כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

צעיר מ'הפלג' שהואשם, זוכה: "תקפו אותו באכזריות כי הוא חרדי"

זו לא הפעם הראשונה שמפגין חרדי, מקבל זיכוי מוחלט, לאחר שפרקליטו הצליח להוכיח את חפותו, אלא שלכל זיכוי יש סיפור משלו • פרקליטו: "השלושה לא בחלו באף אמצעי ואף שיקרו באופן גס בבית המשפט" • הסיפור המלא בפרסום ראשון

צעיר מ'הפלג' שהואשם, זוכה: "תקפו אותו באכזריות כי הוא חרדי"

צעיר מ'הפלג הירושלמי' שהואשם בתקיפת שוטר, זוכה בעקבות תיעוד וידאו

בעקבות תיעוד וידאו שהתגלה במהלך ניהול משפט של צעיר מ'הפלג הירושלמי' שהואשם בהתפרעות ותקיפת שוטר, הפרקליטות החליטה לחזור בה מכתב האישום ובית המשפט זיכה את הנאשם. במסגרת ההליך, נוכח תיעוד הוידאו, התגלו סתירות בעדויות השוטרים שעל סמך דבריהם הוגש כתב האישום. כך נודע ל'בחדרי חרדים'.

בחודש אפריל הוגש כתב אישום נגד צעיר חרדי בן 22 שהשתתף בהפגנת 'הפלג הירושלמי' בבירה. על פי כתב האישום, במסגרת ההפגנות נגד הגיוס בצומת בר אילן בירושלים ועל רקע ביטול הכנס בבנייני האומה באותו הערב. במהלך ההפגנה, קראו "לשחרר את אסירי ציון", "נמות ולא נתגייס" ו"די לגזירת השמד". לעבר השוטרים יודו אבנים התיזו מים ואף ירקו לעברם, הכל תוך כדי חסימת הכביש לתנועה.

הצעיר תושב שכונת גבעת שאול, עמד ברחוב צפניה פינת בר אילן, ועל פי כתב האישום, עמד על הכביש יחד עם מפגינים נוספים בניגוד להוראות השוטרים. השוטר עמית מלכה ביקש מהצעיר לעלות על המדרכה ומשסירב הועלה למדרכה. על פי כתב אישום, הצעיר הכה את כתפו של השוטר באגרוף. בעקבות כך, פרקליטות מחוז ירושלים האשימה את הצעיר בהשתתפות בהתפרעות ותקיפת שוטר.

תיעוד הוידאו שהביא לזיכוי מפגין 'הפלג הירושלמי'

הצעיר, הכחיש את העבירות בהן הואשם וטען כי השוטר הוא זה שהפעיל אלימות כלפיו. ל'בחדרי חרדים' נודע, כי בדיון שנערך בבית משפט השלום בירושלים לפני כשבועיים, עורך הדין שלום בן שבת חקר את שוטר המג"ב עמית מלכה. במהלך החקירה הנגדית אישר השוטר כי הנאשם נעצר אך ורק על תקיפת שוטרים. אולם בניגוד למה שכתב בדו"ח הפעולה לאחר המעצר שרק הנאשם חסם את הכביש, הודה כי היו יחד איתו נוספים. בנוסף, לא ציין בדו"ח הפעולה כי הפעיל אלימות נגד המפגין.

עו"ד שלום בן שבת שייצג את הנאשם שזוכה

"אני קודם נתתי לו מכה, ואז התחיל להשתולל" אמר. לשאלה למה הכה את המפגין השיב "כדי להדוף אותו ממני. אני הרגשתי מאויים, הוא היה אלים". לטענת השוטר, לפני האלימות, המפגין אמר לו "מי אתם בכלל" והתנגד לעלות למדרכה. אך לשאלת עו"ד, השוטר לא ידע להסביר למה לא ציין מוקדם יותר, שהפינוי נעשה בכוח תוך אלימות. "זה אדם שעצרת בעקבות כך שנתן לך אגרוף לחזה. כשהחוקר מבקש ממך לספר את השתלשלות העניינים, העלת אותו בכוח למדרכה. למה לא ציינת?" שאל עוה"ד בן שבת.

בשלב זה, הפרקליטות שנכחה באולם, ביקשה לדחות את הדיון, על מנת לשקול את צעדיהם – אך השופט אילן סלע לא קיבל את בקשתם והורה להמשיך את הדיון. השוטר אביתר זיסר סיפר כי ראה את השוטר עמית הודף את המפגין לאחר שזה הכה אותו. אביתר הגיע מיד והחשוד נעצר, אך על פי התיאור שלו וגם כפי שניתן לראות בסרטון המתפרסם לראשונה ב'בחדרי חרדים', העצור מתנגד.

"הוא התנגד, אני תפסתי אותו והצמדתי אותו לקיר על מנת לרסן אותו" העיד, "שלחתי לו מכת ריסון לכיוון מרכז מסה, גם עמית לכיוון הפנים. בשלב זה, מה שאני זוכר, הוא נרגע. אחרי שתי המכות האלה, הוא הבין טיפה איפה הוא עומד". אך גם בעדות שלו, במהלך החקירה הנגדית של עו"ד שלום בן שבת התגלו סתירות.

השבוע, הודיעה הפרקליטות כי היא חוזרת בה מכתב האישום. "לאחר ששקלנו בכובד ראש, תוך התייעצות עם הממונה... לאחר הצגת הראייה (סרטון) הוחלט על חזרה מכתב האישום" הודיעו מהפרקליטות לבית המשפט. נוכח דברים אלו, השופט אילן סלע הודיע "אני מזכה את הנאשם מהעבירות המיוחסות לו בכתב האישום".


תיעוד מההפגנה באפריל. צילום: קבוצת מחאות החרדים הקיצוניים

"זהו מקרה מצער נוסף שבו גורלו של אדם מן היישוב תלוי על בלימה אך בשל הבל פיהם של 3 שוטרים" אמר ל'בחדרי' עו"ד שלום בן שבת שהביא לזיכוי מרשו. "שוטרים אשר טענו כי מרשי תקף אחד מהם במכת אגרוף - וסרטון אשר תיעד את האירוע הוכיח כי ה-3 לא רק ששיקרו באופן בוטה, אלא הם אלו אשר תקפו את מרשי באלימות אכזרית אך בשל היותו משתייך לציבור החרדי. מצער אף יותר כי ה-3 לא בחלו באף אמצעי ואף שיקרו באופן גס בביהמ"ש לעיניו המשתאות של השופט גם כאשר אל מול עיניהם מוטחת ראיה עצמאית המוכיחה כי שקר בפיהם".

בן שבת הוסיף, "אני תקווה שמקרה זה כמו מקרים אחרים נוספים בהם הייתי מעורב אך לאחרונה ויצאו זכאים בהליך יובילו את הפרקליטות לחשבון נפש ובחינה מדוקדקת יותר של אמרות שוטרים הטוענים כי הוכו על ידי אזרחים תמימים. בסופו של יום אני שמח כי חפותו של מרשי הוכחה" סיכם ל'בחדרי'.

מדובר בכתב אישום חמישי תוך שבעה חודשים, בה זוכו לחלוטין נאשמים שהשתתפו בהפגנות, בעקבות אי אמינות גרסאות השוטרים או בעקבות ספק לגבי זהות הנאשם. במקרה הראשון בשלהי חודש אייר, זוכה מפגין חרדי מתקיפת שוטרת, לאחר שסרטון שהציגה ההגנה הוכיח כי בניגוד לעדויות השוטרים, המפגין לא תקף את השוטרת באגרופים ולכל היותר דחף את ידה.

במקרה השני שפורסם לראשונה ב'בחדרי' בחודש סיון, הואשם אחר כי דחף פח אשפה שהתדרדר לצומת כיכר השבת ואף התנגד למעצר. השוטרים ערכו שיחזור מפוברק והנאשם זוכה לחלוטין ע"י הפרקליטות לאחר שהתעורר ספק לגבי זהות מבצע העבירה.

במקרה השלישי, בעקבות גילוי סתירות חמורות בעדויות שוטרים, הביאו שופט בבית משפט בירושלים לקבלת הכרעה חריגה בישראל - זיכוי מוחלט של אברך שהואשם בתקיפה חמורה של שוטר במהלך הפגנות 'הפלג' בבירה. האברך נעצר כשהוא בדרכו לרכישת תרופה כשבנו על ערש דווי.

במקרה הרביעי חסיד ברסלב זוכה לחלוטין מאשמה לאחר שהציג תיעוד וידאו - שסתר את עדויות השוטרים. העלם הצעיר בן ה-17 ריתק בעדותו את השופטים וסיפק להם תיאור מזווית ראייתו לחוויה שבהשתתפות בהפגנות הללו. "זה כמו לראות סרט חי" אמר, "דוחפים פחים, שוטרים באים, הילדים בורחים. ברגיל, כמה עצורים, כמה שאני מספיק לראות. אצלי זה מאוד מעניין, אני לא יודע אם אצלך, אבל לראות הפגנה זה כמו לראות סרט חי".

כפי שמתפרסם לראשונה ב'בחדרי', זוכה אדם חמישי מאישומים של השתתפות בהפגנה, לאחר ניהול הליך הוכחות.

זיכוי מכתב אישום הפלג הירושלמי עורך דין שלום בן שבת הפגנה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד