בגיל 15 נתן לשלומי כהן במה לראשונה בתוכנית 'מבט לקהילה' ברדיו קול חי ומאז השאר היסטוריה.











מי שהגיע באיחור לאירוע בליפתא הוא איש החסד והמוזיקה, חונה דייטש. שהגיע מאירוע של שירות בתי הסוהר. חונה כמי שמשמח עשרים שנה את האסירים החרדים קיבל תעודת הוקרה מרב שירות בתי הסוהר, הרב ויזנר (שפורש בקרוב ), דייטש הציג לבקשת לייבל'ה את התעודה. לייבל'ה רגיל כי אנשים מבתי כלא אחרים מקבלים תעודה של 'יורה -יורה, או שהם יורים בלי תעודה, על כן התפעלותו והנאתו היו גדולים במיוחד.





ואפרופו צלמים, יחיאל אברהם דובר ש"ס בירושלים, שנמאס לו מלדברר את השמחות הרבות של חברי המועצה, נתפס כשהוא מחפש עבודה חדשה כשהשתלט על מצלמתו של צלם הבית של ש"ס, יעקב כהן ובחן את כישוריו. יחיאל כנראה הבין כי כל המילים שהוא אומר בתור תפקידו כדובר, יכולות להיכנס בתמונה אחת. כמאמר הפתגם 'תמונה אחת שווה אלף דוברים' או משהו כזה... מי שפסל את מועמדותו לתפקיד, הוא הפוליטי של 'הדרך' שמעון ליברטי, שלא היה מרוצה מהתוצאה. על כן הדובר יישאר כנראה בעבדותו.





מן הגורן ומן היקב.

גם זקני בית הכנסת 'לדרמן' המיתולוגי בבני ברק אינם זוכרים שמחת ברית שכזו, בשעה 10:00 בבוקר ביום שישי הקצר נחסם הרחוב לתנועת כלי רכב ולמקום זרמו המונים מכל קצוות הקשת הפוליטית ושאינה לרגל שמחת הברית לבנו של ר' יענקי קנייבסקי האיש אשר על בית שר התורה ברחוב רשב"ם.

בעת שהמתינו ציבור ההמונים לכניסתו של מרן שר התורה נשנש לייבל'ה כמה דגים כהכנה לשבת מבית היוצר של 'הפונדק' והמשיך להקשיב לנציגי הציבור.

באחת השיחות ראה לייבל'ה את ראש העיר זייברט מתווכח עם המועמד העתידי משה ליאון כמה משלמים ארנונה בירושלים, לאחר ויכוחים נעזר ליאון בפינדרוס שאמר לו בדיוק כמה משלמים.





ביציאה משמחת הברית ולאחר שהתברך מהסנדק, ראה לייבל'ה את שלישיית ה'דגלאים' יעקב גוטרמן, אברהם רובינשטיין, ויצחק פינדרוס שדנו על ענייני השעה כמובן לא על הבחירות הקרובות כי אסור לדבר עד אחרי פסח.





ביום רביעי השבוע התקיים בביתר טקס חנוכת הבית וקביעת מזוזות למכון 'בן מלך', המוציא לאור את ספריו של רבה של קהילת המתמידים - קהל עדת ירושלים, הגרי"ל מינצברג. ראש העיר מאיר רובינשטיין כיבד אף הוא את האירוע בנוכחותו, ובישר למשתתפים כי בדיוק כעת בי"ט כסליו חל יום הולדתו. הרב מינצברג התעניין: "בן כמה כבודו?", והראיס השיב: "שלושים ומשהו". ליבל'ה לא פראייר, בדק באגרון וזה גילה לו כי רובינשטיין חגג 45, עד 120. לייבל'ה לא תוהה על תשובותו של רובינשטיין, ראשית 45 זה גם שלושים ומשהו, שנית, מה לנו להלין על חרדים? הרי ידוע שאינם יודעים ליב"ה.





ואפרופו ביתר עילית, לייבל'ה הגיע בסוף השבוע לעיר התורה בהרי יהודה כדי לחגוג את המשרדים החדשים של העיתון הדיגיטלי 'שחרית', התשובה החרדית לעיתון 'מעריב', העיתון שמבצבץ ללייבל'ה בתיבת המייל בכל בוקר. (ככה אין שכנים שיגנבו את העיתון). לייבל'ה שחי על האינטרנט מתוקף עבודתו, אוהב גם דיגיטל ומשבח את העיתון המוצלח היוצא לאור כמידי יום ביומו, כשהגיע לייבל'ה למקום, ראה את כל אנשי ביתר ובראשם רבני ואדמו"רי העיר המגיעים למשרדים החדשים והמרווחים. הרבנים נראו כשהם מברכים את ראשי העיתון, ישראל פוקס ועמרם וייספיש, מאירי פנים כתמיד.








ואחרי ביתר, יש גם את אלעד. בכירי עיריית אלעד - אבי דיין, אבי שטרן, יחיקם גמליאל, תומר כהן, משה סעדון וברק שטיגליץ, יצאו השבוע ליום ריענון בקפריסין. לייבל'ה לא יודע האם זה כתחליף למקומות הקדושים כמו בשנה שעברה, אך אם חברי העיירה לא מתלוננים, לייבל'ה שמח כי זה כך.








ובבני ברק שם המרוץ מתחמם לראשות העיר השבוע נערכה פרידה ממפקד השיטור העירוני בהשתתפות ראש העיר ב"ב חנוך זייברט והמועמד לראשות העיר מנחם שפירא השניים נפרדו במילות חמות ממפקד השיטור העירוני.





ובבית שמש, בעוד שמוליק גרינברג המריא השבוע לחו"ל לקבלת 'תואר'. יו"ר סיעת דגל התורה במפלגתו, ישראל סילברסטין, ביחד עם שותפו לסיעה יו"ר וועדת תכנון ובניה בבית שמש, משה מונטג. שלושת החברים קיימו קבלת קהל בשכונת 'רמה ג' ', העסקנים בעיר מברכים על שיתוף הפעולה המבורך בין השניים ומספרים שכל אחד מהאישים משלים את השני, מונטג הוא הבולדזר והאיש החזק ביותר בעיר וסילברסטין הינו האיש שעוזר הכי הרבה לאזרח הקטן בעיר.





לייבל'ה לא שוכח להיות גם מבוטח: נשיא לשכת סוכני הביטוח הנבחר ליאור רוזנפלד וסגניו ליאור הורנצ'יק וישראל גרטי הגיעו השבוע בפעם הראשונה עם בחירתם לוועדת הכספים של משה גפני בכנסת ישראל וזכו לקבלת פנים חמה מראש הועדה. מאחורי הקלעים לייבל'ה יודע לספר כי במהלך כנס הלשכה באילת שנערך לפני הבחירות נפגש רוזנפלד עם גפני ועוזרו שלומי פולק אולם רוזנפלד התבקש שלא להכניס את גפני למאבק הפנימי בלשכה לאחר שבצד השני ניסו לדחוף כאילו גפני תומך בהם. עכשיו נשיא הלשכה כבר נבחר ומהיום גם הברכות רשמיות.





במסגרת סיורי המסעדות של לייבל'ה והשבוע הייתה זו מסעדת שאלוט הגרוזינית-קווקזית-רוסית המפוארת של השף מישה אמאייב ההמוקמת ברמת החייל, שחגגה סעודת מלווה מלכה יוקרתית. בין הנוכחים נצפו אבי בנטוב, רונן בוסתן, עו"ד משה אוסדיטשר והעו"ד לעתיד חיים חרל"פ, ועורך 'קו עיתונות' אבי גרינצייג.





ובירושלים ב'שטעטאל'ע של משה קרוקבסקי, נצפה בליל שישי חבר מועצת העיר ירושלים ישראל קלרמן שהגיע לאחל ברכת הצלחה לרגל פתיחת המקום. לייבל'ה טעם מהמעדנים של מוישה ונשאר שבע עד מוצאי שבת.





על מה שוחחו בכירי מערך הגיוס החרדי עם כוכב הרשת החרדי? ובכן בשלישי האחרון, הביפר של לייבל'ה מצפצף, השולח האלמוני מספר על פגישה שנערכה במתחם בסר, בסמוך לאתר הבית, בבני ברק בה השתתפו כוכב הרשת החרדי ואושיית הדיגיטל, מלך זילברשלג יחד עם ראש שילוב החרדים בצה"ל, מנדי כץ ודובר צה"ל לתקשורת החרדית, חזקי שכטר. לייבל'ה היה שמח להיות זבוב על השולחן ולדעת מה מתבשל מאחורי פגישה זו, אך יתאזר בסבלנות המאפיינת אותו, מן הסתם זה יצא בעוד סרטון ביידיש או בעברית.





ואפרופו זילברשלג, אבא של מלך, דודי. נצפה בשבוע האחרון בשמחת החתונה אצל אב"ד האג ומשפחת פריד מ'הידברות' שנערכה בקרית 'בעלזא', בירושלים לייבל'ה לכד את זילברשלג בשיחה עם בן הרבי מ'סערט ויז'ניץ' והאיש החזק ב'בעלזא', אהרל'ה פריד יו"ר 'מראות הקודש'. האחראי על מערכת השידורים הב'עלזאית' המעבירה את אירועי החצר לכל העולם.





ואם כבר הזכרנו צבא, יענקי פרבר שהפך לקשב החוץ מספר 1 במקום גורדוס, נאלץ להתמודד עם גזירת הגיוס ולעשות מילואים תוך כדי שהוא משמח את עם ישראל בטוויטר, פרפר חגג את חג הגאולה עם חסיד חב"ד כשהוא באמצע אימון במילואים ועל הדרך נאחל לו מזל טוב על יום ההולדת 38.



מזל טוב חסידי

שורת שמחות השבוע אצל המשבקי"ם של האדמו"רים, לפני הכל השמחה הגדולה אצל המשב"ק הבכיר רבי שמעןן וולף קליין, מ'בעלזא', שהשתתף בחתונת נכדתו בארה"ב. השמחה הביאה להשתתפות המשב"ק הבכיר מ'סאטמר' רבי משה פרידמן, עדיין השלום בחצרות אינו מושלם, אך העיקר כי בין המשבקי"ם שוררים יחסים טובים.





בויז'ניץ: להרה"ח רבי יהושע קרויזר, משב"ק ונהגו של האדמו"ר מויז'ניץ, לרגל שמחת נישואי בתו השבוע.

נמשיך ב'צאנז,' ברכת מזל טוב להרה"ח רבי אברהם דייטש, משב"ק האדמו"ר מצאנז, לרגל שמחת הנישואין לנכדתו, בת לבנו זאב דב (וולווי) דייטש, מעסקני חסידות 'צאנז' ומהמשמשים בקודש.





ונעבור ל'באיאן', מזל טוב להרה"ח רבי מרדכי דוד שנייד, משב"ק האדמו"ר מ'באיאן', לרגל שמחת נישואי בתו השבוע באולמי גוטניק בשעטו"מ.

ובתולדות אהרון: מזל טוב לרה"ח רבי משה יוסל צימעט, משב"ק האדמו"ר מתולדות אהרן. לרגל הולדת הנכד הראשון, בת לחתנו הרב אפרים פישל יורוביץ, בן האדמו"ר מוויטבסק, השלום זכר נערך בליל שבת בבית המדרש 'וויטבסק' ברח' עבודת ישראל בשכונת בתי ורשא בירושלים.

ואפרופו תולדות אהרן, בחסידות הפגינו יצירתיות פרי מחשבתו של העסקן נתן וואלעס שעומד מאחורי הקלעים והפיק מתנה ענקית מכלל הארגונים של המוסדות למנכ"ל של המוסדות יוסף קדיש קרישבסקי שחיתן את בתו.





ובפינסק קרלין ברכת מזל טוב להרה"ח רבי אברהם פריד משב"ק האדמו"ר מפינסק קרלין, לרגל שמחת הבר מצוה לבנו בכורו.

ברכת מזל טוב למרדכי קרויס, מנכ"ל חברת קווי הנייעס של חצרות החסידים 'קליקול', לרגל שמחת הבר מצוה לבנו בכורו, שתיערך ביום שני הקרוב באולמי 'פארהנד', בית יעקב הישן בירושלים.

וכתב 'משפחה' יהודה רוסט חגג את שמחת הברית לבנו באשדוד לשם הגיע בן הרבי מגור הרה"צ רבי נחמיה אלתר לאחל מזל טוב.





ולסיום ברכת מזל טוב למנהל סניף דגל התורה בירושלים, יצחק ברנר לרגל הולדת הבת בשעה טובה.
לייבלה רכילות חרדית ליפתא יום הולדת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד