כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

נתניהו על הביטקוין: "בסופו של דבר הבנקים ייעלמו"

מנגד אמר ראש הממשלה בהתייחס לביטקוין: "האמת היא שמה שאמרתי עכשיו זה מה שדוחף את הביטקוין למעלה. אין דבר כזה (העלייה המטאורית) - שיימשך בקצב כזה"

ראש הממשלה נתניהו, על הביטקוין
ראש הממשלה נתניהו, על הביטקוין



התבטאות נדירה של ראש הממשלה בנימין נתניהו על הביטקוין. בשבוע שעבר שוחח נתניהו במזנון הכנסת עם כתבים, ולשאלת אחד מהם האם כדאי להשקיע בביטקוין, ענה: "קודם כל למה אתה לא יכול למכור גם כסף? אותו דבר. הסיבה שאתה לא יכול למכור כסף היא שאתה חושש מאוד.... שהגורם המתווך ימנע את הסיכון, את הגניבה, ימנע את כל הדברים האלה. בשביל זה יש בנקים.

"האם דינם של הבנקים בסופו של דבר להיעלם? התשובה היא כן. האם צריך לעשות את זה מחר? האם צריך לעשות את זה דרך הביטקוין? סימן שאלה. אבל האמת שמה שאמרתי עכשיו זה מה שדוחף את הביטקוין למעלה. אין דבר כזה - שיימשך בקצב כזה" (מסמן עלייה).



אתמול (שבת) חצה המטבע הדיגיטלי את רף 19 אלף הדולרים. ביטקוין מאפשר לבצע עסקות בין שני צדדים בצורה אמינה ובטוחה ללא צורך במערכת הפיננסית הממוסדת וללא תיווך של גורם שלישי. המטבע הדיגיטלי פותח על רקע המשבר הפיננסי העולמי של 2008 שנגרם כתוצאה מהתנהלות פיננסית כושלת של בנקים מובילים בוול סטריט.

בבנק ישראל אומרים על הביטקוין: "בנק ישראל לא פירסם מדיניות או הנחיות לבנקים בנושא, למעט ההודעה לציבור מפברואר 2014, המבטאת את הערכתנו והערכת הרגולטורים האחרים שמדובר בפעילות בסיכון גבוה למוסדות הפיננסיים וללקוחות הרוכשים נכסים אלה. נכון לעת הזאת, הפיקוח על הבנקים אינו מוצא לנכון להתערב במדיניות ניהול הסיכונים של הבנקים".

מקורות בבנקים אמרו: "אי־אפשר לדרוש לקחת את הסיכון הזה עלינו. גם הלקוחות האמריקאים אמרו לנו: 'מה זה עניינכם מהצהרות המס שלנו?'. הסכמנו להתעלם ושילמנו כבר מספיק. זה לקח ששכר הלימוד שלו היה מספיק גבוה".

כך, חוסמים בלאומי ובדיסקונט באופן גורף כל אפשרות של לקוחותיהם לרכוש מטבעות דיגיטליים. בבנק הפועלים לא חוסמים פעילות במטבעות דיגיטליים, אך מטילים עליהם שורה של הגבלות, ושלחו באחרונה מייל ללקוחות שכולל תנאים כמו "הכסף יועבר ויוחזר מ/לאותו מקור; התקבל אישור מסוחר הביטקוין על שערי הרכישה והמכירה; אישור רו"ח או מס הכנסה, שהכספים דווחו לרשויות המס" וכדומה.

לא רק נתניהו התייחס לביטקוין. זה מה שאמרו עליו אישים בולטים, כלכלנים ופרשנים בעבר:

מייסד אתר ההדלפות ויקיליקס, ג'וליאן אסאנג', הביע אתמול תמיכה בביטקוין, וטען כי המטבע הדיגיטלי הפופולרי ביותר בעולם מהווה כלי חשוב במאבק נגד הבנקים של וול סטריט. "ביטקוין היא תנועת אוקופיי וול סטריט האמיתית", כתב אסאנג' בציוץ שפירסם בחשבונו בטוויטר, בהתייחסו לתנועת המחאה שנולדה ברובע הפיננסי של ניו יורק בשנת 2011.

מנכ"ל ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג'יימי דיימון, הכתיר את ביטקוין בתור "הונאה" ואמר כי יפטר עובד שייתפס סוחר במטבע, משום שזה יעיד כי הוא "טיפש". "אם אתה מספיק טיפש לקנות את זה, אתה תשלם בעתיד את המחיר", אמר דיימון בכנס של קרן המטבע הבינלאומית באוקטובר.

הכלכלן חתן פרס נובל ג'וזף שטיגליץ אמר באחרונה כי הצלחתו של ביטקוין נובעת רק מכך שהוא נתון לפיקוח רופף. "לכן נראה לי שצריך להוציא אותו מחוץ לחוק. הוא אינו ממלא תפקיד חברתי מועיל כלשהו. זו בועה שהולכת לספק להרבה אנשים הרבה רגעים מרגשים בעודה מתנפחת ואז פוקעת".

מילטון פרידמן – 1999: "האינטרנט הולך להיות אחד הכוחות העיקריים לצמצום תפקידה של הממשלה. הדבר היחיד שחסר, וזה יפותח בקרוב, הוא מטבע קטרוני אמין: כך נוכל באינטרנט להעביר כספים מאדם אחד אדם שני ללא ידיעה של אף גורם מתווך".

פול קרוגמן – 2013: "הביטקוין הוא דבר רע...עד כה כמעט כל הדיון על ביטקוין היה רק בכיוון של כלכלה חיובית – יכול להיות דבר כזה? אני חייב לומר שאני לא משתכנע".

ביל גייטס – 2014: "הביטקוין מרגש כי הוא מציג עד כמה זול יכול להיות התהליך. הביטקוין עדיף על מטבע רגיל מפני שאתה לא צריך אותו פיזית וכמובן שזה הרבה יותר נוח בעסקאות גדולות".

רוברט שילר – 2017: "הדוגמא הטובה ביותר לבועה כיום – ביטקוין".

כריסטין לגארד – 2017: "לא לפני כך כך הרבה זמן היו מומחים שטענו כי אנשים לא ישתמשו במחשבי אישיים וטאבלטים יהיו רק מגשי קפה יקרים. אז אני חושבת שזה לא יכול להיות חכם לזלזל במטבעות הווירטואליים. השימוש יגדל במדינות בהן יש מטבע לאומי חלש".

לויד בלנקפיין – 2017: "אני לא משקיע בזה, אבל אני לא מוכן להמעיט בערך התופעה. בגלל זה אני פתוח לרעיון".

וורן באפט – 2017: "אנשים מתרגשים מתנועות מחירים גדולות, ו-וול סטריט מתאימה את עצמה למצב... אי אפשר לקבוע את ערך הביטקוין כי הוא לא נכס שמייצר ערך. זאת בועה אמיתית".
ביטקוין בנימין נתניהו בנק ישראל ניהול סיכונים מטבעות דיגיטליים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד