י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

טיבי במתקפה על דרעי: "התנהגות חמורה"

ה'דיל' שנחשף ב'בחדרי' ממשיך להסעיר את הרוחות • בראיון ל'בחדרי' תוקף ח"כ טיבי את ש"ס ואת דרעי: "מחדל, אנחנו כועסים מאוד" • טיבי מפרגן ל'יהדות התורה': "ראיתי את גפני אומר ללוין, 'זה נגדנו, אנחנו לא מצביעים', היו אמיצים" • הראיון המלא

טיבי במתקפה על דרעי: "התנהגות חמורה"
הדס פרוש, פלאש 90



יממה לאחר הסערה במליאת הכנסת - בהצבעה על הצעות החוק שמבקשות לתת עדיפות בקבלה לעבודה בשירות המדינה לאלו שסיימו שירות צבאי בצה"ל, מה שצפוי לפגוע בחרדים ובמוסלמים, ח"כ אחמד טיבי תוקף בראיון ל'בחדרי חרדים', את התנהלות ש"ס ויושב הראש שלה - השר דרעי לדבריו של טיבי, בניגוד לח"כ משה גפני וחברי 'יהדות התורה' שלא הצביעו בעד החוק, ש"ס נתנה יד לחוק גזעני שגרם לקרע עם המגזר הערבי, למרות שהחוק פוגע גם במגזר החרדי.

"כבר כמה שנים מנסים להעביר חוק כזה, בכל הכנסות", אומר טיבי ל'בחדרי', "ותמיד זה נתקל בהתנגדות של החרדים, כי זה נגד הערבים והחרדים. לפני שבוע זה היה על סדר היום, אזולאי הגיש ערר, אבל מתברר שיריב לוין דיבר עם דרעי והוא נתן הוראה לאזולאי למשוך את הערר".

טיבי תוקף ואומר כי "זה מחדל וזו התנהגות חמורה מבחינתנו, לתת יד להעברת חוק כזה, שהוא נגד ערבים וחרדים, אבל הוא בעיקר נגד מוסלמים ונוצרים". לדבריו, "זה חוק גזעני, וכאן מדובר על פגיעה בפרנסה של אנשים, בגלל שיקולי בחירות באוויר של ישראל ביתנו והבית היהודי".

בהמשך הראיון ל'בחדרי חרדים' משבח טיבי את יהדות התורה שעמדה מול לחצי הקואליציה והשר יריב לוין - ולא הצביעה בעד החוק: "הטענה שלנו היא על ש"ס יותר מאשר יהדות התורה. יהדות התורה היו יותר הגונים ולמרות הלחץ של יריב לוין הם נשארו במליאה ולא הצביעו, זה יותר אמיץ להישאר ולא להצביע מאשר לצאת. ראיתי את גפני אומר ליריב לוין, 'זה נגדנו, אנחנו לא מצביעים'", מספר טיבי.

לדבריו, "ניסיתי להניא את ש"ס, דיברתי עם בן צור ועם משולם נהרי במטרה להניא אותם מלהצביע, וחלק מאנשי ש"ס היו משוכנעים שאני צודק - אבל הם קיבלו הוראה מהשר דרעי. וצר לי שכך נהג השר דרעי במקרה הזה, כי זה 'ציפור הנפש' שלנו".

טיבי מוסיף כי זו לא פעם ראשונה שהוא מאוכזב מהח"כים החרדים: "גם עשו טעות בחוק המואזין ועכשיו גם טעות כאן. למרות שסביר להניח שחוק המואזין והחוק הזה לא יתקדמו מעבר לקריאה הטרומית. אבל יש כאן אמירה".



טיבי ודרעי. צילום: פלאש 90צילום: טיבי ודרעי. צילום: פלאש 90
טיבי ודרעי. צילום: פלאש 90


אתה חושב שיש כאן נקמה על כך שבחוק המרכולים לא תמכתם בדרישות החרדים?

"לא. עובדה שגפני התנהג בצורה אחרת מאשר ש"ס, הטרוניה כאן היא נגד ההתנהגות של ש"ס שהגישה ערר, משכה אותו, נשארו במליאה, למרות שברור שזה נגד חרדים".

איך אתה מסביר שש"ס ככה התנהלה?

"אני שאלתי את אחד משרי הממשלה, הוא אמר לי: 'אנחנו דיברנו עם דרעי והוא הוריד את הערר', כנראה כשיש דברים אחרים..".

מה, דרעי חלש, מתקפל מהר?

"לא, לא, אני לא רוצה לתקוף אישית. אבל חבל שהם חזרו בהם, שהם התקפלו מהערר".

גפני הגיע איתך לסיכום, ש'יהדות התורה' לא תצביע אתמול – ובהמשך החקיקה של חוק המרכולים אתם תהיו עם החרדים?

"האמת היא, אף אחד לא דיבר אתנו על זה. עדיין מוקדם לדבר על זה".

אבל יש על מה לדבר על זה?

"אני לא יודע, אנחנו עדיין כועסים מאוד על עניין חוק המואזין. בהתחלה, הסיעות החרדיות גילו הבנה – אבל לאחר מכן הם התקפלו, גם אז. יש מן הבנה ביננו במשך שנים, שבנושאים שהם 'ציפור הנפש' אחד בא לקראת השני, בדרך כלל בעניינים כאלו אנחנו לא משתתפים בהצבעות של יהדות, שבת וכדו', וכך היה נהוג".

"בזמנו, היה את 'ציפור הנפש' בחוק השתתפות בנטל, וביקשו שנימנע ונמנענו, לפני כמה שנים. ובחוק המואזין פניתי אליהם ואמרתי: 'תזכרו, זה ציפור הנפש שלנו, לכל שבת יש מוצאי שבת', ואז במרכולים – הגיע 'מוצאי שבת'".

יש סיכוי, שהקרע שנוצר בינכם לבין חרדים יתאחה, בעקבות כך שגפני ו'יהדות התורה' הוכיחו לכם אתמול נאמנות?

"אני מעריך את מה שעשה גפני ויהדות התורה אתמול ואני רואה בזה סימן חיובי. היו אחדים שאמרו לנו בסיעות החרדיות וגם בקואליציה – ששלושת החוקים שעברו בטרומית הם סתם הצהרות חוק שניתנו בעיקר לישראל ביתנו ולבית היהודי והם לא יקודמו. אחדים אמרו לי נדאג שהם לא יקודמו לקריאה שניה ושלישית".

טיבי מוסיף בראיון ל'בחדרי' כי "אחד מהסיעות החרדיות אמר לי שהחוק הזה הוא יותר נגד חרדים מאשר שהוא נגד ערבים, אני לא מסכים אתו, אני חושב שהוא בעיקר נגד מוסלמים ונוצרים ולכן זה גזעני. אגב, על פי החוק, זו אפליה על רקע לאום וגם על רקע דת. לאום כי זה נגד ערבים ודת כי זה נגד חרדים".

הוא חוזר לתקוף את ש"ס ואת ההתנהלות שלה אתמול: "אני תמה על ההתנהלות של ש"ס, בגלל שזה פוגע גם בערבים וגם בחרדים. לפחות הייתי מצפה מש"ס שתצא מהמליאה, שתמנע, שלא תיתן יד. צר לי על ההתנהלות של ש"ס ושל השר דרעי בנושא החוק הזה".

הטענה של ש"ס היא שזו רק הצבעה טרומית ובהמשך החוק לא יקודם.

"זאת נקודה שאני רוצה לתקוף. אי אפשר בכל פעם להרעיל את האווירה בהצעות חוק טרומיות, לגרום לקרע ולפגיעה ביחסים, זה מיותר לחלוטין, פעם זה חוק המואזין וכעת זה חוק תעסוקה. זה פוגע. מאוד פוגעני".

אתה לא חושב שזו נקמה בגלל שבשבוע שעבר החרדים התחננו אליכם בחוק המרכולים שתמנעו והפניתם להם גב?

"דרעי לא פנה אלי בחוק המרכולים".

אבל גפני פנה אליך.

"ואמרתי את מה שאמרתי, שפגעתם בציפור נפשנו ולכל שבת יש מוצאי שבת".

אבל מישהו צריך לעצור את המעגל הזה של ה'מוצאי שבת', זהו.

"אתמול הם החמירו, ש"ס החמירה. אנחנו תמיד אמרנו שאנחנו מעוניינים ביחסי עבודה קורקטיים. נכון אנחנו אופוזיציה והם קואליציה. ויש תהום ביננו, בעיקר בעניינים מדיניים ופוליטיים. אנחנו רוצים להפיל את הקואליציה, חד משמעית. אבל יש דברים, יש הבנות לא כתובות, בדיוק בעניינים האלו שבדרך כלל אנחנו לא משתתפים בהצבעות, למשל בעניינים שמתרחשים בתוך הצבא, אנחנו לא משתתפים. בעניינים של שבת ויהדות, בדרך כלל אנחנו לא משתתפים, אז במרכולים השתתפנו".
אחמד טיבי חוק המרוכלים משה גפני ש''ס אריה דרעי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד