ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

אחרי שעות דרמטיות: חוק המרכולים עבר

אחרי שעות של חוסר ודאות, חוק המרכולים עבר בקריאה ראשונה בכנסת

צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



הצעת חוק המרכולים הממשלתית עברה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת, לאחר לילה ארוך וסוער שכלל איומים מצדן של המפלגות החרדיות ומאמצי על לגייס רוב קואליציוני, זאת לאחר ש'ישראל ביתנו' הודיעה כי כל חבריה יצביעו נגד החוק.

החוק שעבר ברוב של 59 מול 54 עבר אודות לח"כ אילן גילאון ממרצ שהפעים את חברי הקואליציה בהחלטתו להעניק קיזוז לשר לשירותי דת דוד אזולאי המאושפז בבית החולים בעקבות מחלה. גילאון היה נחוש בהחלטתו למרות הביקורת שנשמעה עליו מספסלי האופוזיציה. קודם לכן הלילה הוא נימק את החלטתו.

"בניגוד להחלטתי המקורית", כתב גילאון, "החלטתי להסכים ולהתקזז על חוק המרכולים עקב בקשתו של השר דוד אזולאי שמאושפז בבית החולים. זהו קיזוז על רקע הומניטרי, שנעשה כדי שעמיתיו של אזולאי לקואליציה, לא יאלצו אותו להפסיק הליך רפואי רק כדי להשתתף בהצבעה".

"נכון - זו לא בעיה שלי", הוסיף גילאון, "נכון - הקואליציה יכלה לדחות את ההצבעה. אבל העובדה שחבריו של אזולאי אינם מתייחסים אליו באנושיות מינימלית לא מצדיקה שאנהג בו באותו האופן".

"נכון - היה לי קל יותר לעשות את מה שמצופה, לסרב להתקזז, ולהמשיך במשחק הפוליטי הרגיל והשחוק. הרי לא יצאתי מהכנסת, אני כאן, ולא חיפשתי לי שום הקלות בעבודה הפרלמנטרית. אבל, דווקא במקום כמו הכנסת, נכון מתמיד המשפט: במקום בו אין אנשים - היה אתה בן אדם", הוסיף גילאון.

קודם לכן נרשמה דרמה פוליטית, לאחר שהקואליציה התקשתה להשיג רוב להצבעה לחוק, בעקבות כך שחברי הכנסת מ'הליכוד' שרן השכל, יהודה גליק ואורן חזן טענו כי הם לא מתכוונים לתמוך בחוק. לבסוף, ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע למשכן עם מזוודותיו שליוו אותו במסע לצרפת ובריסל - ובשיחה עם הח"כים הסוררים הוא הצליח להרגיעם ולקבל את אצבעותיהם.

גליק טען כי יצביע יחד עם הקואליציה בהצעות החוק הקרובות לאחר שסוכם בין שרת המשפטים, השר המקשר בין הממשלה לכנסת שר הבריאות ויו"ר הקואליציה כי הקואליציה תאמץ הצעת חוק שתאסור פרסום ושיווק של מוצרי טבק לחלוטין, מלבד בעיתונות המודפסת.

לדבריו של גליק, "העישון הוא גורם המוות מספר אחד בישראל ממנו מתים מדי שנה אלפי אנשים. אני שמח שגרמתי לקואליציה לעסוק בהצלת חיי אדם ולהפנים שבריאות הציבור ופיקוח נפש חשובים לא פחות מנושאים אחרים. זהו הישג משמעותי אך הדרך עוד ארוכה עד למיגור מגיפת העישון".

בדיון על החוק, תקף ח"כ אייכלר את תוקפי ח"כ גילאון ממרצ על שהתקזז עם ח"כ מש"ס הנמצא בבית חולים. "תמיד היה נוהל בכנסת שמתקזזים מסיבות הומניות. מעולם לא היה ח"כ שהיה צריך להתנצל על שהתקזז מסיבות הומניטריות. בושה וחרפה. ח"כ גילאון צריך לקבל צל"ש על היותו צדיק אחד בסדום שעושה חסד, למרות שדעתו מנוגדת לדעתנו".

על חוק המרכולים אמר ח"כ אייכלר: "יהדות אמריקה כמעט הוכחדה בגלל שהמהגרים מאירופה נאלצו לעבוד בשבת. אם לא תפסיקו מיד את העבודה בשבת, יבוא יום ומי שלא יעבוד בשבת לא יהיה לו פרנסה. אנחנו נמשיך לשמור שבת אבל דווקא החלשים יהפכו לעבדים העובדים בשבת".

מרכולים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד