כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

תיעוד בלעדי: כששקד נחשפה לבית בחזו"א 5

שרת המשפטים איילת שקד הגיעה אמש לנחם את בני משפחת מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן זצ"ל. ח"כ אורי מקלב ליווה אותה ובעת שהותה בבית הפשוט והדל ברחוב חזון איש 5 - סיפרו לה מקלב ונכדות ראש הישיבה על הפשטות בה חי • צפו בתיעוד וידאו בלעדי

צילום : ארכיון בחדרי חרדים
צילום : ארכיון בחדרי חרדים



תיעוד וידאו בלעדי: שרת המשפטים איילת שקד הגיעה אמש (ראשון) לנחם את בני משפחת מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן זצ"ל. ח"כ אורי מקלב ליווה אותה ובעת שהותה בבית הפשוט והדל ברחוב חזון איש 5 - סיפרו לה מקלב ונכדות ראש הישיבה על הפשטות בה חי. צפו בתיעוד המרתק.



קודם לכן, הביעו בני משפחת מרן ראש הישיבה זצ"ל בפניה של השרה שקד, את הכרת הטוב שהייתה למרן הגראי"ל זצ"ל כלפיה, על פעילותה שלא יכפו גיוס על בני הישיבות.

מקלב סיפר על הרגלי האכילה של הגראי"ל: "היה קישואים בחצר, היה עץ גויאבות, זה מה שהוא אכל. היה לו בן דוד שנפטר ערירי, היחיד שנשאר מהשואה, אמרו לו שהוא יכול לבוא ולהצהיר שהוא קרוב משפחה שלו, משרד המשפטים יבדוק את זה והוא יקבל את הירושה שלו, היו לו אז ילדים קטנים בבית, זו הייתה תקופה קשה, זה היה יכול להיות ממש אוכל לילדים, והוא השיב: 'לא, אני לא רוצה את הכסף. הכסף שלי הוא רק מה שעל פי התורה ועל פי ההלכה בן דוד מצד האמא לא יורש', אמרו לו: 'אבל זה ילך למדינה', אבל הוא ענה: 'הכסף שלי הוא רק מה שמגיע אלי בדרך התורה ובצורה נקייה'".

אחת הנכדות סיפרה לשרת המשפטים: "עד יומו האחרון הוא זכר שהוא צריך לשלם בול לממשלת איטליה, התחלפה שם הממשלה, והם שלחו בטעות שני מכתבים באותה מעטפה, הוא אמר שהוא חייב למוסוליני והוא כבר לא נמצא, אז מה הוא יעשה עם הבול הזה. הוא כבר תרם כסף לצדקה. הוא חייב בול לממשלת איטליה. הוא היה אדם נקי. אין דברים, זה פשוט לא נתפס, כמה שהיינו וחיינו איתו - אנחנו כל פעם מתפעלים איך בן אדם יכול לחיות בכזו נקיות".

הנכדה המשיכה לספר: "הוא היה יושב פה במקום הזה והיה פורס לנו פרוסות גדולות שנהיה שבעות, אבל לעצמו שום דבר, לנו הוא היה פורס שמנות, בכדי שניהיה שבעים, הן היו מושג אצלינו בבית".

מקלב: "ברכת המזונות, הדבר היחיד שהוא היה מברך זה היה על דייסה, 50 גרם דייסה, לא עוגה כזו ולא עוגה אחרת".

השרה שקד: "הוא בקושי אכל. הוא היה צמחוני?".

הנכדה השיבה: "הוא לא היה צמחוני בתיאוריה. כשניסו יום אחד להביא לו יוגורט ואמרו לו שזה יותר מחזק - היו לו דרישות כשרות מאוד חזקות, יותר ממה שמקובל, הוא תמיד החמיר על עצמו יותר, והשיגו לו יוגורט שענה על כל הדרישות ההלכתיות שלו. הוא החזיק את היוגורט ביד עם הכפית ופתאום הוא אומר: 'תשעים שנה הסתדרתי בלי זה, מה אני צריך את זה?'".

מקלב הדגיש כי את כל המושגים הללו נהג ראש הישיבה רק לעצמו, אבל לאחרים הוא דאג שיהיה שפע וכמה שיותר.

נכדה נוספת סיפרה לשרה שקד: "הייתה אשה שהיה לה גמ"ח של שמלות כלה, שמלות מאיטליה שמישהי תרמה, והיא ביקשה שבעלה יתייעץ עם הרב איך לפתוח את הגמ"ח, אז הוא אמר שאחרי שלוש כלות זה כבר לא אותו דבר ושכבר לא יכבסו את זה עוד פעם, תחדשו להם את השמלות אחרי שלוש כלות. הוא כל כך הבין בשמלות. כמה שלעצמו הוא לא דאג כלום לאחרים הוא דאג שיהיה הכל".

מקלב: "הוא הכיר מאוד את החולשות של אחרים, כאיש חינוך, היו לו הרבה תלמידים ובאו אליו הרבה אנשי חינוך, הוא ליווה בתי ספר בארץ ובחו"ל ושאלו איך בדור הזה מטילים משמעת, מה הגישה, והוא השיב להם: 'תנו כבוד לתלמיד'. הוא נתן הרבה דוגמאות איך הוא פנה לתלמידיו".
הרב אהרן לייב שטיינמן איילת שקד ניחום אבלים אורי מקלב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד