ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

מגע מש"י – יום בחיי הילדים המיוחדים במוסדות מש"י בירושלים

במוסדות מש"י עושים הכול שהילדים המיוחדים ישולבו בקהילה בצורה הטובה ביותר • הילדים זוכים לפעילות חווייתית ע"י מיטב אנשי המקצוע וההורים יכולים להתפנות לסדר יומם ביודעם שילדיהם בידיים המסורות והמקצועיות ביותר • הצטרפנו ליום מרתק בחיי ילדי מש"י

ילדי מש"י. צילום: קובי הר-צבי
ילדי מש"י. צילום: קובי הר-צבי



כשהשמש שולחת את קרניה מדי בוקר ואתם מקיצים משנתכם, מתמתחים, נוטלים ידיים וממלמלים "מודה אני" ילדי מש"י קמים לעוד יום מאתגר. ילדי המרכז השיקומי הירושלמי נלחמים על עצמאות, על כל תנועה ותנודה, על הזכות ללמוד ולהחכים כמו בני גילם האחרים. והעובדות מוכיחות שהם מצליחים.

מש"י כוללת מעון יום שיקומי המוכר ע"י משרד הרווחה ומיועד לפעוטות עד גיל 3, גני ילדים המיועדים לילדים בעלי מוגבלויות פיזיות מגיל 3 עד גיל 6 ובית ספר המיועד לילדים בעלי מוגבלויות פיזיות מגיל 6 עד גיל 21. בכך למעשה מספקת מש"י מענה מהגיל הרך ועד גיל 21 ומאפשרת לילדים לקבל את השיקום בצורה מקצועית וחווייתית ולהוריהם את האפשרות לדעת כי ילדיהם מקבלים את המענה המקצועי ביותר במסירות יוצאת דופן.

מש"י מתמחה בשיקום ילדים בעלי מוגבלויות פיזיות - בדגש על שיקום מוטורי, על שימוש בתקשורת תומכת וחליפית ועל טכנולוגיה מסייעת. במסגרת זאת זוכה כל ילד למלוא סל הטיפולים הנדרש לשיקומו במגוון היבטים: הפיזי, הרגשי, הנפשי, הקוגניטיבי, החינוכי והחברתי.
מש"י הוא המרכז היחיד מסוגו המעניק את מכלול הטיפולים הנדרשים לילד תחת קורת גג אחת. גישה ייחודית זו מסירה עול כבד מהורי הילד ומאפשרת סנכרון אופטימלי בין הגורמים המטפלים.
לאור הישגי המרכז השיקומי, נוירולוגים ואורתופדים מרחבי העולם בוחרים להפנות אל מש"י את מטופליהם.

צוות מסור המונה כמאתיים וחמישים איש בהם רופאים, מטפלים, סייעות, מורות, פיזיותרפיסטים, מתכנתים ואנשי משק בית ממתינים לילדים במטרה להפוך עבורם את העולם למקום טוב יותר.
קובי הר-צבי והמצלמה העבירו יום במחיצתם של ילדי מש"י, תיעדו את הצוותים המקצועיים המוסרים את נפשם בטיפול וקידום הילדים, ומגישים לכם גלריה של רצון והתמדה, מאמצים וחיוכים יום בחיי המלאכים של מש"י.



יום מוצלח מתחיל

כאן מתחילים ילדי המש"י את היום המאתגר והחוויתי שבמהלכו יקבלו את הכלים והיכולות להשתקם, והכול עם חיוך ועם לב ענק של אנשי הצוות. מערך הסעות מיוחד מביא את הילדים בבוקר ומחזיר אותם מאושרים בסוף היום לביתם. תמיד חשוב להקפיד על כללי הבטיחות אך כשמדובר בילדים בעלי מוגבלות החשיבות גבוהה שבעתיים. כל ילד יושב בבוסטר או כסא בטיחות בהתאם לגילו ומשקלו.

חדר כושר לילדי הגיל הרך:

פעילות גופנית חשובה לכל אחד, על אחת וכמה וכמה כאשר מדובר בילדים מיוחדים. במש"י לא שוכחים את הילדים המיוחדים הרכים וכבר מגיל 3 חודשים מתחילים לטפל בהם. כשנכנסנו לחדר הכושר, נדהמנו. אפשר היה לחשוב שהגענו לאחד מחדרי הכושר היוקרתיים בישראל. אנו רואים כאן קבוצת ילדים שמתעמלת כאשר כל ילד מתאמן במכשיר כושר שמיועד לו ומתאים לתוכנית הטיפולית ולצורך השיקומי. אם חשבנו שאימון פיזיותרפיה יעייף את הילדים או גרוע מכך, הרי שאנו רואים שהאימון הקבוצתי הופך את הזמן שיכול להיות קשה ומעיק לחווייתי. מתאמצים, מזיעים אבל לפחות זה יחד עם החברים. כך גוברת המוטיבציה וכל ילדי הכיתה בו זמנית הנמצאים באותו המרחב מתעמלים ונהנים.

הג'ימבורי:

בליל קולות וצבעים מקדם אותנו כשאנו נכנסים לג'ימבורי. במתקנים האלו מתאמנים הילדים על מוטוריקה גסה, שיווי משקל, חיזוק השרירים וחוויה בתנועה. מגוון של הפעלות בחדר אחד באופן חוויתי ומהנה. המוזיקה לצד הילדים המקפצים מכניס גם בנו את השמחה שפורצת כאן גבולות.




חדר סנוזלן
חדר חשוף במעט מקדם את פנינו כשאנו נכנסים לחדר הסנוזלן. אורות מעומעמים מנצנצים, וחדר של חוייה. כששאלנו לפשר החדר הבנו שכאן נחשפים הילדים לסביבה מותאמת סנסורית. לגרייה רב חושית מבוקרת, השפעה רבה על יכולתו של המטופל להגיע לוויסות חושי. הגישה מבחינה בין גירויים מעוררים או מרגיעים, המותאמים מבחינת האופי, כמות, ארגון ועוצמת הגירויים לצרכיו האינדיבידואליים של כל מטופל.
המטפל בגישה זו נמנע מלכוון את המטופל לדרך מסוימת אשר עוצבה מראש ומותיר את השליטה בתהליך העבודה בידי המטופל





וויזי באג

מכונית שנחזית כמו בימבה ראינו כאן, אולם משהו בכל זאת נראה היה שונה. כשהתקרבנו ראינו ש"הבימבה" ממונעת. אנשי הצוות הסבירו לנו שזהו כיסא ממונע מותאם לילדים. לילדים עם נכויות פיזיות מגיל 18 חודשים עד גיל 6 הוויזי-באג מאפשר לילדים ניידות עצמאית, משחק עם בני גילם תוך אינטראקציה חברתית, יכולת בחירה ואוטונומיה. מתאים לנסיעה מחוץ למבנה ובתוכו, הוויזי באג נח להפעלה וקטן מימדים דבר המאפשר לילדים קטנים להתנייד באופן עצמאי ובגובה בני גילם.

תמונה של האופניים

קיוסק מש"י- בית ספר:
כחלק מהפעילות לשילובם בקהילה בצורה נורמטיבית, מקיימים במש"י מגוון פעילויות שמאפשרות לילדים להתנהל בצורה עצמאית. כך לדוגמה הוקם הקיוסק של מש"י על מנת לדמות ככל האפשר את ה"חיים האמיתיים" בחוץ. הקיוסק הוא חנות לכל דבר. יש בו קופה רושמת, מחירים ואפילו מבצעים. המוכרים הם תלמידי מש"י הלומדים בדרך זו חשבון: כמה עודף להחזיר? איך לפרוט שטר ולא פחות חשוב לתת שירות מכל הלב.

כיתת בית ספר:

הילדים הבוגרים המתחנכים במש"י מקבלים מעטפת לימודית שמזכירה את הכיתה הרגילה בחיידר. אם תיכנסו לכיתה, תתקשו להאמין שזו כיתה לילדים מיוחדים. לכיתת הבוגרים יש מלמד – רבי. הוא אחראי על הכיתה ועל התוכן הלימודי-תורני. לומדים כאן גמרא, הלכות ויש גם חגיגות של סיום מסכת...מתפלים מדי בוקר בבית הכנסת והתלמידים שחגגו בר מצווה מניחים כמובן תפילין.
הלימוד בכיתה הינו מקצועי. בשעות הבוקר זוכים הילדים למעטפת הטיפולים השיקומית שהוכנה להם ובהם טיפולי פיזיותרפיה, רפוי בעיסוק וכל הסל השיקומי הנרחב, וכך משלבים הילדים את המעטפת הטיפולית והרגשית להם הם נדרשים

בַּנְגִ'י

במש"י מאפשרים לילדים להוציא את האנרגיות הרבות אותם נדרש כל ילד בגילם להוציא ביום יום. לאור המוגבלות הטבעית של ילדים מיוחדים, הצטיידו במש"י גם במתקן הבנג'י עבור ילדים עם מוגבלות. המתקן שעלותו כ-10 אלף דולר, פותח בארצות הברית לפני 15 שנה על ידי צמד פיזיותרפיסטים מומחים ששמו לעצמם מטרה להעניק אימון ייחודי לילדים עם לקויות מוטוריות.
הם בנו מערכת המאפשרת לילדים לחוות חוויה של קפיצה תוך כדי נשיאת משקל על הרגלים או הידיים, ובכך לחזק את שריר הגוף, שיווי המשקל, ולהגביר סיבולת לב-ריאה.
במרכז השיקומי מש"י שלושה מתקני בנג'י. אחד בגן הילדים ושניים בבית-הספר.
בעוד ילדים רגילים מסוגלים לקפוץ ולחוש את חווית הניתור, לרבים מהילדים במש"י הבנג'י מעניק את ההזדמנות היחידה לחוות תנועה ספונטנית של תעופה ותנועה באוויר. וכך אנו חוזים כאן בילדים מקפצים ונהנים, והכל בבטחה כמו שצריך.





ספרייה- בית ספר:

כמו בכל בית ספר גם בבית הספר של מש"י פועלת ספריה. מוזיקה חרישית נשמעת בחדר, כשאנו פוקדים אותו. כאשר תיכנסו לספריה, תתקשו להאמין למראה עיניכם. בפינות הישיבה המפנקות ישובים התלמידים ושקועים בקריאה מהנה, קוראים ומעשירים את עולמם. מעת לעת מתקיימים בספריה שיעורי קריאה ואוריינות. וכך, מחכימים ומעשירים הילדים את הידע שלהם על העולם שבחוץ.

קבוצת הטאבלטים:
אם יש משהו שהילדים אוהבים במיוחד אלו הם קבוצות האייפדים. אנחנו נכנסים ורואים את הילדים עם חיוך מרוח על שפתיהם. הילדים שקועים במשחק, כאשר בתוך כל הכיף מסתתרת למידה לצד פיתוח מיומנויות. התלמידים לומדים לשחק במשחק כשהם נדרשים להתאמץ ולשחק מתחילתו ועד לסופו, בכל פעם למשך זמן ארוך יותר. הם משחקים בכל המשחקים שרק תוכלו לדמיין החל מפליימוביל ועד שח מט ואפילו Candy crash 🍓🍈🍒...
לכל תלמיד תוכנית אישית הכוללת משחקים התאימים לו ומסוגלים לפתח את המיומנויות השונות שלו.

למידה מתוקשבת:

במש"י הטכנולוגיה משולבת בשיעורים השונים מתוך הבנה שלמידה מתוקשבת היא אחת הדרכים הטובות למקסם את הלמידה ולפתח מיומנויות. למידה מתוקשבת משלבת חשיבה פדגוגית ושימוש במגוון אמצעי קצה העומדים לרשות הילדים. בתמונה: לוח חכם המשמש כמקרן ולוח מגע כאחד. התלמידים שותפים מלאים בזמן השיעור מסמנים בעזרת עט-מגע תשובות על גבי הלוח כשהמידע המוצג על גביו מוצג במקביל גם במחשבים האישים שלהם.





מערכת מיקוד מבט:

גם תלמיד שמשותק בכל גופו למעט אישוני עיניו שותף פעיל בלמידה ואף יוזם מהלכים. מדובר במערכת מיוחדת אשר קולטת את תנועות האישונים ובאמצעותם יכולים הילדים המשותקים בגופם לתקשר, להשלים דפי עבודה ולעשות הכל במצמוץ עין. כך זוכים גם הילדים המשותקים בכל גופם לתקשר.

המטבח:

ריח ירקות טריים מלווה אותנו כשאנו נכנסים לאחד החדרים. ילדים עומדים מסביב לכלי מטבח ועמלים על הכנת ארוחה. אנשי שיחנו מספרים לנו שהחשיבה הטיפולית במש"י ניתנת על כל פרט ופרט. המטבח הטיפולי מנגיש את פעולות היום יום בנושאי הכנת האוכל והבישול והוא נועד עבור תלמידים המתקשים מוטורית. ניתן למצוא שם מגוון כלים מרתקים החל מקרש חיתוך עם מסמרים לצורך נעיצת המלפפון וכך מתאפשרת מלאכת החיתוך ביד אחת וכלה במיקסר המופעל באמצעות מתג - לילדים המוגבלים. התלמידים מכינים בכל פעם מתכון אחר ונהנים מארוחה משותפת בסיום.




נסיעה בממונע עם מתג רגל:

איך יכולה ילדה משותקת בארבע גפיים להתנייד בכוחות עצמה? להיכנס ולצאת ממעלית ללא עזרת מבוגר? באמצעות כסא ממונע מותאם. לעדן בכסא 3 מתגים, 2 בראש (לכיוון הצדדים) ודוושה לגז ברגל. עדן מצליחה לנסוע באופן עצמאי ולערוך לבדה קניות בקניון.

חליפת חלל

חליפת החלל הן פרי פיתוח של מומחים מאוניברסיטת דטרויט ומשמשת ככלי עזר מרכזי בטיפולי הפיזיותרפיה שעוברים ילדי מש"י.
הטכנולוגיה שלהן זהה לשל חליפות האסטרונאוטים המאפשרת להם לנוע בחלל.
מחירה של כל חליפת חלל הוא $3,000. במש"י מופעלות 17 חליפות.
כנגד כל הסיכויים והאבחנות המקצועיות, ילדים רבים המתחנכים במש"י החלו לצעוד הודות לחליפה.

אופניים

גם כשאי אפשר יש אי של אפשרויות: במש"י אומרים כן להכל, גם לנסיעה באופניים. צי האופניים של מש"י שווה ערך לצי מכוניות... מגוון האופניים המותאמות לתלמידים בעלי מוגבלות משמעותית מאפשר גם לילדים משותקים ליהנות מרכיבה באופניים ולהרגיש "קצת" כמו כולם. קיים ערך רב לפעילות הפיזית שנעשית בהיסח הדעת כל זה לצד החוויה וההנאה.




בסוף היום, חשנו כאילו אנחנו עבדנו בכל המתקנים כאשר בעצם רק הסתכלנו... עקבנו בעיניים משתאות אחר עבודת הקודש שעושה הצוות, אחר הילדים הנרגשים ומלאי הסיפוק, ובעיקר הבנו שעל כל נשימה ונשימה עלינו להודות כי יש מי שמתאמצים ונאבקים דבר יום ביומו כאשר מש"י מסיע להם במלחמה על העצמאות הניידות והשיקום.





משי ילדים מיוחדים מעון יום שיקומי שיקום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד