י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

העיוות שבגללו הח"כים יקבלו משכורת גבוהה יותר מאשר השרים

שכר הח"כים, הצמוד לשכר הממוצע, יגדל בינואר בכ-3.5%; שכר השרים, הצמוד למדד, יעלה רק בכ-0.8% • שכר הח"כים זינק ב-31% בעשור - פי 1.5 משכר השרים • כדי לתקן את העיוות יש להשתמש בנוסחה אחידה - שמשכללת את שתי שיטות ההצמדה

מליאת הכנסת. צילום: פלאש 90
מליאת הכנסת. צילום: פלאש 90



שכרם של הנשיא, חברי הכנסת והשופטים יעודכן במשכורת ינואר 2018 בשיעור של כ–3.5%, ואילו שכרם של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, של השרים ושל סגניהם יעלה בכ–0.8%.

כך, חברי הכנסת ישתכרו בינואר יותר מהשרים, בעוד בעבר שר היה משתכר 12.5% יותר מחבר כנסת. שרים ישתכרו 41,977 שקל בחודש ואילו חברי כנסת — 42,797 שקל. חברי הכנסת גם ישתכרו יותר מסגני השרים, ששכרם צפוי לעלות מ–39,401 שקל ל–39,716 שקל.

גם יו"ר האופוזיציה, ששכרו צמוד לשכר הממוצע, ישתכר יותר משר, ושכרו צפוי להיות 47,921 שקל, לעומת 46,372 שקל כיום.

המשכורות של נושאי המשרה מתעדכנות אחת לשנה בינואר, לפי הצמדה שונה. שכרם של הנשיא, חברי הכנסת והשופטים צמוד לשכר הממוצע במשק — שקצב עלייתו הואץ בשנים האחרונות, ושלפי הערכות עלה ב–2017 ב–3.5%. מחישוב העלייה במשכורות הצמודות לשכר הממוצע מנוכית תוספת יוקר שניתנה לנבחרים אלה בעבר, בסך של 3,408 שקל. השיעור המדויק של עליית השכר הממוצע יפורסם על ידי הביטוח הלאומי בתחילת ינואר.

לעומת זאת, שכרם של ראש הממשלה, השרים וסגני השרים צמוד למדד המחירים לצרכן, שלפי הערכות יעלה ב–2017 בכ–0.8%. השיעור המדויק של האינפלציה ב–2017 יפורסם יחד עם מדד דצמבר, ב–15 בינואר 2018.

השופטים התנגדו להצמדה למדד

השוני בשיטת ההצמדה נובע מכך שבתחילת שנות ה–2000, בעקבות עלייתו המהירה אז של השכר הממוצע במשק, ביקש שר האוצר דאז, אברהם (בייגה) שוחט, להצמיד את שכרם של כל הנבחרים והשופטים למדד. ועדת הכספים, המופקדת על שכרם של ראש הממשלה, השרים, הנשיא והשופטים, החליטה להצמיד למדד את השכר של ראש הממשלה, השרים וסגניהם. לעומתה, ועדת הכנסת, המופקדת על שכרם של חברי הכנסת, סירבה להצמיד למדד את שכרם.

נציגות השופטים הביעה אז ומביעה גם כיום התנגדות להצמדת שכר השופטים לשכר הממוצע במשק, בטענה לפגיעה בשופטים. עקב כך, ועדת הכספים נמנעה במשך השנים להצמיד למדד את שכר השופטים. לעומת זאת, בוועדת הכנסת טענו כי כל עוד לא תהיה אחידות בעדכון השכר כך שגם שכר השופטים יוצמד למדד — חברי הכנסת לא יצמידו את שכרם למדד.

כך נותר מצב מעוות שבו שכרם של ראש הממשלה, השרים וסגניהם מתעדכן לפי המדד, ואילו שכרם של היתר מתעדכן לפי השכר הממוצע. לפי נתוני משרד האוצר, מ–2006, שכר בכירים ומנכ"לים הצמוד לשכר הממוצע במשק עלה ב–31.1%. לעומתו, שכר בכירים ומנכ"לים הצמוד למדד עלה ב–19.5% בלבד. ההסבר לכך הוא שעליית השכר הממוצע היתה מהירה יותר מעליית המדד, שהיה שלילי או נמוך.

נוסחת עדכון שווה לכל

כדי לבטל את העיוות בשיטת ההצמדה של נושאי משרות אלה, יש לקבוע נוסחה אחידה שתחול על כולם: הנשיא, ראש הממשלה, השרים, סגני השרים, חברי הכנסת והשופטים. מאחר שהשופטים מתנגדים להצמדת שכרם לעליית המדד השנתי, אפשר לשקול הצעה שהועלתה בעבר בוועדת הכספים, שלפיה שכרם של כל הנבחרים יעודכן אחת לשנה — מחצית העדכון לפי עליית המדד, ומחצית העדכון לפי עליית השכר הממוצע. נוסחה כזו תמתן את עליית שכרם של חברי הכנסת, השופטים והנשיא לעומת המצב כיום, ותיטיב עם ראש הממשלה, השרים וסגני השרים.

נוסחה אחידה עשויה גם לצמצם את הפסטיבל השנתי של חברי הכנסת שמתחיל בדצמבר כל שנה, שבו חלקם מצהירים על כוונתם לוותר על העדכון בשכרם או לתרום אותו.

מאחר שההחלטה על הצמדת השכר של חברי הכנסת ממתינה להסכמת השופטים שמתנגדים לה, על ועדת הכנסת לקבל החלטה בעניין שתותנה בהחלטה דומה של ועדת הכספים לגבי כל יתר נושאי המשרה שנמצאים בסמכותה: הנשיא, ראש הממשלה, השרים, סגני השרים והשופטים. השאלה היא אם הח"כים ירימו את הכפפה — או יעדיפו לקבל עדכון שכר שמן, להצהיר על כוונתם לוותר עליו, ולצפצף כל הדרך אל הבנק.
משכורת חבר כנסת שר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד