כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

כשרובשקין התפלל עם הרבי בכלא

פרסום ראשון ב'בחדרי': הרבי מצאנז ביקר לפני שבע שנים בבית הכלא השמור 'אוטיסוויל' אצל האסיר החב"די - המשוחרר שלום מרדכי רובשקין • האדמו"ר: "הקב"ה יכול ברגע אחד להפוך את הקערה על פיה" • לפניכם השיחה המלאה שערך האדמו"ר בכלא

הרבי מצאנז בשערי הכלא אוטיסוויל
הרבי מצאנז בשערי הכלא אוטיסוויל



שחרורו המפתיע של האסיר החבד"י שלום מרדכי רובשקין מבית הכלא השמור 'אוטיסוויל' בארה"ב, משמחת מאוד את העולם היהודי. החסיד שנכלא ל-27 שנים ריצה שמונה שנים מתוכם ושוחרר לאחר שנשיא ארה"ב דונלד טרמאפ קצב את עונשו.

כעת, עם שחרורו חושף 'בחדרי חרדים' ביקור שנערך בשנת תשע"ב בבית הכלא על ידי האדמו"ר מצאנז, חבר מועצת גדולי התורה. מהפרטים שהגיעו ל'בחדרי עולה כי האדמו"ר שוחח עמו ארוכות, וכעת אנו חושפים את השיחה במלואה.

האדמו"ר ששהה בניו יורק הגיע יחד עם העסקן הרב אלעזר אליהו מושקוביץ, מחשובי החסידים ביוניאן סיטי שעוזר לאסירים החרדים. הרבי ביקר מספר אסירים נוספים, ביניהם כאמור רובשקין.



בכניסה לכלאצילום: בכניסה לכלא
בכניסה לכלא


רב הכלא הרב אברהם ריכטר, קידם את האדמו"ר והודה לו על כך שבא לחזק את ידיהם ורוחם של האסירים בשביים. "התועלת בזה היא לאין ערוך והיא מוסיפה בהם שמחת חיים בתקופות הקשות" אמר.

לפניכם השיחה המלאה שערך האדמו"ר בכלא:

הרב ריכטר: "יש לנו הזדמנות עכשיו שהאסיר ר' שלום מרדכי יוכל להתפלל במנין, כי יש כאן עוד כמה יהודים שיכולים להצטרף, וביחד עם הרבי והגבאים יש עשר אנשים. האם הרבי יסכים להתפלל כאן מנחה ולצרף אותם למנין?"

הרבי מצאנז: "מקובלני כי למנין מצרפים כל יהודי שרק רוצה להצטרף".

הרב ריכטר: "אני שמח שיש לי פסק הלכה מפורש בזה מהרבי, ואדע איך לנהוג להבא".

הרבי מצאנז: "אבי זי"ע סיפר כי רבו הרבי מנאסויד שבת פעם בעיר קלויזנבורג, וכשסיים במוצאי שבת את סעודה שלישית בשעה מאוחרת כדרכו, לא היה לו מנין לתפלת ערבית, כי נשארו רק תשעה אנשים. ביקש הרב מנאסויד מהנוכחים שיחפשו ברחבי העיר יהודי שעדיין לא התפלל ערבית ויכול להצטרף כעשירי למנין".

"הם הלכו לחפש עד שמצאו בבית מזיגה יהודי פורק עול, ששתה שם לשכרה, והוא הודה בפניהם שלא התפלל ערבית. לאחר הפצרות רבות שהפצירו בו לבא להשלים מנין לאיזה רבי, הסכים לבוא עמם. וכשהגיעו לבית המדרש שוחח עמו הרבמנאסויד על מוצאו וכו', עד שהתברר שהוא נכדו של המהר"ם שיק זי"ע. נרעש הרב מנאסויד שהיה תלמידו של המהר"ם שיק], כי באותו שבוע חל יום היארצייט של המהר"ם שיק, ויהי לפלא. ובראות הרב מנאסויד את ההשגחה פרטית עד הנה, הפציר בו שיתפלל לפני העמוד, עד שהוא נענה לו והתפלל".



רכבו של הרבי בשערי הכלאצילום: רכבו של הרבי בשערי הכלא
רכבו של הרבי בשערי הכלא


האדמו"ר וחברי המשלחת לחדרו של האסיר רובשקין

רובשקין: "ברוך הבא! אין מילים בפי להודות לרבי על שהטריח עצמו לבוא אלי".

הרבי מצאנז: "שמח אני שה' הצליח דרכי לבוא הנה". "הרי כל כלל ישראל בכל מקום שהם התפללו ומתפללים עליך, שלום מרדכי בן רבקה, שתצא מאפילה לאורה".

רובשקין: "מצבי קשה מאד, הנני זקוק לישועה גדולה".

הרבי מצאנז: "אנו הרי מאמינים באמונה שלימה ששום תפילה שבני ישראל מתפללים אינה חוזרת
ריקם, ואפילו אם איננו רואים מיד בעינינו שהתפילה נענתה, כי בוודאי הכל עושה רושם בשמים".

רובשקין: "מיד בהתחלה כשנתנו אותי במאסר, שלח לי אחד את הספר 'לפיד האש' על מרן זי"ע, וכשקראתי בו נתחזקתי ביותר, ובפרט מהתיאור הנורא והנרגש שכתוב שם על אופן אמירת הווידוי של מרן זי"ע בערב יום כיפור לאחר המלחמה, שבכה ואמר, וכי אנו בגדנו, וכי אנו גזלנו, ממי גזלנו במחנות, וכי אנו לצנו? מי התלוצץ במחנות, וכי מרדנו בה'? והלא קבלנו הכל באהבה".

"בכיתי מאד כשקראתי סיפור זה, אבל ביותר נתרגשתי לקרוא את סיום דבריו, כיצד מצא בעצמו 'עוונות ופשעים'".

הרבי מצאנז: אבי זי"ע היה אומר תמיד, שבהיותם במחנות היה נראה אצל האסירים שכבר אפס תקוה לגמרי. הם לא" העלו על דעתם שעוד יבואו ימים טובים, שעוד ירגישו טעם ושמחה בחייהם, שעוד ירגישו טעם של חירות. גם בשעה שנשתחררו מהנאצים ימ"ש חשבו שהעולם נעצר ועמד מלכת, שהעולם כבר לא יחזור להיות מה שהיה מקודם. מי חלם באותם רגעים קשים על תקומה ובנין מחדש, מי הרהר כלל שעוד ישובו לחיות ולהקים משפחות, הרי היה נראה שנסתם כל חזון, שעולם חשך בעדם לנצח... אולם עכ"ז ככל שעבר הזמן הקימו השרידים האומללים והגלמודים את הכל מחדש, כפי שהיה בתחילה".

"כן גם בכל מצב קשה צריכים להתחזק שעוד יבואו זמנים טובים אי"ה. הקב"ה יכול ברגע אחד להפוך את הקערה על פיה".

רובשקין: "השנאה ליהודים הוא נורא ואיום. הרי ירדו לחיי סתם, בלי שום סיבה ועל לא עול בכפי. אבי שליט"א הקים את המפעל בעשר אצבעותיו ונתן פרנסות לאברכים שם, ושילם מיסים למדינה כדת, והם ברשעותם טפלו עלי את הסיפור הזה".

הרבי מצאנז: "שנאת עולם לעם עולם. אבי זי"ע היה אומר שלא יתמה בכלל אם יספרו לו שהאמריקאים הקימו מחנות וגטאות ליהודים רח"ל, כי הם אותם רשעים ואנטישמיים כמו הגויים ימ"ש באירופה באותן שנים קשותז. בכלל היה אבי זי"ע מרבה לדבר על רשעותם של הגויים באמריקה, ולא תמיד הבינו את כוונת דבריו, אולם כעת מבינים זאת יותר".

"אלו שהניחו חמש שנים לנאצים ימ"ש להשמיד את עם ישראל מבלי לנקוף אצבעח, אין כל פלא שהם מתנהגים כל כך באכזריות ליהודי שומר תורה ומצוות כמוך. צריכים להתעודד בכך שקרובה ישועתנו לבוא. כבר שומעים בחלל את קול שופר של משיח והוא יגאל אותנו ויוציאנו מאפילה לאורה".

רובשקין: "אני מתחזק מאד מהדיבורים של הרבי וזה בוודאי יסייעני שאוכל להחזיק מעמד".

הרבי מצאנז: "הרי ידוע עד כמה אדמו"רי בית ליובאוויטש זי"ע קדשו את שם שמים בהיותם חבושים בבית האסורים אצל הגויים הארורים. הרי עוד את הגה"ק בעל התניא זי"ע הושיבו בכלא בגין עלילה".

רובשקין: גם הרבי הריי"צ זצ"ל ישב כמה פעמים בכלא ברוסיה. ולאחר שנשתחרר אמר שיש ב' סוגי סוהרים, יש כאלו שעובדים רק לצורך פרנסתם, ועם אלו עוד איך שהוא הסתדר, אך יש כאלו סוהרים ששמחים בעבודתם ומלאים רשעות ושנאת ישראל, ואיתם היה לו הכי קשה. כך הוא גם אצלי".

רובשקין: "שהרבי יתפלל עלי".

הרבי מצאנז: "בתוך כל קהל ישראל שמתפלל עליך". הלא עצם הדבר שבני ישראל בכל מקומות מושבותיהם, בכל העולם ממש, מתאחדים בלב אחד בתפילה ובבקשה להצלתך, ואף שאינם מכירים אותך, זה לבד מעורר עליך מליצת זכות גדולה, ובוודאי נבראו על ידי זה הרבה סנגורים בשמים ממעל".

"גם זה שהיהודים בכל המקומות שומעים שיהודי במצב שלך אינו מתייאש ואינו מאבד בטחונו בהשי"ת אלא מתחזק באמונה תמה, מה שגורם לכולם להתחזק אף הוא באמונה בה', הרי כל זה בוודאי נזקף לזכותך ויעמוד לימינך".



ביציאהצילום: ביציאה
ביציאה


לאחר הביקור התפללו תפילת מנחה בחדר מיוחד ולפני העמוד ניגש שלום מרדכי רובשקין. בתפילה אמרו גם תחנון. לאחר התפילה שוחח האדמו"ר עם רובשקין ביחידות במשך זמן, ואחר כך נגשו שאר היהודים האסירים, להזכיר את שמם לברכה, וחיזקם הרבי ועודדם להתחזק יותר באמונה בה' ובקיום תורה ומצוות. כאן נפרד מהם הרבי לשלום ובברכה שיצא לאור צדקם.

משם נסע הרבי לכלא השני, שם נמצאים קבוצת יהודים חרדים. האסירים נכנסו כולם לאולם והרבי ערך בפניהם טיש. הנוכחים שרו צמאה נפשי וכו' ועוד. אח"כ אמר בפניהם שיחת חיזוק, כשלאחר כל קטע תרגם אותה רב הכלא הרב ריכטר לשפת האנגלית.
שלום מרדכי רובשקין הרבי צאנז אוטיסוויל כלא ביקור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד