ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

התקווה החרדית נגוזה • הרשימה המשותפת: נתנגד לחוק המרכולים

יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה הצהיר היום כי למרות התקווה החרדית, חברי הכנסת של מפלגתו יצביעו נגד חוק המרכולים. הצהרתו מעמידה את הקואליציה במבחן משמעותי לאחר ש'ישראל ביתנו' הצהירה כי היא לא תצביע בעד החוק ואפילו תתנגד לו

חברי הרשימה המשותפת. צילום: פלאש 90
חברי הרשימה המשותפת. צילום: פלאש 90 צילום: פלאש 90



יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה הצהיר היום כי למרות התקווה החרדית, חברי הכנסת של מפלגתו יצביעו נגד חוק המרכולים שיעלה להצבעה במליאה ביום שני השבוע. הצהרתו מעמידה את הקואליציה במבחן משמעותי זאת לאחר ש'ישראל ביתנו' הצהירה כי היא לא תצביע בעד החוק ואפילו תתנגד לו.

"הרשימה המשותפת תצביע השבוע כאיש אחד נגד חוק המרכולים. זה יציב את הממשלה בבעיה לאחר שגם 'ישראל ביתנו' הודיעה שתתנגד", אמר עודה היום באירוע בנס ציונה.

ללא חברי 'ישראל ביתנו', הפער בין הקואליציה לאופוזיציה יעמוד על 62/58 - פער של ארבעה בעד חוק המרכולים. אולם, ראש הממשלה נתניהו לא יהיה בכנסת, הוא יהיה בחו"ל ובשל כך הפער מצטמצם ל-3. אלא שכאן קיים חשש סביר נוסף עם חבר הכנסת יהודה גליק שהבהיר כי הוא אינו מחוייב לקואליציה, למרות שבראיון ל"בחדרי חרדים" הוא הצהיר כי קיימת הסתברות שהוא יצביע בעד החוק. בשל כך המפלגות החרדיות נשאו את עיניהם למפלגות הערביות, כאמור לשווא.

ואם לא די בכל זה, בשעה האחרונה הודיעה גם חברת הכנסת שרן השכל מהליכוד כי תצביע נגד חוק המרכולים. השכל מסרה כי: ״לא אוכל לתת את ידי לחוק המרכולים. דת היא עניין פרטי שבין אדם לאמונתו, המדינה לא אמורה לכפות על אזרחיה ערכים ואורח חיים".

כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', המפלגות החרדיות עשו בשבוע האחרון מאמץ לגייס את חברי הכנסת הערבים במטרה שיצביעו בעד חוק המרכולים שגובש על ידי משרד הפנים במטרה למנוע פתיחת מרכולים נוספים בשבת, זאת לאחר קביעת בג"ץ להתיר לפתוח מרכולים בת"א.

שר הביטחון אביגדור ליברמן הצהיר כי חברי סיעת 'ישראל ביתנו' לא יתמכו בחוק ואף יתנגדו לו, משכך הח"כים החרדים פנו לחבריהם הערבים בתקווה שיסייעו להם, אולם כאמור, עודה הצהיר היום כי לא יהיה כך וכי כך חברי מפלגתו יצביעו נגד החוק.



ביום שישי דווח ב'בחדרי חרדים', כי לקראת לקראת יום שני, הח"כים החרדים מ'יהדות התורה' ומש"ס הכריזו על מרתון גיוס פרלמנטרי במטרה להבטיח רוב בהצבעה שתתקיים בשני על חוק המרכולים.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי בשבוע שעבר שוחחו מספר חברי כנסת חרדים עם עמיתיהם במפלגות הערביות ובמפלגות האופוזיציה. מי שעמד בראש המאמץ הוא ח"כ אורי מקלב שניסה את כוחו מול ח"כי 'הרשימה המשותפת'.

המאמץ נעשה בעיקר לאחר ששר הביטחון אביגדור ליברמן הבהיר שוב כי חברי הכנסת מסיעתו לא יתמכו בהצעת חוק המרכולים, המבקשת לשמר את הסטטוס קוו ולא לאפשר פתיחה נוספת של מרכולים מלבד אלו שפתוחים בת"א עם גושפנקא של בג"ץ.



גפני מתייחס לבג"צ המרכולים בכנס סוכני הביטוח באילת

ל'בחדרי חרדים' נודע עוד כי בישיבת ראשי הקואליציה בשבוע שעבר, עלתה הסוגיה של העדר רוב לחוק המרכולים, וזאת בעקבות התנגדותו של ליברמן, מה שהפר את מאזן הכוחות לחלוטין. החרדים כעת חייבים שהח"כים הערבים לפחות לא ישתתפו בהצבעה כדי שהאצבעות נגד, כולל 'ישראל ביתנו', עדיין יהיו בפער מהקואליציה. הבקשה החרדית מהח"כים הערביים הייתה: "תעדרו או שתצביעו בעד חוק המרכולים, הוא ציפור הנפש שלנו והוא בעד חופש דת במדינה".

בשלב הזה, יחסי הכוחות הם 66/54 לטובת הקואליציה, אולם אם מתוך ה-66 ארבעה ח"כים יצביעו נגד, ללא השרה סופה לנדבר שמשמשת כשרה ובכוונתה רק להימנע, הפער יהיה 62/58 פער של ארבעה בעד החוק.

אולם, ראש הממשלה נתניהו לא יהיה בכנסת, הוא יהיה בחו"ל ובשל כך הפער מצטמצם ל-3, אלא שכאן קיים חשש סביר נוסף עם חבר הכנסת יהודה גליק שהבהיר כי הוא אינו מחויב לקואליציה, ועם ח"כים נוספים כדוגמת רחל עזריה. בשל כך המפלגות החרדיות חייבות את היעדרותם של הח"כים הערבים.

יצוין כי בעבר היו תקדימים של סיוע מהצד הערבי, אולם הפעם יש חשש שהערבים לא ישושו לתמוך או להעדר לטובת חוק המרכולים, וזאת בעקבות חוק המואזין שקודם בתמיכת החרדים, למרות בקשתם של חברי 'הרשימה המשותפת': "כשתבקשו ממני פעם הבאה שלא אתערב בענייני דת שזה ציפור הנפש שלכם, לא אקשיב לכם", אמר בזמנו ח"כ אחמד טיבי לח"כים החרדים.

ביום שישי פורסם ב'ערוץ 2' כי ראש הממשלה שיוצא השבוע לפריס יקיים שיחת ועידה עם ראשי הקואליציה במטרה להבטיח את תמיכתם בהצבעות הקואליציוניות שיעלו בשבוע הבא להצבעה במליאה.

המפלגות החרדיות לא מתכוונות הפעם לוותר, לאחר שלפני כשבועיים חוק המרכולים הוסר במפתיע מסדר היום ולא עלה להצבעה. השבוע הן יבקשו לראות תוצאות להבטחות של ראש הממשלה נתניהו וכפי שסוכם עם ראשי המפלגות החרדיות בסיום משבר השבת.
איימן עודה הרשימה המשותפת חוק המרכולים ישראל ביתנו המפלגות החרדיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד