י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

מיוחד: ספר 'ויואל משה' של מנהיג דגל התורה

מערכת הבחירות הראשונה שניהל מרן הגראי"ל זצ"ל כמנהיג דגל התורה, הייתה מערכת הבחירות של שנת תשנ"ו • שבוע קודם לבחירות רכש או קיבל מרן זצ"ל את ספרו הנודע של רבי יואל מסאטמר זצ"ל "ויואל משה", על איסור ההתחברות לרשעים וההצבעה בבחירות

מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל. צילום: שוקי לרר
מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל. צילום: שוקי לרר



מערכת הבחירות הראשונה שניהל מרן הגראי"ל כמנהיג דגל התורה, הייתה מערכת הבחירות של שנת תשנ"ו, אז הכריע על המשך הריצה המשותפת עם אגודת ישראל, ועמד בראש מערכת הבחירות.

הבחירות התקיימו בי"א סיון תשנ"ו. מעניין לראות כי כשבוע קודם לבחירות, רכש או קיבל מרן זצוק"ל את ספרו הנודע של רבי יואל מסאטמר זצ"ל - "ויואל משה", על איסור ההתחברות לרשעים וההצבעה בבחירות, ורשם את שמו עליו.

שער הספר 'ויואל משה' עליו חתימת ידו של מרן הגראי"ל זצ"ל





בכנס בחירות באותה מערכה נשא נאום מיוחד שבו הסביר על ההצבעה בבחירות ואת בסיס השותפות החרדית בכנסת: "בעצם", אמר מרן הגראי"ל זצ"ל בנאומו, "מה יש לנו שייכות ללכת לכנסת? זה מקום של חילונים שעושים חוקים; לנו אין חוקים אלו. החוקים שיש לנו הם מהר סיני; יש לנו מקרא, משנה, ש"ס בבבלי וירושלמי, שולחן ערוך ופוסקים.

"אבל מה נעשה", אמר מרן זצ"ל, "זה מקום שלדאבוננו עושים חוקים, ואנו צריכים להתגונן. יש הרבה מהם חכמים מחוכמים להרע, שעושים כל מיני עצות להדיח את עם ישראל מהתורה והמצוות, וצריך תמיד לעמוד על המשמר שלא יחוקקו חס וחלילה כל מיני חוקים להדיח את כלל ישראל. ומה שאנו עושים זה הכל התגוננות שלא יזיקו את כלל ישראל. ולדאבוננו הם מצליחים הרבה להדיח, לעשות שַׁמוֹת. יש מקומות שבאמת נורא ואיום הגזירות, וצריכים לאנשים שיודעים איך להתחכם כנגדם, ושיודעים על כל דבר להתייעץ עם חכמי וצדיקי הדור איך לטכס עצה לכל הפחות במה שניתן להציל".



מרן הגראי"ל זצ"ל בצעירותו בין מלוויו של רבי יואל מסאטמר זצ"לצילום: מרן הגראי"ל זצ"ל בצעירותו בין מלוויו של רבי יואל מסאטמר זצ"ל
מרן הגראי"ל זצ"ל בצעירותו בין מלוויו של רבי יואל מסאטמר זצ"ל


בעניין זה של הקשר של מרן הגראי"ל עם עמדת העדה החרדית, מעניין לציין כי בתחילת שנות המ' הגיע מנהל העדה החרדית הרב שיינברגר לבקש את מינויו של מרן הגראי"ל לראב"ד העדה החרדית במקומו של בעל ה'מנחת יצחק' הגאון רבי יצחק יעקב וייס ששקל לפרוש, זאת לאחר שנועץ עם הסטייפלר שהציע לפניו את הרב שטיינמן כמועמד ראוי לכך, אולם הרב שטיינמן סירב.
רבי אהרן יהודה לייב שטיינמן סאטמר ויואל משה בחירות כנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד