כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

המלחין ש"לא שומע מוזיקה בזמני הפנאי" חושף: בקרוב שיר ישראלי

מהפכת המוזיקה: עם פרק הסיום מהראיון הייחודי ל'בחדרי' של היוצר היהודי החשוב בעולם אנו חותמים את חג החנוכה תשע"ח • יהורם גאון יבצע שיר שלו ואת היצירות המיוחדת ו"הכבדות" שבעבר אברהם פריד היה שר הוא נותן כיום לשלום למר. צפו

המלחין ש"לא שומע מוזיקה בזמני הפנאי" חושף: בקרוב שיר ישראלי



פרויקט 'מהפכת המוזיקה' שהבאנו ב"בחדרי חרדים" בחג הסוכות האחרון בהרחבה, הביא לשיח משמעותי בתעעשיית המוזיקה החסידית. בחורף הגיע לארץ יוסי גרין, המלחין היהודי החשוב ביותר בדור האחרון ואולי אפילו ב-40 שנה האחרונות. השירים שלו, כמו 'תניא' ו'אדרבה' כבשו כל בית יהודי והגיעו לכל אוזן, הוא מוכשר בצורה יוצאת דופן, ובכלל לא מתפרנס ממוזיקה. הוא אפילו לא מאזין לה. הראיון, פרק ג'

"שיר טוב נמדד ביכולת שלו לרומם את האדם. לאו דווקא עניין של רגש או דמעות, אלא יותר תחושת 'וואו'. בשעת השמיעה אני הכי נהנה מהשיר, משם זה רק יכול לרדת".

"אני לא שומע מוזיקה בזמני הפנוי", מהמם אותנו גרין. "אין לי זמן לזה. בזמן הנהיגה אני בעיקר שומע הרצאות של רבנים. אין לי הרבה זמן פנוי במהלך היום. אני לא מתפרנס ממוזיקה. אני חוזר הביתה אחרי העבודה, ואני צריך להיפגש עם זמר חדש. אני משקיע בזה. אני חוזר עייף, לפעמים אני באמצע הפקה או שצריך ללכת לסטודיו, או באמצע לחן או שירה".

"אל תטעו, המוזיקה מאד מרגשת אותי. כשיושב אצלי זמר צעיר, ואני מזהה במבט שלו שהוא התחבר למסר של השיר, למוזיקה ולטקסטים - זו תחושה אדירה. וכולם שואלים כל הזמן: יוסי, למה אתה לא מלחין עוד שירים כמו 'אדרבה'? תשמעו, כתבתי לזמר שלום למר את השירים "קרוץ מחומר", "ותן בנו", וגם את "וכל העם", שיר בסגנון עתיק, למרות שהוא בחור צעיר - רק בן 24. הסתכלתי על הטקסט, והוא ישב לידי. הסתכלתי לכיוונו, וניסיתי לראות אם הוא אוהב את זה או שזה מייגע אותו. שאלתי אותו: אתה רוצה שאמשיך?". "כן כן", הוא עונה בהתלהבות. אני מתעמק בטקסט, ויש בו סיפור מרתק. ולמר איתי לאורך כל עבודת ההלחנה".

"שיר לא מצליח אם הוא הולך בתבניות המוכרות, הוא חייב להעביר מסר. זה הסוד. אם אין חיבור למסר - זה חוסם אותי מלהלחין את השיר".



"ישבתי עם הזמר שלומי גרטנר, שאני מכנה אותו "חסיד דיסני". אם חברת 'דיסני' היו צריכים לייצר חסיד, הם היו מייצרים את גרטנר. הוא חמוד כזה, כמו 'מיקי-מאוס', וכשהוא נכנס כולם שמחים וצוחקים. נכנסתי לבית, והוא לא יושב ברוגע. כל הזמן הוא מסתובב ורוקד. יש לו גרם מדרגות בבית והוא מטפס עליהם עם החבל, ואני מסתכל עליו ומנסה לתפוס אותו. ואז אמרתי לו: "שלומי, תספר לי משהו אישי". פתאום הוא נהיה רציני, ומשתף אותי שנולדה לו ילדה, וחבל הטבור נכרך סביב ראשה, הרופאים משכו את החבל ונגרם נזק מוחי".

"מה היחסים שלך עם הילדה, מלכל'ה", שואל אותו גרין. "בכל ערב אני מניח אותה במיטה, שר לה שיר והיא נרדמת", משתף אותו גרטנר. "איזה שיר", שואל גרין, וגרטנר מבטל בנימוס: "אה, שטויות, לא משהו מעניין". "תשיר לי, אני רוצה לשמוע", מפציר גרין, וגרטנר מתחיל לזמזם: "אוי אוי מלכה, אוי אוי מלכה, אוי אוי מלכה, מלכל'ה". וכך הוא ממשיך שוב ושוב."ומה קורה אחר כך?", שואל אותו גרין. "היא נרדמת", עונה גרטנר. וגרין אומר בקריצה: "הגיוני, גם אותי זה מרדים עכשיו".

"ביקשתי את רשותו של שלומי לפתח את השיר, והוא לא הבין למה אני מתכוון. אני מתחיל לבנות המשך לשיר, וגרטנר מתחיל לבכות. פתאום נופל לי תחילת השיר לראש: "קודש היא לכם". השיר הזה הפך להיות להיט מטורף, והוא ימשיך להיות להיט, כי כולם מבינים את האהבה של אב לילדו המסכן, זה רגש שעובר לכולם. מתחת למילים של "שבת שבת", כולם מבינים שיש פה סיפור אנושי אדיר".

"גם מאחורי השיר 'ענווים' יש סיפור שלם. הטקסט כשלעצמו - מופלא. כולם אומרים כל יום 'אני מאמין בביאת המשיח', ומצפים לגאולה. אבל פה זה סיפור אחר: המשיח כבר הגיע, הוא פה! הוא כבר בנה את בית המקדש, הוא עומד מעליו, אבל במקום שכולם יקפצו משמחה, הם מגיבים בסקפטיות: "לא בטוח שזה זה". המשיח נאלץ להוכיח להם: "אם אין אתם מאמינים - ראו באורי שזורח". הטקסט, שהובא בפסיקתא, רלוונטי תמיד. הוא מלמד זכות על עם ישראל, שנמצא בגלות כל כך ארוכה, שהם פשוט לא יאמינו שהיא נגמרה, עד שהוא יוכיח להם: "כן, אני פה, הגעתי!". תגידו לי אתם, זה לא מסר? זה מסר אדיר. כולם שרים "ענווים ענווים", אבל לא זה הסיפור, אלא מה שעומד מאחוריו - ההוכחה של המשיח".

אנחנו שואלים אותו על הקשר לברסלב, והוא מספר שהיה באומן בראש השנה. "החתן הראשון שלי הוא חסיד ברסלב ממשפחה שורשית. כיבדתי אותו ונסעתי איתו. היה משהו משהו. לעניות דעתי, רבי נחמן מברסלב הבין שיהיו תנודות בתוך החסידות ביום מן הימים וחלק גדול מהאוכלוסייה לא ימצאו להם רב'ה שלו הם יהיו קשורים, והוא הקדים ובנה מסגרת מדהימה, בעיקר בתוך ספריו - ההתקשרות לחסידות. נכון, יש הרבה דברים שאני לא מבין ולא מתחבר, אבל הבסיס הוא מקסים - הצדיקים, האנשים הגדולים, 'התיקון הכללי', ועוד.

הטקסטים מ'התיקון הכללי' הולחנו לפני רבות בשנים. "כשהייתי ילד, המלחין הרב ברוך צ'ייט פרסם את שירו "כל העולם כולו", דברים שכתב רבי נחמן מברסלב. גם אני, באלבום השלישי של 'אידיש נחת' שאני עובד עליו היום, יש שיר על טקסט עלום של רבי נחמן. אני לא חסיד ברסלב, אבל אני מאמין שבכולנו יש חתיכת 'ברסלבריות', וגם קצת 'חב"ד', ולא משנה אם נודה בזה או לא.

"אני כל הזמן עובד על שירים חדשים, ואתן לכם כמה מהם. טיילתי בירושלים, בדומה למקרה שהלחנתי את 'עוד ישבו', ואדם קשיש ברחוב זיהה אותי, אין לי מושג מאיפה. הוא אמר לי: "הגמרא אומרת שהקב"ה יושב עם תפילין, מה כתוב בהם?". שלפתי לו: "מי כעמך ישראל גוי אחד בארץ". והוא ענה לי: "איך אתה אומר שמע ישראל בבוקר?", עניתי: "שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד", אומר גרין תוך שהוא מעריך את הצליל במילה אחד. אומר לו הקשיש: "גם הקב"ה אומר את המילה אחד בצורה כזו". זה הקסים אותי, ושמתי את זה בשיר החדש שכולל את המילים " הני תפילין דמרי עלמא מה כתיב בהו".

"שיר נוסף שמתבשל עכשיו הוא 'אין אנחנו מספיקים'", מספר גרין ומתחיל לשיר את השיר החדש, בהשמעה ראשונה. השיר משלב מילים מהמקורות ומילים מקוריות באידיש. "אני מתכוון להוציא בקרוב שיר בעברית, שהנושא שלו הוא ירושלים" חושף גרין. "הזמר הישראלי יהורם גאון הולך להעניק את זה לירושלים ביום העצמאות ה-70 לישראל. את הלחן אני כתבתי, ואת המילים כתבה חמוטל בן זאב. זה שיר מופלא.

"אני לא כותב טקסטים בכלל", חותם גרין. "זה לא התחום שלי. כל אחד צריך להכיר ולהתמקצע בתחום שלו".
יוסי גרין חנוכה מהפכת המוזיקה החסידית לחנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד