י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

הטכנאי איחר בשעתיים? תקבלו פיצוי גם אם אינכם לקוחות החברה

כיום חברות רבות מסרבות לפצות צרכנים, שהטכנאי נשלח אליהם לביצוע התקנה או הסרה של שירות או מוצר, בטענה שהם אינם לקוחותיהם ולכן החוק אינו חל עליהם

ביקור טכנאי. צילום אילוסטרציה: pixabay
ביקור טכנאי. צילום אילוסטרציה: pixabay



ועדת הכלכלה מבקשת לסגור את הפרצה בחוק הגנת הצרכן ולחייב בפיצוי בנוגע לאיחור הגעת טכנאי גם במקרים בהם מדובר על התקנה או הסרה של מוצר או שירות.

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום לקריאה ראשונה את ההצעה של היו"ר, ח"כ איתן כבל, שבה מוצע לתקן את חוק הגנת הצרכן לגבי מוצרים שנרכשו, בדיקות תקופתיות במתקני גז ביתי וכן ביקור טכנאי או נותן שירות בתקופת אחריות בתשלום.

המצב החוקי היום הוא שחברות נדרשות לתאם ביקור טכנאי עם הצרכן בטווח זמן של שעתיים, ובמקרים הטכנאי מאחר בשעתיים נוספות או יותר זכאי הצרכן לפיצוי של 300 עד 600 שקל. אולם חברות רבות מסרבות לפצות צרכנים שהטכנאי שנשלח אליהם לביצוע התקנה או הסרה של שירות או מוצר איחר, בטענה שאותם צרכנים אינם לקוחות החברה ולכן החוק אינו חל עליהם.

הצעת החוק מבקשת לתקן את הפרצה, ולקבוע במפורש כי אותו הסדר יחול גם במקרים הללו.

כבל אמר במהלך הדיון כי הגיע הזמן שהחברות יכבדו את הזמן של הצרכן ולא ישאירו אותו להמתין שעות בבית. לדבריו, "אמנם כל נושא איחור הטכנאים כבר טופל, אלא שישנן חברות שעשו הבה נתחכמה לו ופירשו את החוק באופן כזה שהוא לא חל על התקנה, הסרה או מתן שירות. מה שאנחנו מבקשים זה לשים סוף לכל ההתחכמויות האלה ולסגור את הפרצה - כך שיהיה ברור שמרגע שנחתם החוזה אז הצרכן הופך ללקוח עד לרגע ההסרה", אמר. הוא הוסיף כי העוסקים מתלוננים כל הזמן על הרגולציה, בעוד שפה לא מדובר ברגולציה אלה בדרישה בסיסית מהם לנהוג ביושרה מול הלקוחות.

ההצעה אושרה למרות התנגדות עזה של נציגי ענף האלקטרוניקה וההובלה וההפצה באיגוד לשכות המסחר. מנכ"ל חברת ההפצה לוגיסטים, אבי אייל, אמר כי הוא מפיץ לצרכנים מוצרי חשמל כמו מקריים, מכונות כביסה, טלוויזיות ועוד. לדבריו, "החוק לא יכול לחול על הובלה במשאיות, אין טכנולוגיה שיכולה לתכנן איחור של עד שעתיים. יש המון משתנים בדרך. האפשרות היחידה היא להוריד את כמות המוצרים במשאית ואז זה יעלה יותר", אמר.

אייל, המייצג חברות בתחום מוצרי החשמל כמו אלקטרה, תדיראן וראלקו אמר כי "לגבי הובלה במשאיות אין טכנולוגיה שיכולה לתכנן איחור של עד שעתיים. יש המון משתנים בדרך. או שנוריד את כמות האספקות וזה יעלה יותר. סמנכ"ל התפעול של חברת מיניליין מוצרי חשמל, דורון זינגר, הוסיף: "ב-10%-15% מהמקרים יש איחורים. סגנית מנהל המחלקת המשפטית באיגוד לשכות המסחר, עו"ד קרן חן סופר, הסבירה: "אם טכנאי מאחר אפשר לשלוח טכנאי אחר במקומו, אבל אם משאית נתקעה עם מקרר עליה אי אפשר להקפיץ אחד אחר". היא הוסיפה כי יש בעיות גם בהתמודדות עם אירועי קניות כמו "בלק פריידיי".

מנכ"ל המועצה לצרכנות, ג'וש גולדשמיט, אמר: "יש אלפי צרכנים שהסרט "שכחו אותי בבית" בכלל לא מצחיק אותם, כי זה מה שהם מרגישים כשהם מחכים שעות לטכנאי בבית. הוא הוסיף כי הבעיה קיימת גם בענף הגז ואמר כי למועצה מגיעים מדי שנה למעלה מ-40 אלף תלונות בנושא. היועץ המשפטי של רשות ההסתדרות לצרכנות, עו"ד וגיף אליאב, הוסיף כי הצעת החוק לא אוסרת על איחורים, אלא רק קובעת את מנגנון הפיצוי.

ההצעה אושרה לקריאה ראשונה ובסיכום הישיבה הודיע היו"ר כבל כי בעת הכנתה לקריאה השנייה והשלישית תבחן הוועדה את הזמן שיינתן לעוסקים לצורך היערכות. עוד תבחן הוועדה אפשרות להחיל את ההצעה גם על נותני שירותים מטעם חברות ביטוח, שמגיעים לטפל בתיקונים שונים בביתו של הצרכן וכן על נתוני שירותים מתמשכים כמו שירותי תחזוקה של ברי מים. עם זאת, הבהיר היו"ר כבל כי אין כוונה להחיל את ההצעה על משלוחי מזון, כדוגמת משלוחי פיצה או אוכל מוכן אחר ממסעדות או משלוחי מזון מהסופרמרקטים.
ועדת הכלכלה חוק הגנת הצרכן בדיקות תקופתיות ביקור טכנאי פיצוי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד