י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

התרגיל הגדול של המשטרה במהלך הלוויית מרן הגראי"ל שטיינמן

במשך חודשים ארוכים נערכה המשטרה להלוויית הענק של הגראי"ל שטיינמן, תוך הפקת לקחים בעקבות האסון בהלוויית הגר"ש וואזנר זצ"ל, ותכננה את תרגיל ההטעיה הגדול. וכך, מבלי משים, גם התקיים רצונו של מרן זצ"ל • כך התבצע התרגיל - שלב אחרי שלב

צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
צילום: יונתן זינדל, פלאש 90 צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



צמרת הפיקוד של מחוז תל אביב במשטרה, הסיקה מסקנות מרחיקות לכת בעקבות האסון שהתרחש בהלויית מרן הגר"ש וואזנר זצ"ל - להלויית הגראי"ל, נערכו במשטרה שנה וחצי מראש, כשאחת לחודש התקיימה ישיבת עדכון וריענון לפקודת המבצע בהשתתפות אלפי שוטרים.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי זה מה שגרם לשורת פעולות של המשטרה אתמול. המשטרה פעלה באקטיביות, לקחה את השליטה על סדר הלוויה וביצעה תרגיל - שבאופן רשמי כמובן לא מקבל אישור מאף גורם - אך היה משמעותי מאוד בצליחת הלוויית הענק עם מאות אלפי המלווים בתוך זמן קצר של שעות בודדות, תוך שמירה על חיי אדם.

שיירה ארוכה של רכבי משטרה, איחוד הצלה ומד"א ליוו את אמבולנס 'עזרה למרפא' מבית החולים מעיני הישועה עד לבית הגראי"ל זצ"ל ברחוב חזון איש 5 בבני ברק. עם הגעת השיירה לרחוב חזון איש מכיוון רבי עקיבא, המשיך האמבולנס תוך שהוא חולף על פני חזון איש 5.

הרב יעקב רוזנשטיין - קובי כפי שהוא מוכר לרבים - איש אמונו ואחד הקרובים ביותר למרן זצ"ל, קרא לנהג באמבולנס 'עזרה למרפא', נהג שזכה להסיע את מרן גם בחייו: "שגיב תעצור, שגיב תעצור" - אך הנהג שמע להוראת קצין המשטרה והמשיך בנסיעה על פי ההנחיות שקיבל מראש, תוך כדי שבזמן הזה נמשכת אמירת פרקי תהילים במערכת ההגברה.


צפו בתיעוד של אהרן רבינוביץ, כתב הארץ: "שגיב לעמוד במקום, לא לנסוע"

האמבולנס ובו מיטת הגראי"ל המשיך בנסיעה - כאשר השיירה הארוכה של רכבי החירום נותרים עומדים במקום. רק מספר בודד של כלי רכב ליוו את האמבולנס בנסיעתו. כאשר סיימו לקרוא את פרקי התהילים, האמבולנס כבר היה הרחק ועמוק בתוך רחוב חזון איש בסמוך לרחוב דבורה הנביאה. הוא המשיך כל העת בנסיעה איטית בליווי רכבי משטרה לכיוון בית העלמין.

ובינתיים בזמן הזה, בחזון איש 5, עם סיום ההספד ודברי החיזוק, הודיעו במערכת הכריזה כי המיטה יוצאת לעבר בית העלמין והקהל שעמד מבית הגראי"ל והלאה החל להתקדם באיטיות. אולם כל מי שעמד מבית הגראי"ל לכיוון רבי עקיבא, נותר נטוע על מקומו, היות ורכבי החירום טרם החלו בנסיעה, הנוכחים חשבו בטעות כי המיטה עדיין נמצאת במקום באחד האמבולנסים וכל זמן שאלו לא התקדמו הציבור הקיף אותם ברבבותיו.



כך בתוך כשעה מהמועד הרשמי של ההלוויה, סמוך לשעה 13:00 המיטה כבר הגיעה לבית החיים. לאחר למעלה מחצי שעה מאז הגיעה המיטה לבית העלמין, וכבר הספיקו לבצע טהרה, החל הציבור אט אט להבין כי המיטה כבר מזמן עזבה את המקום, והחלו לצעוד לכיוון בית העלמין. בבית החיים המתינו זמן ארוך, מאז הגעת המיטה עד לקבורה והגעת הציבור, כשסתימת הגולל היתה בשעה 14:00.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי זו הייתה החלטה של פיקוד המשטרה, שניהלה את המבצע ברמה מחוזית (ת"א) ולא מרחבית (דן) - מבלי לעדכן או לשתף בכך את אנשי בית הרב.

לכאורה, מהלך זה במקביל לכך שלא הייתה קליטת טלפון ואינטרנט באיזור כולו, מנע ממרבית הכתבים לדווח על מיקום המיטה באון ליין, כך שהציבור שלא ראה את האמבולנס או אפילו לא ידע באיזה רכב הוא נמצא, נותר לעמוד בסמוך לבית הגראי"ל.

עניין חוסר הקליטה בסלולריים באותה שעה קריטית, היה למעשה גורם משמעותי בהצלחת התרגיל. האם נעשה מיסוך בצורה מכוונת או שמדובר בנפילה הגיונית וטבעית בשל העומס. ניסינו לברר, אך בעניין זה לא הגענו לתשובה ברורה.

למעשה, בביצוע התרגיל המשטרה מבלי משים, גם עשתה את רצונו האמיתי של מרן זצ"ל; לא נישא הספד בפניו, וההלוויה עצמה בפועל נמשכה כ-30 דקות בלבד. עם סיום פיזור המשתתפים, ביקשו במשטרה להודות לציבור על האיפוק והסדר.
רבי אהרן לייב שטיינמן מסע הלוויה תרגיל משטרתי אמבולנס עזרה למרפא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 62 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד