י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

היסטוריה: ראש הממשלה המוסלמי השתתף בהדלקת נרות חנוכה

היסטוריה באלבניה: ראש הממשלה של המדינה המוסלמית השתתף בהדלקת נר חנוכה שהדליק נשיא 'ועידת רבני אירופה' • ראש הממשלה: "זו פעם ראשונה בחייו שאני משתתף בהדלקת נר חנוכה"

הדלקת הנרות במעון ראש ממשלת אלבניה
הדלקת הנרות במעון ראש ממשלת אלבניה



ראש הממשלה האלבני, אדי ראמה, הדליק נר ראשון של חנוכה והודיע על הקמת מרכז יהודי במדינה המוסלמית.

נשיא 'ועידת רבני אירופה' הרב פנחס גולדשמידט היה האורח של ממשלת אלבניה והדליק את נר ראשון של חנוכה בטקס. ממשלת אלבניה החלה ביוזמה להחיות ולתמוך בקהילה היהודית במדינה האיסלאמית.

ראש ממשלת אלבניה אמר בטקס הדלקת הנרות כי "ההדלקה היא המשך למסירותו של העם האלבני כלפי היהודים במהלך מלחמת העולם השנייה, זיכרון העבר הוא בסיס מהימן לבניית העתיד".

ראש הממשלה המוסלמי אמר עוד כי "אלבניה לא ויתרה על היהודים שחיו באלבניה בזמן השואה, ולא הסגירה אותם לנאצים, העם האלבני עזר והסתיר את היהודים כדי שלא יימצאו על ידי החיילים הגרמנים - אני משוכנע שאנשים, בעיקר צעירים, צריכים לדעת מה היא היהדות, אני משתף אתכם ביוזמתי להקמת מרכז יהודי, כמו גם מוזיאון שבו לא רק יהודים אלא כל העמים יוכלו להכיר את ההיסטוריה של היהדות ואת גבורתם של העם האלבני בזמן המלחמה, זה חשוב הן לפיתוח הקהילה היהודית והן לחינוך שאר האוכלוסייה".

בטקס השתתפו נשיא הקהילה היהודית באלבניה גרונט קורטה, שגריר ישראל באלבניה בועז רודקין, רוה"מ ראמה שהתרגש מאוד בטקס אמר כי "זו פעם ראשונה בחייו שאני משתתף בהדלקת נר חנוכה המסמל יותר מכל את גבורתה של היהדות על הקמים עליה".

מספרם של היהודים באלבניה מונה כמאה איש, במהלך מלחמת העולם השנייה הפכה אלבניה לאחת המדינות במקום הראשון במונחים של מספר חסידי אומות העולם ביחס למספר היהודים: 64 אלבנים הוכרו כחסידי אומות העולם בעוד מספר היהודים באלבניה מנה אז 244 יהודים - אלבניה אירחה, כזכור, פליטים יהודים מגרמניה, אוסטריה, קרואטיה וסרביה.







אלבניה חנוכה הדלקת נרות איסלאם אדי ראמה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד