י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

האם נרקם הסדר כובל בין סוכני הנסיעות לחברות תיירות?

רשות ההגבלים הודיעה להתאחדות סוגני הנסיעות ולחברות דיזנהאוז בי.טי.סי ואמסלם תיירות ונופש כי היא בודקת חשד שהגבילו את התחרות על העסקת עובדי סוכנויות נסיעות - וכי בכוונתה להטיל עליהן עיצומים • ההתאחדות: "מופתעים מהכוונה להטיל קנס מינהלי על סמך כללי אתיקה ארכאיים"

לובליאנה סלובניה.צילום: נתי שוחט, פלאש 90
לובליאנה סלובניה.צילום: נתי שוחט, פלאש 90



רשות ההגבלים העסקיים הודיעה אתמול (א') להתאחדות סוכני הנסיעות וחברות דיזנהאוז בי.טי.סי ואמסלם תיירות ונופש, כי היא שוקלת לקבוע שהן קבעו קו פעולה של איגוד עסקי, שהגביל את התחרות על העסקת עובדי סוכנויות נסיעות. הרשות הודיעה לחברות ולהתאחדות על כוונתה להטיל עיצומים כספיים עליהן ועל נושאי המשרה בהן, בגין היותם צד להסדר כובל אסור. הטלת העיצום כפופה לשימוע.

מדובר בכוונה להטיל עיצום כספי בסך 126 אלף שקל על התאחדות סוכני הנסיעות, של כמיליון שקל על חברת אמסלם ושל 720 אלף שקל על חברת דיזנהאוז בי.טי.סי. כמו כן, נבדקת הטלת עיצומים אישיים על נושאי משרה הן בהתאחדות הן בסוכנויות, בסך של כ-155-140 אלף שקל.

במוקד הפרשה פעולות שבהן נקטה לכאורה התאחדות סוכני הנסיעות במטרה לאכוף כללי אתיקה שהיו קבועים בעבר בתקנון ההתאחדות, שאסרו על שידול עובדים של מתחרים החברים בהתאחדות ועל ניהול מו"מ עמם ללא הסכמת המעסיק הנוכחי שלהם.

פעולות האכיפה של כללי האתיקה שנקטה ההתאחדות נערכו על רקע תלונות שהגישו חברות אמסלם ודיזנהאוז בי.טי.סי נגד חברת תלמה נסיעות ותיירות, המתחרה בהן, על כך שתלמה הפרה את כללי האתיקה ובפרט את הכללים האוסרים על שידול עובדים ועל פנייה ללקוחות.

בעקבות תלונות אלו הוקמה תת וועדה לאתיקה לבירור הנושא. זו ערכה בירורים שונים, שבסופם המליצה לוועד ההתאחדות להשהות את חברותה של תלמה בהתאחדות - המלצה שלא התקבלה בסופו של ההליך.

הוראות תקנון ההתאחדות שאסרו על שידול עובדים, יחד עם הסנקציות הצפויות למי שהפר אותן - לרבות סילוק מההתאחדות שמשמעותו, בין היתר, מניעת גישה למכרזים - עולים לכאורה לטענת רשות ההגבלים העסקיים לכדי קו פעולה שקבע איגוד עסקי לחבריו, העלול למנוע או להפחית את התחרות בעסקים שבין חברי האיגוד.

הוראה נוספת בתקנון אסרה על ביצוע פנייה ללקוחות פוטנציאליים מסוימים באמצעות עובד אשר פרש או פוטר מהעבודה אצל חבר עמותה מתחרה. כך, לכאורה, נמנע מעובדים להציע למעסיקים פוטנציאליים ליהנות מהקשרים שפיתחו במהלך עבודתם עם לקוחות ששירתו.

זאת ועוד, קו הפעולה צפוי היה להביא לכך שכל הסכמי ההעסקה יקבעו הוראות המונעות מהעובד לפנות ללקוחות, גם במקרה שיבקש להקים סוכנות נסיעות חדשה בעצמו. על כן, גם הוראה זו בתקנון עלולה היתה, לטענת רשות ההגבלים העסקיים, לפגוע בתחרות בין סוכנויות הנסיעות על העסקתם של סוכני נסיעות ואף להקים חסם כניסה לענף.

התאחדות סוכני הנסיעות מסרה בתגובה כי "ההתאחדות מופתעת ביותר מכוונת הממונה להטיל קנס מינהלי בשל קיומם של כללי אתיקה ארכאיים בתקנון, שלא זו בלבד שאושרו בעבר על ידי הממונה על הגבלים עסקיים עצמו, אלא גם שהרשות בחנה שוב במהלך השנים ולא מצאה בהם כל קושי. החלטת הממונה תמוהה במיוחד, כאשר כללים אלה לא נאכפו מעולם, וההתאחדות אף החליטה ביוזמתה לבטלם, לפני כל פנייה מהרשות. ההתאחדות דוחה כל טענה כי היא או מי מטעמה נהגו שלא כשורה, ואינה מוכנה להטלת כל חבות בעניין זה.

ההתאחדות מצרה על כך שבמקום לציין לחיוב את התנהלות ההתאחדות במקרה זה, בוחרת הרשות לבזבז את משאביה ואת משאבי ההתאחדות וסוכני הנסיעות בהליך משפטי בגין עניין זה, שאין בו כל פגיעה בציבור או באינטרס ציבורי. ההתאחדות משוכנעת כי תעבור גם משוכה זו בהצלחה, וכי בעקבות הליך השימוע תיווכח הממונה בצדקת טענתיה ותסיים את ההליך. ההתאחדות תוסיף לעמוד על המשמר מפני פגיעות אמיתיות בסוכנים ובציבור כולו כתוצאה מפעולות גורמי הענק הפועלים באין מפריע במשק התעופה".

דיזנהאוז-בי.טי.סי. בע"מ מסרה בתגובה כי "היא משוכנעת שלא נפל כל פגם בהתנהלותה, ומאמינה כי בעקבות הליך השימוע, גם הממונה תשתכנע בכך".

מחברת אמסלם טרם התקבלה תגובה.
סוכני נסיעות רשות ההגבלים סוכנויות נסיעות איגוד עסקי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד