י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

אבישי בן חיים מצביע: כך סולפה דעת הגראי"ל בעניין הנח"ל החרדי

הד"ר אבישי בן חיים מצביע כיצד נולד הסילוף בדעת מרן הגראי"ל שטיינמן בנושא הנח"ל החרדי: "האמיתה כאילו הרב שטיינמן נתן ברכה להקמת הנח"ל החרדי, מתרסקת פומבית על ידי מקים הנח"ל החרדי בעצמו" • הפוסט המלא

צילום: שוקי לרר
צילום: שוקי לרר



הפרשן לענייני חרדים של ערוץ 10 ד"ר אבישי בן חיים, שיתף בפייסבוק טור שכתב תא"ל במיל' יהודה דובדבני מייסד גדוד הנח"ל החרדי, בו הוא מספר על המפגש שלו עם מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל בעניין הקמת הנח"ל וכותב: האמיתה כאילו הרב שטיינמן נתן ברכה להקמת הנח"ל החרדי, מתרסקת פומבית על ידי מקים הנח"ל החרדי בעצמו, ועוד תחת הכותרת "הברכה של הרב שטיינמן זצ"ל להקמת הנח"ל החרדי" (מתוך עלון השבת 'מצב הרוח').

בכתבה, מספר דובדבני שהיה מייסד הנח"ל, כיצד הציג את הנח"ל החרדי בפני מרן הגראי"ל שטייינמן, ואת העובדה שהוא פונה לנערי שוליים בלבד. דובדבני מספר שהרב שטיינמן דיבר איתו על משפחתו אך לא נתן לו אישור להקמת הגדוד, אך בעצם העובדה שמרן לא הביע בפניו התנגדות - היו שהסבירו לו שזו הסכמה.

הדברים תואמים עם עמדת הגראי"ל שטיינמן שפורסמה במכתבו הידוע למשגיח הגה"צ רבי דן סגל, בו ציין כי לא תמך בהקמת הנח"ל אך סבר שאין למנוע את הקמתו כאשר הוא מיועד לבחורים מבתים חרדים שאינם שומרי תורה ומצוות.

וכך כותב הד"ר אבישי בן חיים: "האמיתה כאילו הרב שטיינמן נתן ברכה להקמת הנח"ל החרדי, מתרסקת פומבית על ידי מקים הנח"ל החרדי בעצמו, ועוד תחת הכותרת "הברכה של הרב שטיינמן זצ"ל להקמת הנח"ל החרדי" (מתוך עלון השבת 'מצב הרוח').

"מצרף שוב את ההסבר שלי על דוקטרינת הרב שטיינמן, שהתגבשה – חשוב להזכיר - מול האימה החרדית לאחר המהפך של חזרת השמאל לשלטון ב1999 בראשות אהוד ברק ששידר שהוא הולך לעשות סדר מזרח תיכוני וישראלי חדש: ניתן לחילונים לחשוב שיש מה לדבר על גיוס וזו תהיה הדרך שבה נעביר את האיום החמור של גזירת גיוס.

"ההצלחה הגדולה של מנהיגות מרן הרב שטיינמן (לאור תפיסת מרן הרב שך): דוקטרינת מרן הרב שטיינמן נגד הגיוס הצילה לחרדים 25 שנים, דור שלם שניצל מגזירת הגיוס. דוקטרינת דחיית הקץ והרווחת הזמן החכמה להפליא שהוביל הרב שטיינמן מאז 1998 היא חתימה היסטורית אדירה של המנהיג הליטאי. דוקטרינת הרב שטיינמן - כמו בגלות: במקום לריב עם השלטון ניתן לו לחשוב שיהיה בסדר – כבר הצליחה. הזרם המרכזי בציבור החרדי דילג על דור שלם של גזירת הגיוס, והחרדים (בעזרתם האדיבה של מנפיקי חלומות שווא ואשליות "הנה אנחנו מגייסים חרדים") אף הצליחו להוציא לפרקים לא מועטים את הנושא הקשה ביותר להסברה מהשיח הציבורי ולגרום לציבור הרחב לשגות ולחשוב כי אוטוטו החרדים מתגייסים וכי התהליך כבר בעיצומו.

"מהדהדת במדיניות הזו דוקטרינת הרב שך שבאה לידי ביטוי בסיפור שנהג לצטט כסיפור מודל להתנהגות החרדים מול האיומים המתרגשים עליהם. הסיפור ממסכת יבמות הוא על רבן גמליאל שהיה "מהלך" בספינה כלשון הגמרא ואז ראה ספינה אחרת טובעת ובה רבי עקיבא. והצטער מאד על טביעתו של רבי עקיבא. כשעלה ליבשה ראה פתאום את רבי עקיבא יושב ולומד הלכה. הוא שאל את רבי עקיבא איך ניצל, ורבי עקיבא ניסח את דרך ההתנהלות החרדית הרצויה. רבי עקיבא הסביר לו שהוא לא נלחם בים ובגלי הים, אלא שמצא קרש ונאחז בו "וכל גל וגל שבא עליי נענעתי לו ראשי".

"(ולמה אני אומר שהרב שטיינמן הרוויח לחרדים 25 שנים? הרי אנחנו אחרי 19 שנה מאז תחילת הדיונים על הגיוס שהובילו לחוק טל? כי ימשיכו להטעות הציבור את כאילו יש גיוס חרדים ותהליך שוויון בנטל, וימשיכו לשרוף זמן בלחוקק חוקים ולפסול אותם לפחות עוד איזה שש שנים עד שהציבור אולי יבין סופית שהיה כאן מרן חכם אחד – הרב אהרון לייב שטיינמן – שהבין שזו הדרך שלו להציל את החרדים הגיוס)".

הטור של תא"ל יהודה דובדבני



אבישי בן חיים רבי אהרן לייב שטיינמן הנחל החרדי יהודה דודבני נצח יהודה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד