י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

עוזרו של האדמו"ר מגור: הכירו את האיש החזק במשרד הבריאות

משרד הבריאות זקוק לשר שינווט את המשא ומתן עם האוצר בדיוני התקציב שייפתחו בקרוב • עובדי המשרד חשים כי עזיבתו של ליצמן זמנית, וממתינים לשובו • בינתיים, האיש החזק במשרד הוא יועצו הבכיר של ליצמן, מוטי בבצ'יק

ליצמן ובנט בדרכם לישיבת ממשלה. בתווך: מוטי בבצ'יק. צילום: Marc Israel Sellem, פלאש 90
ליצמן ובנט בדרכם לישיבת ממשלה. בתווך: מוטי בבצ'יק. צילום: Marc Israel Sellem, פלאש 90



משרד הבריאות מתנהל בחודש האחרון במתכונת חריגה ביותר, עד כדי כך שגם לעובדי המשרד קשה לעתים להבין מיהו השר, מי מקבל את ההחלטות, וכמובן שאלת השאלות — אם ליצמן עומד לחזור למשרד, ומתי. השאלה הזו הופכת לקריטית במיוחד לקראת דיוני התקציב שיחלו בקרוב, שכן הדיונים, הקריטיים למערכת הבריאות, דורשים נוכחות של שר שמנווט את המשא ומתן עם משרד האוצר.

ליצמן התפטר מתפקידו כשר לפני כשבועיים, אך מאז הוא מעין נוכח נפקד במשרד: מחד, באופן רשמי שר הבריאות הוא ראש הממשלה, בנימין נתניהו; ואולם בפועל נתניהו אינו עוסק בענייני המשרד, ואף הצהיר כי הוא משאיר במשרד את צוות הלשכה של ליצמן, ומצפה לשובו למשרד.

ליצמן עצמו נזהר שלא להיראות כמי שמתפקד כשר בפועל — אך הוא מגיע לכנסים ומעורב בהחלטות מרחוק. השבוע ניהל ליצמן באופן חלקי את המשבר עם ח"כ יהודה גליק, סביב איומו של גליק להצביע נגד הקואליציה בחוק ההמלצות ובחוק המרכולים אם לא תקודם הצעת החוק שלו להגבלת מכירת סיגריות לגיל 21.

יועצו הבכיר של ליצמן, מוטי בבצ'יק, מתפקד בהיעדרו כאיש החזק במשרד. בין היתר, בבצ'יק היה האיש שעמד בחזית המשא ומתן עם גליק בכנסת, והכניס תיקונים להסכם המתגבש. בבצ'יק הוא עוזרו של האדמו"ר מגור, ויש לו מעמד נפרד מליצמן מולו. לדברי בכיר במשרד, "אף אחד לא יודע באמת מה יחסי הכוח בין בבצ'יק וליצמן ומה הכוח של כל אחד מהם מול הרבי מגור". מכל מקום, לעובדים במשרד הבריאות יש תחושה שעזיבתו של ליצמן היא זמנית בלבד, והם נמצאים במעין המתנה לשובו.

ליצמן שוב יהיה סגן?

אישור חוק המרכולים בתחילת השבוע אכן סלל את הדרך לחזרתו של ליצמן לתפקיד, אך כסגן שר. בתחילת השבוע הפיצה הממשלה את תזכיר החוק לתיקון חוק יסוד: הממשלה, שמאפשר להאציל סמכויות סטטוטוריות של שר לסגן שר במשרד שבו ראש הממשלה מכהן כשר.

למעשה, מדובר בחוק עוקף בג"ץ, שכן בג"ץ קבע במפורש ב–2015 — במסגרת עתירה שהגישה מפלגת יש עתיד — כי ליצמן לא יוכל לכהן במשרד הבריאות כסגן שר תחת נתניהו. בעקבות ההחלטה, קיבל ליצמן אישור חריג מהאדמו"ר מגור לכהן כשר, אך באחרונה התפטר מהתפקיד במצוותו של האדמו"ר, על רקע עבודות התחזוקה של הרכבת בשבת.

כך או כך, המצב הנוכחי, שבו משרד שאחראי על תקציב של עשרות מיליארדי שקלים ועל בריאותם של כל אזרחי ישראל מתנהל במשך שבועות בלי שר — הוא מצב חריג וחסר תקדים.
יעקב ליצמן משרד הבריאות מוטי בבצ'יק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד