י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

חיסול טבע בישראל: מאבק הפיטורים הגדול זה 30 שנה

מנכ"ל טבע מזהיר שללא תוכנית התייעלות אגרסיבית, "לא תהיה טבע". זהו מהלך שאפשר לדעת כעת רק איך נכנסים אליו ולא איך יוצאים ממנו. ממחר בבוקר, כשהמספרים יפורסמו, יתחיל מאבק הפיטורים הגדול ביותר שהיה כאן משנות ה–80

  • כ"ה כסלו התשע"ח
צילום: יונתן זינדל
צילום: יונתן זינדל



להכריז מחר (ה') הנהלת טבע יתנו את האות לפתיחת קרב גדול מול עובדי החברה, ההסתדרות והמערכת הפוליטית — מהסוג שיש במקרים שבהם מפעל קטן בפריפריה עומד להיסגר, בהבדל אחד גדול: מספר המפוטרים המתוכנן כאן הוא פשוט עצום, והחשש הוא שזוהי רק ההתחלה לקראת חיסול הפעילות של טבע בישראל.

טבע (5,587 -4.53%) אינה עומדת להיסגר, אבל היא נלחמת על חייה. לחברה יש שתי בעיות עיקריות שמכתיבות את הצורך בתוכנית התייעלות אגרסיבית שתאפשר לה לשרוד: חוב פיננסי עצום של 35 מיליארד דולר, שרובו נוצר לפני שנתיים כשרכשה את חברת אקטוויס ג'נריקס תמורת 40.5 מיליארד דולר; ואיבוד הבלעדיות שהיתה לה שנים רבות בשיווק תרופת הקופקסון לטיפול בטרשת נפוצה — שאחראית על רווחיותה הגדולה במהלך השנים ועל הפיכתה לחברה גלובלית שרכשה חברות ברחבי העולם במיליארדי דולרים, מוכרת בעשרות מדינות ומתחרה עם חברות התרופות הגדולות בעולם.

בימים האחרונים נפוצו אינספור שמועות על מספר המפוטרים שישלמו את מחיר ההסתבכות של טבע. מתוך 57 אלף עובדיה בעולם, החברה מעסיקה בישראל 6,800 עובדים, ומספר המפוטרים כאן יכול להגיע ל–3,000. לא היה בישראל מהלך כזה מאז הקריסה של מפעלי ההסתדרות בסוף שנות ה–80, שאילצה את קונצרן כור לפטר 16 אלף עובדים.

זה אירוע ענק בחייה של טבע, והוא מעיד על עוצמת המשבר שאליו הביאו אותה מנהליה בשנים האחרונות. רובם כבר שילמו את המחיר והלכו הביתה — מצוידים כמובן בחבילות פרישה ומצנחי זהב. עכשיו הגיע תורם של העובדים לשלם את מחיר הקריסה והכישלון הניהולי המזעזע הזה.

הכוונה לסגור פעילויות בישראל נובעת מכך שעלויות הייצור של טבע בישראל גבוהות מאתרי ייצור אחרים שלה ברחבי העולם. לחברה שלושה מרכזי ייצור עיקריים בישראל: המרכז ברמת חובב שמעסיק 1,150 עובדים, המפעל הרב־תחומי בירושלים שמעסיק 1,100 עובדים, והמפעלים בכפר סבא שמעסיקים 1,250 עובדים. הבעיה הבוערת של טבע היא הצורך לפרוע חובות של 9 מיליארד דולר בשנתיים הקרובות.

תוכנית ההתייעלות תכלול רכיבים רבים, ובהם שינויים מבניים, מינוי מנהלים חדשים (חלקם כבר מונו) — אבל גם סגירת מפעלים וקווי ייצור ופיטורים. קאר שולץ, מנכ"ל החברה, עבד עד כה בתנאים סטריליים יחסית לניהול המשבר. הוא למד את החברה ובעיותיה וגיבש תוכנית אגרסיבית. המבחן האמיתי שלו יהיה עם הצגת התוכנית — כשיתחיל הקרב של העובדים בגיבוי ההסתדרות, והלחץ הפוליטי.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הודיע היום על כוונתו להשבית את כל המשק לכמה שעות ביום ראשון הקרוב, על רקע מה שהוא מכנה "הפקרת התעשייה הישראלית". המטרה של ניסנקורן משולשת: להכניס את המערכת הפוליטית לסיפור הזה כדי שתפעיל לחץ על טבע; לצמצם ככל שניתן את מספר המפוטרים בישראל; ולגרום להנהלת טבע להבהיר את כוונותיה לגבי האופק שהיא רואה לטבע בישראל. החשש הוא שפיטורי אלפי עובדים כעת הוא רק המנה הראשונה לקראת מהלך נוסף של חיסול הפעילות בישראל.

שולץ מזהיר שללא תוכנית התייעלות אגרסיבית, "לא תהיה טבע" — לא רק בישראל, אלא בכלל. מדובר במהלך שאפשר לדעת כעת רק איך נכנסים אליו ולא איך יוצאים ממנו. אבל החל ממחר בבוקר, כשהמספרים המבהילים יפורסמו, יתחיל מאבק הפיטורים הגדול ביותר שהיה כאן מאז שנות ה–80.

להנהלת טבע יש אינטרס מובהק לבצע מהלך מהיר, אבל זה יקרה רק אם היא תצליח לגשר על הפער שבין השארת החברה בחיים, והשארת חלק משמעותי מהפעילות שלה בישראל בחיים. כרגע, הפער בין שתי המטרות נראה גדול מדי.
טבע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד