ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024

"אם העתקות הדיסקים יימשכו - המוזיקה החסידית תעלם" • ראיון

אחרי הסערה שעורר אלבומו האחרון 'מזרח טיש', מעניק המפיק הרב יוסף משה כהנא ראיון ל'בחדרי חרדים', בו הוא מדבר על הכל: סדרת אלבומיו, המוזיקה החסידית, הצורך בשימור הניגונים, וגם על תופעת ההעתקות: "אם זה יימשך כך - תוך עשור המוזיקה החסידית תעלם" • ראיון טיש

"אם העתקות הדיסקים יימשכו - המוזיקה החסידית תעלם" • ראיון



את המפיק הרב יוסף משה כהנא אני פוגש בעוד ערב ירושלמי קריר. הוא מארח אותי בביתו הצנוע שבקריית בעלזא, מרחק פסיעה מבית המדרש האדיר, הכי מרשים בעיר ואולי בעולם כולו. הוא חסיד בעלזא בכל רמ"ח איבריו, ולאזור הזה הגיע לאחר שגדל הרחק מכאן - במונטריאול שבקנדה.

עשרות שנות עשייה מוזיקלית מאחוריו, והתוצרת לא פחות ממרשימה: 90(!) אלבומים מגוונים - החל מניגוני חסידות, אלבומי ילדים, חזנות ואפילו אלבום מזרחי אחד שיצא זה לא מכבר, וזכה לשם 'מזרח טיש'.

סדרת אלבומי הטיש נולדה לדבריו מצורך. הציבור דרש. "אני נותן לציבור את מה שהוא דורש. יש המון יצירות שלא מוכרות באמת, וראיתי בזה דרך לחיים. הוצאתי את 'קה ריבון' ואת 'קה אכסוף', והאלבומים זכו להצלחה אדירה".

באלבום 'מזרח טיש' מוצאות את מקומן יצירות ענק שנכתבו על ידי גדולי משוררי ספרד, וזוכות לביצוע בהגייה חסידית על ידי מיטב בעלי המנגנים.

האלבום המקורי יצר שיח מרתק בתעשייה, כזה שלא זכור כבר תקופה ארוכה. המברכים צידדו בהנגשת היצירות האלמותיות גם לבתים החסידיים, והמתנגדים טענו בעוז לחילול יצירות הענק, לא פחות.

בראיון המרתק שמעניק המפיק ל'בחדרי חרדים' הוא עונה על כל השאלות: אלו יצירות הוא בחר להכניס לאלבום ולמה דווקא אותן, כיצד בחר את האמנים שיבצעו ואיזה אמן יבצע כל יצירה, ועונה על השאלה המרתקת מכל - איך הוא מגיב לביקורות אודות האלבום השנוי במחלוקת?

יוסף משה כהנא מזרח טיש לחיים טיש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד