כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

ממשלה תחת חקירה • תמונת מצב

ראש הממשלה נחקר בשתי פרשות חמורות, מקורביו לא מפסיקים להיכנס ולצאת מחדרי החקירות, שניים משריו חשודים בפלילים וליו"ר הקואליציה נחתו במפתיע מיליונים בחשבון הבנק. עננת השחיתות שמרחפת מעל ממשלת ישראל - תמונת מצב

נתניהו ודרעי במליאת הכנסת. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
נתניהו ודרעי במליאת הכנסת. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90 צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



ראש הממשלה, בנימין נתניהו

את מעון ראש הממשלה בירושלים מכירים חוקרי יחידת להב 433 של המשטרה היטב — בשבוע שעבר הם הגיעו לשם בפעם השביעית. אחרי ארבע שעות של חקירה טען נתניהו ברשתות החברתיות: "אין חדש תחת השמש. גם הפעם עניתי על כל השאלות, וגם הפעם אני חוזר ואומר בביטחון מוחלט: לא יהיה כלום, כי לא היה כלום". על המנטרה הזאת חוזר נתניהו שוב ושוב בחודשים האחרונים, ובכל זאת קשה להתעלם מהחשדות לביצוע עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים שמרחפים מעל ראשו בשתי פרשות שונות.

בפרשת טובות ההנאה, המכונה תיק 1000, עומד החשד כי בעלי הון, ובהם ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר, רכשו באופן שיטתי עבורו ועבור רעייתו סיגרים, משקאות חריפים ותכשיטים בשווי מאות אלפי שקלים לפחות. בפרשת 2000 חשוד נתניהו בכך שניסה לרקום דיל עם מו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס, שלפיו יזכה לסיקור אוהד בעיתון תמורת צמצום פעילות המתחרה, "ישראל היום".


מוזס נחקר גם הוא בפרשה, ומקורבו של נתניהו, שלדון אדלסון, בעלי "ישראל היום", נקרא למסור עדות במשטרה. מי שסיפק לחוקרים חלק מהמידע אודות הפרשות האלה הוא ארי הרו, ראש הסגל לשעבר של ראש הממשלה ואיש סודו, שחתם באוגוסט על הסכם עד מדינה. הרו עצמו נחקר בחשד לביצוע עבירות שוחד וקבלת דבר במרמה. בהסכם עד המדינה שחתם הרו עם המשטרה נקבע כי הוא יורשע בעבירת הפרת אמונים — וירצה שישה חודשי עבודות שירות.

גם לרעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, יש לא מעט ניסיון בחקירות משטרה. בינואר הקרוב צפוי להיערך לה שימוע בפני היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בפרשת מעונות ראש הממשלה. בספטמבר הודיע מנדלבליט על הגשת כתב אישום נגדה בכפוף לשימוע. נתניהו תואשם בעבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, עבירות מרמה והפרת אימונים על חלקה בהזמנת ארוחות ממסעדות ושפים למעון ראש הממשלה, תוך יצירת מצג שווא כי אין מבשלת במעון. גם עזרא סיידוף, הסמנכ"ל המושעה במשרד ראש הממשלה, צפוי לעמוד לדין בפרשה זו בכפוף לשימוע בפרשה הזאת.

מקורבי ראש הממשלה מסובכים עד צוואר

עורך הדין שמרון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90צילום: עורך הדין שמרון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
עורך הדין שמרון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


בחודשים האחרונים פוקדים מקורבים רבים של נתניהו את חדרי החקירות של להב 433. בין החשודים בפלילים נמצאים גם עורכי דינו ואנשי סודו, דוד שמרון ויצחק מולכו, שנחקרו באזהרה בפרשת הצוללות. רשימת החשודים בפרשה זו ארוכה וכוללת גם לא מעט מקורבים לשר האנרגיה, יובל שטייניץ. בין החשודים אפשר למצוא את רמי טייב, יועץ פוליטי לשטייניץ שנעצר בחשד לקבלת שוחד; אבריאל בר יוסף, לשעבר המשנה לראש המועצה לביטחון לאומי (מל"ל) שחשוד בקבלת שוחד; יועץ התקשורת צחי ליבר, שחשוד בתיווך לשוחד ושיבוש הליכי חקירה; ויועץ התקשורת נתי מור, שחשוד בתיווך לשוחד ושיבוש הליכי חקירה.

חשודים נוספים בפרשת הצוללות הם גרי חכים, איש העסקים ופעיל ליכוד; אביעד שי, לשעבר יועצו של השר שטייניץ בתקופת כהונתו במשרד האוצר; מודי זנדברג, לשעבר שר המדע ושר התשתיות ומקורבם של בני הזוג נתניהו; ודוד שרן, לשעבר ראש לשכתו וראש הסגל של נתניהו. גם בפרשה הזאת הצליחה המשטרה לגייס עד מדינה — מיקי גנור, נציגה של יצרנית כלי השיט הגרמנית תיסנקרופ, שחתם על הסכם שלפיו ירצה שנת מאסר בפועל וישלם קנס של 10 מיליון שקל.

מקורב נוסף לנתניהו שהסתבך באחרונה בפלילים הוא שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת המושעה, שמונה לתפקיד על ידי נתניהו עצמו בזמן שכיהן כשר התקשורת. פילבר נעצר על ידי רשות ניירות ערך בפרשת בזק, וחשוד בביצוע עבירות מרמה והפרת אמונים בנוגע להתנהלותו מול חברת בזק. על פי החשדות שנאספו נגדו, פילבר פעל במסגרת תפקידו בדרכי מרמה לקידום האינטרסים של בזק במשרד התקשורת.

ממצאי החקירה העלו חשד ממשי כי פילבר פעל בצורה שיטתית, מכוונת ומתמשכת כדי להעביר לבזק מסמכים מסווגים וניירות עמדה, תכתובות ומסמכים מדיונים פנימיים. האינטרס של פילבר לעשות זאת לא ברור, אך קשה להתעלם מכך שבעל השליטה בבזק, שאול אלוביץ' שנעצר אף הוא בפרשה, מקורב אף הוא לנתניהו. אלוביץ' חשוד בכך שפעל בניגוד עניינים בעסקת רכישת yes על ידי בזק, וכן שביצע פעולות מלאכותיות בקשר לעסקה זו. בפרשת זו חשודים גם בנו של אלוביץ', אור אלוביץ', מנכ"לית בזק סטלה הנדלר ומזכירת החברה, לינור יוכלמן. בנובמבר סיימה רשות ניירות ערך את חקירת הפרשה והעבירה את התיק לפרקליטות — עם המלצות להעמדה לדין של המעורבים העיקריים.

שר הרווחה, חיים כץ

צילום: פלאש 90צילום: צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90


כץ מסובך בשתי פרשות שונות שנחקרות על ידי שני גופי אכיפה שונים — המשטרה ורשות ניירות ערך. בפרשת השחיתות בתעשייה האווירית (תע"א), שנחקרת על ידי יחידת להב 433 של המשטרה, חשוד כץ בעבירות מתחום טוהר המידות ואיומים. במרכזה הפרשה עומד חשד לאילוץ עובדים בתע"א להתפקד לליכוד ולהשתתף בפריימריז במפלגה עם רשימות שנמסרו להם על ידי חברי ועד העובדים — בתקופה שבה כץ עמד בראשו.

במסגרת הפרשה נחקרו בכירים בוועד עובדי תע"א, ובהם יו"ר הוועד אהוד נוף, שהחליף את כץ בתפקיד ונחשב מקורב אליו. בין החשודים שנעצרו בפרשה נמצא גם בנו של כץ, יאיר כץ, שנעצר בחשד לביצוע עבירות סחיטה באיומים ותיווך לשוחד. לפי החשד, כץ הבן ניצל את מעמדו בתע"א כדי לסחוט את עובדי התעשייה להתפקד לליכוד.

במקביל ניהלה בשנה האחרונה רשות ניירות ערך חקירה פלילית נגד השר כץ. בפרשה זו הוא חשוד בעבירות שוחד ושימוש במידע פנים. על פי החשד, כץ רכש מניות של חברת נצבא זמן קצר לפני שהחברה דיווחה על מיזוגה עם חברת איירפורט סיטי ביולי 2015, בעת שכיהן כשר בממשלה. לפי החשד, מי שמסר לכץ את מידע הפנים הוא היועץ הפיננסי מוטי בן ארי, שחשוד גם הוא בשימוש במידע פנים. מדובר בחברות בבעלותו של חיים צוף, מקורבו של איש העסקים קובי מימון. על פי החשדות, כץ ובן ארי גרפו יחד רווחים כספיים אסורים בסך 290 אלף שקל. רשות ניירות ערך סיימה את החקירה הזאת באחרונה והעבירה את התיק לפרקליטות.

עם זאת, כל החשדות האלה לא מונעים מכץ לכהן כחבר בוועדה לבחירת שופטים בבית הדין לעבודה. הסמכות הועברה לכץ מידיו של ראש הממשלה נתניהו, שנשא גם בתפקיד שר הכלכלה לאחר שאריה דרעי התפטר מתפקיד זה בשל התנהלות הממשלה במתווה הגז.

שר הפנים, אריה דרעי

צילום: פלאש 90צילום: צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90


דרעי חשוד כיום בעבירות הלבנת הון, מרמה והפרת אמונים, גניבה בידי מורשה, רישום כוזב ועבירות מס. על פי החשד, כספים שנתרמו לעמותת מפעלות שמחה בראשות רעייתו יפה דרעי, הועברו לשימוש פרטי של בני המשפחה — בין היתר, לטובת נדל"ן שרכשו בשנים האחרונות. זו כמובן לא הפעם הראשונה שדרעי מסתבך בפלילים. ב–1999 הוא הורשע בלקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים, נידון למאסר של שלוש שנים, מתוכן ריצה שנתיים בפועל, ואף הוטל עליו קלון. כל זה לא מנע ממנו לחזור ב–2012 להנהגת ש"ס, להיבחר לכנסת ולהתמנות שוב לשר בממשלה.

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון

דנון עם נתניהו. צילום: פלאש 90צילום: דנון עם נתניהו. צילום: פלאש 90
דנון עם נתניהו. צילום: פלאש 90


דנון אמנם לא נחקר במשטרה, אך באחרונה פרקליט המדינה שי ניצן הורה למשטרה לפתוח בבדיקה בעקבות שידור תחקיר בחברת החדשות שבמרכזו עמד דנון. בתחקיר עלה כי דנון פעל למנות עשרות פעילי ליכוד למשרות שמומנו מכספי ציבור בתמורה לתמיכה פוליטית. על פניו נראה כי מדובר בפרשה חמורה.

מהתחקיר עלה כי בעת שכיהן בראש ארגון הליכוד העולמי, מינה דנון את מקורבו יעקב חגואל לעמוד בראש עמותה בשם עושים ציונות, ששייכת למועצה הציונית. בשנים מאז מינויו החלה קק"ל להעביר לעמותה מיליוני שקלים מכספי הציבור ומתרומות — מ–2 מיליון שקל ב–2012 ועד 15 מיליון שקל ב–2014. בשנים אלה זינק גם מספר העובדים בעמותה — מ–30 לכמעט 200. לפי התחקיר, דנון וחגואל הקימו באמצעות העמותה מיזם בשם אשכולות, שנועד להפצת ציונות ברחבי הארץ, ומינו פעילי ליכוד רבים לתפקידי רכז תמורת משכורות של אלפי שקלים בחודש.

יו"ר הקןאליציה הפורש, ח"כ דוד ביטן

צילום: פלאש 90צילום: צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90


ביטן נחשב ליד ימינו של נתניהו בכל הנוגע למהלכיו הפוליטיים, ובזמן שקידם במרץ את חוק ההמלצות — אספו חוקרי המשטרה ראיות המסבכות אותו בפלילים. בשבועות האחרונים בילה ביטן שעות ארוכות בחדרי החקירות של יחידת להב 433. הוא חשוד בביצוע עבירות של קבלת שוחד, הלבנת הון, מרמה והפרת אמונים בפרשת השחיתות בעיריית ראשון לציון. שלשום הודיע ביטן כי ביקש מנתניהו לפרוש מתפקידו כיו"ר הקואליציה על רקע החקירה נגדו.

במרכז החקירה נגד ביטן עומדים קשרים שקיים עם אנשי עסקים ואנשי השוק האפור בכל הנוגע לכיסוי חובות שצבר בזמן שכיהן כסגן ראש העיר ראשון לציון. לפני שהגיע לכנסת, נחשב ביטן לאחד האנשים החזקים בראשון לציון, הוא כיהן כחבר מועצה מאז 1988, וב–2005 התמנה לסגן ראש העיר, אך במקביל נקלע לחובות כבדים לאחר שלקח הלוואות בשוק האפור. חלק משכרו עוקל וננקטו נגדו הליכי הוצאה לפועל.

החקירה נגדו מתמקדת במכרזים לעבודות עפר במתחם אלף בראשון לציון, שלפי החשד הוטו לטובת קבלנים. כך למשל, המשטרה חושדת כי ביטן קידם את מתחם אלף כשהיה סגן ראש העיר בתמורה לשוחד ממשה יוסף, בעל חנות רהיטים ואיש עסקים. המשטרה הטמינה מכשירי האזנה במשרדו של יוסף והאזינה לו במשך יותר משנה, ובידיה הקלטות ותצלומים של פגישות שקיים יו"ר הקואליציה עם יוסף בחנות הרהיטים. בהקלטות הם נשמעו משוחחים על חובותיו של ביטן ועל העברות כספים.

החוקרים גם גילו העברות כספים חריגות שהצטברו לכ–1.5 מיליון שקל בחשבון הבנק של רעייתו של ביטן, חגית ביטן. גם הרעיה נחקרה במשטרה, אך הכחישה שמדובר בכספי שוחד וטענה כי לא ניהלה את החשבון. נהגו של ביטן, שאול הכנעני, חשוד בכך שסייע לביטן בקבלת השוחד.

בפרשה מעורבים עשרות חשודים, ובהם אנשי ציבור, קבלנים ואנשי השוק האפור. חלק מהחשודים הם בכירים בעיריית ראשון לציון, וביניהם ראש העיר דב צור, שחשוד בעבירות שוחד, מרמה הפרת אמונים והלבנת הון; סגנו של צור, אייל מושיוב, חשוד בקבלת שוחד; ומנהל אגף הגבייה והאכיפה בעירייה, שלומי קונסטנטין, נחקר בחשד לביצוע עבירה של מרמה והפרת אמונים.

גם ראש מועצת חבל מודיעין, שמעון סוסן, חשוד במעורבות בפרשה, ונחקר בחשד למרמה והפרת אמונים. על פי החשד, ביטן פנה אליו בבקשה להקל על איש העסקים יוסף לבנות את ביתו ביישוב מבוסס במרכז. חשוד נוסף הוא המשנה לראש העיר תל אביב, ארנון גלעדי.

מעורבים נוספים בפרשה הם חוסאם ועדנאן ג'רושי, החשודים במתן שוחד לביטן בתמורה לקידום ענייניהם; גל יוסף, עבריין בכיר בארגון הפשיעה של רמת עמידר החשוד כי הלווה לביטן כספים בשוק האפור; וראש המטה של שר התחבורה ישראל כ"ץ, עידן פרץ, נחקר בפרשה בחשד למרמה והפרת אמונים, והוא חשוד כי ניסה לסייע לחברה של הקבלן בני עוזיאל מול עיריית הוד השרון.

ראש הממשלה לא לבד: גם הכוורת של ליברמן מסובכת בפלילים

סטס מיסזצילום: סטס מיסז
סטס מיסז


השבוע התייצב שר התיירות לשעבר מישראל ביתנו, סטס מיסז'ניקוב, בכלא חרמון, שם החל לרצות עונש מאסר של 15 חודשים בפועל. מיסז'ניקוב, שנחשב למקורבו של שר הביטחון, אביגדור ליברמן, הודה במסגרת הסדר טיעון שערך עם הפרקליטות בביצוע עבירה של הפרת אמונים ובניגוד עניינים חמור בעת שהוביל את תמיכת משרד התיירות בפסטיבל הסטודנטים באילת — שבו הועסקה מקורבתו — בתקציב של מיליון שקל. הסדר הטיעון של מיסז'ניקוב לא כלל חשדות נוספים שבגינם נחקר, בין היתר, לביצוע עבירות שוחד, הטיית מכרזים, שיבוש הליכי חקירה ואפילו שימוש בסמים.

אבל מיסז'ניקוב הוא לא המקורב היחיד לליברמן שמסובך בפלילים. רשימת המעורבים בפרשה המסועפת, שקיבלה את שם המפלגה שהקים ליברמן ובראשה הוא עומד — ישראל ביתנו — היא ארוכה וכוללת בראשונה את פאינה קירשנבאום, לשעבר סגנית שר הפנים ומזכ"לית ישראל ביתנו, שעומדת במרכזו של כתב אישום חמור. קירשנבאום מואשמת בעבירות שוחד ובכך שניצלה את תפקידיה הציבוריים ושליטתה על תקציבי מדינה כדי לקחת טובות הנאה פסולות עבורה ועבור בני משפחתה. שווי הרכוש האסור שבו בוצעו פעילותיה מסתכם ב–5.7 מיליון שקל.

בכתב אישום זה מואשם גם דאוד גודובסקי, ראש מטה ישראל ביתנו, שמואשם בעבירות שוחד וסחיטה באיומים. גודובסקי היה שותף מרכזי בתכנון ובהוצאה לפועל של חלק גדול מהמעשים הפליליים שביצעה קירשנבאום. שווי הרכוש האסור שבו בוצעו פעולותיו מסתכם ב–480 אלף שקל. רמי כהן, מנכ"ל משרד החקלאות לשעבר, מואשם בעבירות של מתן שוחד ולקיחת שוחד. שווי הרכוש האסור שבו בוצעו פעולותיו מסתכם ב–1.1 מיליון שקל.

רשימת המעורבים הארוכה בפרשת ישראל ביתנו כוללת, בין היתר, את הלוביסט ישראל יהושע, שחשוד בעבירות שוחד, קבלת דבר במרמה, הלבנת הון והתחמקות במזיד מתשלום מס. היועץ המשפטי לממשלה המליץ להגיש נגדו כתב אישום בכפוף לשימוע, אך עדיין לא התקבלה החלטה בעניינו בפרקליטות. לוביסט נוסף שמעורב בפרשה הוא סטיבן לוי, נגדו הוגש כתב אישום בעבירות של בקשת שוחד, מתן שוחד, הצעת שוחד, הלבנת הון וקשירת קשר לביצוע פשע. גרשון מסיקה, לשעבר ראש המועצה האזורית שומרון, נהפך לעד מדינה בפרשה לאחר שנעצר בחשד למתן שוחד. עוד מעורבים הם אלכס ויז'ניצר, לשעבר יו"ר נ.ת.ע, שחשוד בעבירות שוחד, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות והלבנת הון; ויצחק בורבא, מנכ"ל מטמנת אפעה, שחשוד בעבירות תיווך לשוחד והלבנת הון.
ממשלה תחת חקירה בנימין נתניהו דוד ביטן אריה דרעי חיים כץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד