י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

הגרלת הענק של מחיר למשתכן: לאיזו עיר נרשמו הכי הרבה זכאים?

כמעט 30 אלף נרשמים התחרו על כ-8,000 דירות בהגרלת דצמבר • מרבית הפרויקטים בהגרלה טרם קיבלו היתרי בנייה - וקבלנים וזכאים חוששים שמשך הבנייה יתארך והכדאיות הכלכלית של חלק מהפרויקטים תרד

אילוסטרציה. צילום: ליאור מזרחי, פלאש 90
אילוסטרציה. צילום: ליאור מזרחי, פלאש 90



בשבוע שעבר הסתיימה ההרשמה להגרלה הגדולה השלישית של מחיר למשתכן. 29,320 נרשמים התחרו על 7,821 דירות ב-23 יישובים ברחבי הארץ. כ-21 אלף מתוכם משתייכים לסדרה ב' וכ-8,000 הם זכאי סדרה א'. מרבית משתתפי סדרה א' כבר ניסו את מזלם בהגרלות קודמות ולא הצליחו, או שוויתרו על הזכייה שלהם.

היישובים שאליהם נרשמו הכי הרבה זכאים - בסדר יורד: באר יעקב (8,816 נרשמים), בית שמש (6,265), מודיעין (6,141), מבשרת ציון (5,490), ירושלים (5,478) וראש העין (5,208). בהגרלת דצמבר נכללו לראשונה בהגרלה פרויקטים ביישובים ערביים, אך נרשמה בהם היענות נמוכה. בכפר מנדא הוגרלו 32 דירות, אך רק 25 משקי בית נרשמו אליהם. בנחף הוגרלו 64 דירות, אך רק 32 משקי בית נרשמו.

לפי נתוני משרד השיכון והבינוי, 11,267 מהנרשמים בהגרלה האחרונה הם בני המקום, שמקבלים קדימות בהגרלות בעירם - מתוכם 2,888 בני מקום מסדרה א' ו-8,739 בני מקום מסדרה ב'.

רובם המכריע של הפרויקטים בתוכנית עדיין לא קיבלו היתרי בנייה ועבור חלק מהקרקעות נקבעו זוכים רק בחודשיים האחרונים, מה שמעיד על חוסר בשלות בהכשרת התשתיות והשטח לקראת הקמת הפרויקט. בשל כך צפויים משכי הבנייה להתארך, מה שעלול לפגוע בכדאיות הכלכלית של חלק מהפרויקטים.

התופעה הזאת הגיעה לשיאה ביום ההגרלה, כשפרויקט 508 במבשרת ציון הוסר מרשימת ההגרלות בעקבות עתירה שהגיש הקבלן, חיים זקן. זו היתה הפעם הראשונה במסגרת מחיר למשתכר שבה קבלן עותר נגד הפרויקט של עצמו. הוא עשה זאת מכיוון שלדבריו טרם הסתיים שלב התכנון לפרויקט וטרם התקבלו היתרי בנייה על הקרקע. לטענתו, משמעות הדבר היא שיידרשו לפחות חמש שנים לפני שיתאפשר בה אכלוס.

רוני כהן, מנכ"ל אלדר שיווק - חברה שמשווקת ומנהלת את שירותי המכירה עבור כמה פרויקטים וקבלנים של מחיר למשתכן - מסביר כי שיווק הדירות בשלב כה בוסרי מעורר התנגדות וזעם בקרב הרוכשים. "היום הזוכים מקבלים הודעה על זכייתם בפרויקט, אבל בהרבה מהפרויקטים ייקח שנה ויותר עד שהקבלן ייצור איתם קשר ויציג בפניהם את התוכניות", מסביר כהן.

"המצב הזה מעורר אנטיגוניזם כלפי היזם וכלפי התוכנית, והם מפנים את האצבע המאשימה כלפי היזם, לא כלפי המדיניות", הוא מוסיף. "באופן כזה אנחנו רואים 15%-20% מהממתינים לדירה מוותרים על הדירה עוד לפני שראו תוכניות - כי הם מבינים שמשך ההמתנה יהפוך את התכנית ללא כלכלית עבורם, והאמון בתכנית יורד".

עד סוף השנה מעריכים במשרד הבינוי והשיכון כי מספר משקי הבית הזוכים בהגרלות השונות של מחיר למשתכן יגיע לכ-44 אלף.
הגרלה מחיר למשתכן בית שמש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד