י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

משבר השבת: חוקי מסורת ישראל מוזגו

הצעות החוק שגובשו בעקבות משבר השבת שאיים על שלמות הקואליציה, לאחר סדרת תיעודי וידאו שפורסמו ב'בחדרי חרדים', מוזגו • גפני הגיש רביזיה וזו התקבלה

גפני בכנסת. צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90
גפני בכנסת. צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90



ועדת העבודה והרווחה שדנה היום (שלישי) בחוק 'מסורת ישראל', אישרה את מיזוג הצעת החוק הממשלתית יחד עם הצעת החוק הפרטית של ח"כ משה גפני ואחרים.

המיזוג אושר לאחר שהוגשה רביזיה בעת ההצבעה הראשונה, שבסופה חברי הכנסת לא אישרו את המיזוג, זאת מכיוון שהיה רק שוויון. אולם כאמור, הוגשה רביזיה ובהצבעה עליה היה רוב לקואליציה.

כזכור, הצעות החוק מבקשות להוסיף את 'מסורת ישראל' כשיקול נוסף בפניו של שר העבודה והרווחה חיים כץ, בעת שהוא שוקל האם לאשר היתרי עבודה בשבת.

הצעות החוק גובשו במענה למשבר השבת שפרץ בעקבות תיעודי הוידיאו שפורסמו ב'בחדרי חרדים' שבהם נראה כיצד 'רכבת ישראל' ממשיכה לחלל את השבת ולבצע עבודות תשתית ותחזוקה בעיצומה של השבת.

הצעות החוק הללו היו בין דרישות המפלגות החרדיות מראש הממשלה בנימין נתניהו, ומטרתן לפתוח פתח להתחשבות במסורת ישראל בעת מתן היתרי עבודה בשבת וסנדול טענותיו של השר כץ שטען עד עתה כי "זה לא בסמכותי שלא לאפשר לרכבת ישראל לעבוד בשבת בגלל מסורת ישראל", מעתה זה כן יהיה בסמכותו.

במהלך הדיון היום טען ח"כ ישראל אייכלר כי מנכ"ל משרד העבודה והרווחה אמר לו שאין בסמכותו להתחשב במסורת בעת שיקולי ההיתר וחסר סעיף ברוח זאת בחוק. עוד אמר כי "בג"צ קבע שלשר אסור לשקול שיקולים של מסורת ישראל, אלא כלכליים וטכניים בלבד".



צילום: פלאש90צילום: צילום: פלאש90
צילום: פלאש90


לדבריו של אייכלר, "עלינו לזכור בראש ובראשונה שהשבת איננה יצירה אנושית. אילו לא הייתה כאן מדינה יהודית היינו צריכים לדבר רק על שיקולים סוציאליים. יש הרבה שיקולים סוציאליים בעניין הזה. אבל היות ולא מכבר הנשיא טראמפ הכריז שירושלים היא בירת ישראל. את דבריו ביסס על כך שזו מדינה יהודית והזכיר את ההיסטוריה הדתית והאמונית, אז מותר לומר כאן את האמת הפשוטה: השבת איננה יצירה אנושית. שבת קודש איננה ערך של חולין. נכון שיש בה גם מתנות אנושיות של רווחה ומנוחה, אבל השבת היא יצירה אלוקית. 'ביני ובין בני ישראל אות היא לעולם כי ששת ימים עשה ה' את השמיים ואת הארץ וביום השביעי שבת וינפש'. אם יש כאן אנשים שלא מסתפקים בנימוק הזה וצריכים נימוקים סוציאליים לשמור שבת, אז יש הרבה כאלה".

אייכלר התייחס לטענה על צרכנים הזקוקים לקניות ונסיעות ואמר: "אם יש צורך צרכני של נסיעות וטיולים אפשר לקבל את ההצעה להפוך את יום ראשון ליום חופשי. זה יאפשר יום קניות כמו במדינות המערב. האמת היא ש'מסורת ישראל' זה דבר שהיה צריך להיות שיקול טבעי, ללא שום צורך בחקיקה. אבל מה לעשות ובג"ץ קבע בשתי פסיקות שאסור לשר לשקול שיקולים דתיים".

כמו"כ, הוא ציטט מפסיקות בג"צ: 'כל שיקול דתי במעשה שלטוני הוא שיקול פסול'. פסיקה זו נכתבה כבר לפני עשרים וחמש שנה. לפני כשנתיים, בזמן שנתניהו ניסה לעצור את חילולי השבת ברכבת, שוב בג"ץ פסק שאין לו סמכות לעשות זאת משום שהנימוק איננו מקצועי.

"לאור זאת, לא פלא שמנכ"ל משרד הרווחה אמר לנו 'אסור לי לעשות שיקולים דתיים'. לכן, צריך לתקן את החוק בלית ברירה. התקווה והשאיפה היא שעם ישראל כולו יכיר בחשיבות מסורת ישראל ללא צורך בחקיקה".

מסורת ישראל משבר השבת משה גפני חיים כץ חילול שבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד