י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

מה שאמר לי הח"כ החרדי רגע לפני הכרזת טראמפ יעקב גרודקה

רגע השיא הוא לא לקיים הבטחות ולנופף עם 'מילה זו מילה', העמדה החרדית מעדיפה לכוון לתוצאה, מאשר לדרך. האישיו הוא לא 'מה הבטחנו' אלא 'כמה בכל זאת הצלחנו להשיג', עדיף להרוויח צמצום של חילול השבת מאשר לתת דין וחשבון לעיתונאים על הבטחות עבר. עדיף • יעקב גרודקה

צילום: קובי גדעון, לעמ
צילום: קובי גדעון, לעמ צילום: קובי גדעון, לעמ



שעות ספורות לפני הצהרתו הדרמטית של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ ישבתי בלשכתו של אחד מבכירי הפוליטיקאים החרדים. "תשמע, יש לי בעיה איתכם העיתונאים", הוא אמר, "אתם מפריעים לנו במאבקים על הצביון היהודי. אתם נצמדים להבטחות ולאמירות שלנו ומאתגרים אותנו".

"תבין", מוסיף לי הפוליטיקאי החרדי, "לפעמים אנחנו יוצאים באיומים והצהרות בתקשורת רק כדי להרים את רף הדרישות מראש הממשלה ומהקואליציה, זאת השיטה בפוליטיקה, אתה דורש מאה ומקבל חמישים - במקרה הטוב".

"אתה צודק", השבתי לו, "אבל מילה זו מילה, ובפרט מילתם של חברי כנסת חרדים שמחוייבים יותר למילה הנאמרת". הוא לא נשאר חייב: "גם אתה צודק", הוא ענה, "דווקא מעיתונאים חרדים הייתי מצפה שהם יביטו שני צעדים קדימה ויראו את המפה הכוללת. אם המטרה היא שמירת שבת למשל, ודרך ההצהרות הבומבסטיות שלנו - נצליח להשיג יותר - הרי שזו אחריות גם שלכם - התקשורת החרדית. גם אם השגנו 60 אחוזים - זו הצלחה גדולה".

שלוש שעות לאחר מכן ישבתי מול המסך כמו רבים מעם ישראל. "בעוד דקה זה יקרה", הרהרתי לעצמי, "הנשיא האמריקאי ששבר כל מיתוס אפשרי - יעשה זאת שוב. הוא יכריז על הכרה בירושלים כבירת ישראל, בניגוד לקודמיו שהבטיחו ולא קיימו".

ואז זה הגיע, על מרקע המסך הגיח טראמפ במלוא הדרו, ואמר במילים ברורות: "בעוד נשיאים קודמים הבטיחו זאת בקמפיינים שלהם הם נכשלו ולא סיפקו את הסחורה, היום אני מספק את הסחורה. זהו הזמן להכיר באופן רשמי בירושלים כבירת מדינת ישראל".

יותר ממה שטראמפ דאג לישראל הוא דאג לעצמו, היה חשוב לו להראות לכל העולם שמילה שלו היא מילה וכי אם הבטיח במהלך קמפיין הבחירות שלו להכיר בירושלים כבירת ישראל ולהעביר את השגרירות האמריקאית מת"א לבירה - הרי שכך הוא יעשה, גם אם זה נוגד את דעתם של רוב יועציו. מילה זו מילה, אצל טראמפ.

אבל היה מי שכאן בישראל הרס מעט את החגיגה ההיסטורית. סגן שר החינוך ומנהיג 'שלומי אמונים' מאיר פרוש פרסם הודעה מלאה באומץ, לדבריו, "הצהרת טראמפ על הכרת ירושלים כבירת ישראל תעלה לנו ביוקר ובתכנית המדינית שיציג הוא יפגע בנו. עדיף בניה בחלקי יו"ש וירושלים שם משוועים לדיור, מאשר הכרזה שאין בה כל ממשות".

פרוש העז לומר את מה שרבים אחרים שמרו בבטן. זה לא היה קל עבורו, הוא ידע שהוא עלול לחטוף מהלומות ביקורתיות מחוגי ימין בואכה כפר חב"ד שלא יאהבו את הדברים שאומר הסמן הימני ב'יהדות התורה'. אבל הוא אמר והציג את עמדתו ללא מניירות ועטיפות, ככה פשוט: הצהרת טראמפ תעלה לנו ביוקר, אנחנו מעדיפים מעשים לא הצהרות.

כשראיתי את תגובתו של פרוש נזכרתי בדברים שאמר לי כמה שעות קודם לכן אחד מהפוליטיקאים החרדים; הפוליטיקה החרדית שונה מאחותה הכללית, במבט החרדי - רגע השיא הוא לא לקיים הבטחות ולנופף עם 'מילה זו מילה', העמדה החרדית מעדיפה לכוון לתוצאה, מאשר לדרך. האישיו הוא לא 'מה הבטחנו' אלא 'כמה בכל זאת הצלחנו להשיג', עדיף לראות מעשים ובנייה בירושלים, מאשר להתרגש מהצהרות היסטוריות, עדיף להרוויח צמצום של חילול השבת מאשר לתת דין וחשבון לעיתונאים על הבטחות עבר. עדיף.
מאבק השבת יעקב גרודקה פוליטיקה חרדית דונלד טראמפ צמצום חילולי השבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד