ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

ועל המלחמות: היהודים שלא ויתרו על חנוכה

האתר היהודי העולמי JTA מפרסם ארבעה סיפורים היסטוריים שאירעו ב-100 השנים האחרונות עם יהודים במצב שונים בחג החנוכה

אילוסטרציה. צילום: פלאש 90
אילוסטרציה. צילום: פלאש 90



הסיפורים החריגים ביותר שמפרסם האתר היהודי העולמי, מעידים על אנטישמיות, על ניצחונות, החיים היהודיים אחרי השואה, והדרכים החיוביות שבהן היו מחוברים יהודים ולא יהודים.

הסיפור הראשון הוא על ילד יהודי, שבשנת 1928, שלושה נערים פולנים רצחו אותו ושדדו את דמי החנוכה שקיבל מאביו.

שלושה נערים נוצרים רצחו את יעקב בן ה-7 בעיירה ג'וזפו, עיירה קטנה מחוץ לוורשה שבפולין, יעקב היה בנו של חוטב העצים המקומי, הנערים הרוצחים, אושפזו לאחר המעשה בבית חולים פסיכיאטרי, הם טענו שהם עשו זאת "כי הם קינאו בילד היהודי שקיבל לפחות 10 זלוטי לחנוכה מאביו, שהיה חוטב עצים". הסבר אחר לא ניתן אז.

ב-1936 ביטלו היהודים בגרמניה חגיגות המוניות בחנוכה

שלוש שנים לאחר עלייתו של היטלר לשלטון, חגגו יהודי גרמניה הנאצית את "חג האורים" בבתי הכנסת, אך לא קיימו שום חגיגות פומביות כדי "להימנע מפרובוקציות". שנה קודם לכן חוקקה גרמניה את חוקי נירנברג, זכויותיהם האזרחיות של יהודים ושאינם יהודים שלא היו גרמנים אריים, הוגבלו, כפי שהוכיחה ההיסטוריה, שמירה על פרופיל נמוך לא עזרה ליהודי אירופה להימנע מלהרצח בשואה.

ב-1945 מטוסים אמריקאיים הביאו חנוכיות ליהודים בגרמניה

בעקבות מלחמת העולם השנייה, חיל האוויר האמריקני, בסיוע ארגון הג'וינט, הטיס מעל ל -48,000 נרות ו-400 חנוכיות מארץ ישראל לגרמניה, שם היהודים שניצלו חגגו את חג החנוכה לראשונה מזה עשור, "אורות חנוכה יזרחו מחלונות אלפי בתים יהודיים בגרמניה כסמל של מסר חדש של תקווה לאחינו כאן", אמר אז מנהל הפעילות הדתית של הג'וינט.

ב-1965, חיילים יהודים בווייטנאם מקבלים מאווררים המופעלים על ידי סוללות כמתנת חנוכה

קבוצות יהודיות מארה"ב שיגרו למעלה מ-50 אלף מתנות ליהודים ששירתו בצבא האמריקני, שכללו כ-500 מאווררים המופעלים על ידי סוללות, כדי לסייע לחיילים לצלוח את החום הכבד והלחות לחיילים ששירתו במלחמת וייטנאם, מתנות נוספות כללו ספרים, תקליטים, מזוזות ושרשראות מגן דוד. לא משנה כמה רחוקים מהבית הם היו, הרבנים הצבאיים היהודיים ארגנו הדלקת נרות כדי שהחיילים יוכלו לחגוג את החג.

בסך הכל שירתו במלחמת וייטנאם, כ-30,000 יהודים.
חנוכה מלחמה גרמניה הדלקה חנוכייה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד