י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

זהו פך השמן הטהור של הפוליטיקאים החרדים • פרויקט מיוחד

השמירה על מעמדם של בני הישיבות, ביצור חומות החינוך הטהור, טהרת הייחוס וקירוב הרחוקים • לכבוד חג החנוכה פנינו לפוליטיקאים החרדים האמונים על שמירת פך השמן הטהור של היהדות החרדית ושאלנו אותם: "מהו בעיניכם פך השמן הטהור" • התשובות לפניכם

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90



פרויקט מיוחד: למעלה מ-2,000 שנה אנחנו חוגגים את חג החנוכה, בו אנו מציינים את 'נס פך השמן' - אותו פך קטן עם מעט שמן טהור שמצאו החשמונאים כשבאו לשקם את בית המקדש, ובאורח נס הספיק השמן שבתוכו לשמונה ימים.

עם השנים, היה 'פך השמן הטהור' למושג שמגדיר את הנושאים שעליהם אסור לנו כיהודים לוותר. הפוליטיקאים משתמשים בו רבות בעיקר בימים סוערים אלו, בהם הם נאבקים למען בני הישיבות, שיוכלו להמשיך ולשקוד על תלמודם בישיבות הקדושות וללמוד תורה בטהרה, ועל מוסדות החינוך החרדי, שתלמידיו ימשיכו כמקדם ללמוד את תורת ה' בלא שום התערבות של רוחות זרות בחינוך הטהור.

לרגל חג החנוכה, "בחדרי חרדים" יצא לבדוק, מהו 'פך השמן הטהור' של הפוליטיקאים החרדים: עולם הישיבות, חינוך הדור הצעיר, או שמא דווקא שמירת טהרת הייחוס וקירוב הרחוקים.



צילום: יעקב כהןצילום: צילום: יעקב כהן
צילום: יעקב כהן


השר לשירותי דת דוד אזולאי אמר ל"בחדרי חרדים" כי "פך השמן הטהור ששמר על עם ישראל בכל מקומות פזוריהם, והביא אותנו אל ארץ ישראל הוא לימוד התורה ושמירת המצוות בדביקות יתירה. זה גם מה ששומר עלינו כיום בארץ ישראל, התורה הקדושה היא ה'מגנא ומצלא' מכל רע".

סגן שר החינוך מאיר פרוש לא חסך במילים והרחיב ל"בחדרי חרדים" על מהות חג החנוכה והגדרתו של 'פך השמן הטהור': "אין בחנוכה דבר מרכזי אחד, כי המלחמה של החשמונאים על היוונים הייתה לאחר שהם גזרו על שלושת המצוות: שבת, קידוש החודש ומילה, ובתפילת 'על הניסים' הכותרת היא 'להשכיחם תורתך' היהודים נאבקו אז, ונעמדו כחומה בצורה על היסודות של קיום עם ישראל".




צילום: פלאש 90צילום: צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90


"כך גם בימינו", הוסיף פרוש, "יכול להיות שהסיטרא אחרא לפעמים משנה צורה, אבל עדיין - כשזה פוגע ביסודות קיום היהדות אנחנו נעמדים ומתייצבים כחומה בצורה. כך שכל הדברים נמצאים בתוך ההגדרה של 'פך השמן הטהור' ולא מפרדים ביניהם. צריך לזכור שהיוונים ביקשו שאנחנו נלמד את תרבות יוון והמאבק היה על קיום היהדות".

גם יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני נשאל על ידי "בחדרי חרדים", על 'פך השמן הטהור' שלו, לשכתו מסרה כי "פך השמן הטהור הוא כל נושא ונושא שח"כ גפני נשלח על ידי גדולי ישראל לסייע בו. החל משמירת מעמדם של בני הישיבות ושמירה על יכולתם של לומדי התורה להמשיך בלימודם וכלה בעזרה לפרט ודאגה לאזרח הקטן. בשביל כך הוא נשלח לכנסת ישראל ועל זה הוא עמל בכל ימות השנה".




צילום: משה גולדשטייןצילום: צילום: משה גולדשטיין
צילום: משה גולדשטיין


ח"כ יעקב ליצמן אמר ל'בחדרי חרדים' כי "פך שמן הטהור זה שמירה על החינוך היהודי, בני הישיבות שתורתם אומנותם, שמירת שבת קודש, הציביון היהודי והדאגה לעתיד עולם התורה".



צילום: יונתן זינדל, פלאש90צילום: צילום: יונתן זינדל, פלאש90
צילום: יונתן זינדל, פלאש90


סגן שר הפנים ח"כ משולם נהרי ביקש כהרגלו לקצר ולהביא בשורה אחת את ההגדרה ל'פך השמן הטהור' – על פי ראייתו והשקפתו: "השקעה בחינוך זהו פך השמן הטהור, הוא סוד קיומנו וזו שליחותי", אמר נהרי ל"בחדרי חרדים".

יו"ר סיעת ש"ס ח"כ יואב בן צור הגדיר ל"בחדרי חרדים" את 'פך השמן הטהור' של דורנו, לדבריו, "עבורי פך השמן הטהור ומפעל החיים הוא חינוך לאהבת האדם על פי ערכי ודרכי תורת ישראל, שהרי רק באמונה ובאחדות נגבר על אויבנו ובעזרת ה' נזכה להמשיך להיות עם הנצח".

גם עבור יו"ר סיעת יהדות התורה ח"כ מנחם אליעזר מוזס 'פך השמן הטהור' הוא החינוך היהודי, לדבריו, "פך השמן הטהור הוא - חינוך מקורי טהור לתורה, יראה ומדות טובות", מוזס הוסיף ל"בחדרי חרדים" כי "אם אין חינוך - אין ישיבות ואין שבת ואין כלום".




צילום: מרים אלסטר, פלאש 90צילום: צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
צילום: מרים אלסטר, פלאש 90


כששאלנו את חבר הכנסת יעקב אשר, מהו עבורו 'פך השמן הטהור' שעליו אסור לוותר, הוא השיב כי "פך השמן שלנו - שלוחי דרבנן, הוא עולם התורה והישיבות. נשלחנו על ידי גדולי ישראל לדאוג לכך שלומדיה התורה יוכלו לשבת וללמוד ברוגע ובשלווה ללא מפריעים, ברגע שכך יהיה - שאר הבעיות יסתדרו מאליהן".




צילום: יעקב גרודקהצילום: צילום: יעקב גרודקה
צילום: יעקב גרודקה


ח"כ מיכאל מלכיאלי אמר ל"בחדרי חרדים" כי עבורו 'פך השמן הטהור' הוא ה"דאגה לבני התורה - החל מדאגה לתיקון אפליה שתלמידי ישיבה ישלמו דמי ביטוח לאומי כמו בני גילם בחינוך החילוני, וממשיך בחוק הסלולר, שבני התורה לא יחויבו לאחר סיום תקופות החוזה בעסקות שונות, דבר שבעלי המכשירים הלא כשרים מקבלים עליו הודעה, ובחוקים נוספים שצוות הלשכה עמל עליהם".




צילום: יעקב גרודקהצילום: צילום: יעקב גרודקה
צילום: יעקב גרודקה


ח"כ יעקב מרגי חזר אחורה אל שנות השבעים והשמונים, עת החלה תנועת התשובה, ל"בחדרי חרדים" הוא אמר כי "פך השמן שלי הוא תנועת הקירוב של שנות ה-70 וה-80 שבהן הייתי שותף להפיכה של באר שבע מעיר רגילה לעיר של תורה. היום ברוך ה' באר שבע פועלת מבחינה רוחנית. אני חושב שלא תמה המשימה, גם היום פך השמן של החברה הישראלית הוא קירוב ועוד קירוב ועוד קירוב".




צילום: אנשיל בעקצילום: צילום: אנשיל בעק
צילום: אנשיל בעק


גם לח"כ ישראל אייכלר יש משנה סדורה על הגדרת המושג 'פך השמן הטהור', והוא מגייס לה סימוכין מתורת בעלזא. "חינוך הוא פך השמן הטהור של קיום היהדות מאברהם אבינו עד סוף כל הדורות. כי בלי חינוך טהור אין תורה ואין יהדות", אומר אייכלר ל"בחדרי חרדים".




צלם:מרים אלסטר, פלאש90צילום: צלם:מרים אלסטר, פלאש90
צלם:מרים אלסטר, פלאש90


לדבריו, "בתורת בעלזא נאמר כי חינוך הטהור הוא כמו חנוכת המזבח, למענו הקב"ה עשה את נס מציאת פך השמן הטהור. הקב"ה עשה נס כדי שהחשמונאים לא ייאלצו להסתפק בהיתר של 'טומאה הותרה בציבור' כקושיית ה'פני יהושע'. מכוחו של נס פך השמן הטהור נמשכים כל הניסים המצילים את החינוך הטהור מכל הסכנות בכל הדורות".

לסיום, ח"כ אורי מקלב אמר כי "אנו משתמשים עם המושג 'פך השמן הטהור' כאשר אנו רוצים לשמור על טהרת החינוך. המושג הזה מושאל לחינוך כי אנחנו מחויבים היום לשמור על טהרת החינוך וקדושת החינוך במטרה לשמר את חותמו של הכהן הגדול שהוא התורה המסורה לנו מדור דור".




השר ליצמן. צילום: שלומי כהןצילום: השר ליצמן. צילום: שלומי כהן
השר ליצמן. צילום: שלומי כהן


לדבריו של מקלב, "בדרך שאדם רוצה לילך מוליכים אותו. מה שהיה אז – רלוונטי גם היום, דור דור ומתיוניו. אנחנו צריכים לעשות את המאמץ לשימור הדרך המסורה והשורשית, בשביל זה צריך להתאמץ".

מקלב הזכיר בדבריו ל"בחדרי חרדים" את פטירת ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן זצ"ל ואמר כי "אנחנו כמה יממות לאחר פטירת הגראי"ל, הרבה שנים הוא עסק בדאגה לשמירת החינוך. הוא יצק וזיכך את החינוך הטהור וסלל לנו את הדרך, בזכותו אנחנו רואים את מוסדות החינוך מתרחבים ומתרבים. וממילא כשיש גדיים יש תיישים".
חנוכה פך השמן חברי כנסת גיוס ישיבות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד