כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

תחקיר 'הארץ' • דרעי קיבל 200 אלף ש"ח והחזיר לאחר 5 שנים בעצת הגר"ח קנייבסקי

איש עסקים העביר לחשבונו של דרעי כ-200 אלף שקל, כך חושף גידי וייץ ב'הארץ'. הכסף הועבר ב-2012, אחרי שהכריז על שובו לפוליטיקה. לאחר מכן עסק דרעי בעניין שנוגע לאיש העסקים. דרעי טען ששכח שקיבל את הכסף, והחזיר אותו כעבור 5 שנים

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90



שר הפנים אריה דרעי קיבל לחשבונו הפרטי כ–200 אלף שקל מאיש העסקים אילן שרעבי בלי לדווח על כך, ולאחר מכן עסק בעניין שנוגע לו במסגרת תפקידו, כך חושף גידי וייץ ב"הארץ". על פי הדיווח של וייץ, דרעי קיבל את הכסף בשנת 2012, לאחר שהכריז כי הוא מתכוון לשוב לחיים הפוליטיים, אך בטרם חזר להנהגת ש"ס ולכנסת.

בתחילת 2016 נכנס דרעי לתפקיד שר הפנים. זמן קצר אחר כך, ב–23 בפברואר, נועד עם שרעבי בלשכתו בירושלים. שרעבי, ידיד קרוב של דרעי זה שנים, ביקש מהשר להתערב בעימות משפטי בין עיריית רמת השרון לכפר הירוק, שם יושבת החברה שבבעלותו. דרעי נעתר לבקשתו, ופנה בעניין לאנשי משרדו.

באשר לכסף שהעביר לדרעי, שרעבי טוען כי מדובר בהלוואה, שהוחזרה במלואה. דרעי טען בחקירתו כי בכלל שכח שקיבל את הכספים משרעבי. ע"פ וייץ בהארץ, דרעי החזיר את הכסף בעצת הגר"ח קניבסקי עמו נפגש לפני כמה חודשים.

ע"פ הדיווח של וייץ, דרעי אמר לגר"ח כי הוא רוצה להחזיר את הכסף וביקש את עצתו. הרב תמך בעמדתו וייעץ להחזיר את הכספים, אבל המשטרה הבהירה לו שצעד כזה עלול לפגוע בחקירה. ל"הארץ" נודע כי למרות עמדת המשטרה, דרעי החליט להחזיר את הכסף, חמש שנים לאחר שהועבר לחשבונו. עם זאת, יש לציין כי שרעבי העביר לדרעי הלוואות נוספות שעל פי הידוע הושבו.

אדם שממונה לשר מחויב לדווח למבקר המדינה על ניגודי עניינים פוטנציאליים, ובכללם על הלוואות או מתנות שקיבל מבעלי אינטרסים. לפי מידע שהגיע ל"הארץ", דרעי לא דיווח למבקר על קבלת הכספים משרעבי, ונמנע מגילוי נאות כשעסק בעניינו כשר הפנים.

שרעבי הוא בעליה של חברה בשם "מצודה בטיחות לתעבורה 97", שיושבת בתחומי הכפר הירוק ועוסקת בייצור ובתכנון מתקני כביש ודרכים. לאחר שהשתחרר דרעי מהמאסר ועד חזרתו לכנסת, ניהל חברה בשם "ד.ר.א.ר שירותי ייעוץ", שהועסקה על ידי כמה חברות במשק. עם לקוחותיו נמנו גם אילי ההון נוחי דנקנר, לב לבייב וצבי לבנת. גם החברה של שרעבי שכרה את שירותיו של דרעי, והזרימה לה תשלומי ריטיינר קבועים.

ווייץ מדווח כי בפגישתם בחודש פברואר ביקש שרעבי מדרעי לסייע בעניין שנוגע לו: עיריית רמת השרון תבעה מהכפר הירוק, חברה ממשלתית המנהלת מוסדות חינוך, היטלי פיתוח בסכומים ניכרים. ימים ספורים לפני הפגישה בין דרעי לשרעבי שיגרה עיריית רמת השרון דרישה לכפר הירוק להיטלים בסך כמיליון שקלים בגין שטחי קרקע ומבנים המשמשים את מצודה. לטענת הכפר הירוק ושרעבי, אין כל הצדקה לתשלומים שתובעת מהם העירייה.

כך או כך, שרעבי ביקש מהשר לנסות לסייע בביטול ההיטלים. ל"הארץ" נודע כי דרעי פנה בעקבות הפגישה למחלקה המשפטית של משרד הפנים כדי שתטפל בפנייה, אבל לא נמצאה דרך לפתור את הסכסוך.

בעבר התייחסו בתי משפט בכובד ראש לפעולה בניגוד עניינים של אישיות פוליטית, גם אם הפעולה השלטונית לא נשאה תוצאות או היתה כשלעצמה לגיטימית וסבירה. שופטי בית המשפט המחוזי בירושלים קבעו כי אהוד אולמרט נהג בדרך פסולה ובמצב של ניגוד עניינים כאשר שלח לאילי הון שונים מכתבי המלצה על חברה שבה היה שותף מיטיבו, איש העסקים משה טלנסקי.

החקירה נגד דרעי מתנהלת בשיתוף פעולה של היחידה הארצית לחקירות הונאה ושל רשות המסים, שנחשבת הגוף הדומיננטי יותר בחקירה. בין השאר, רשות המסים חוקרת גם את העברת הכספים משרעבי, שלפי הגורמים המעורבים לא דווחה על ידי דרעי למס ההכנסה. ההעברה עשויה לעורר חשד להעלמת מס אם הכסף ניתן לדרעי עבור שירותי הייעוץ, למשל.

שרעבי אישר ל"הארץ" כי נפגש עם דרעי בעניין היטלי הפיתוח, אך הסביר שעשה זאת לבקשת הנהלת הכפר הירוק, שמנהלת מוסדות חינוך. לדבריו, תשלום ההיטלים עלול לפגוע במצבם הכלכלי ותפקודם של מוסדות אלה. לטענתו, חברת מצודה בטיחות שבבעלותו אמורה לפנות בקרוב את המבנים שלה בכפר הירוק, ולפיכך אין כל הצדקה לתשלום היטלי הפיתוח. נגד חברת מצודה עומד פסק דין לפינוי בנימוק שהשימוש שהיא עושה בקרקע אינו חוקי.

לטענת שרעבי, הוא העביר לדרעי בפגישה בפברואר 2016 מכתב שנכתב חודש קודם לכן על ידי יו"ר דירקטוריון הכפר הירוק לשעבר, יואל ישורון, המוחה נגד הדרישות הכספיות של עיריית רמת השרון. ישורון סיפר ל"הארץ" כי בעבר פנה לשרי הפנים מהליכוד בעניין, אך פניותיו הושבו ריקם.

מנכ"ל הכפר הירוק, קובי נוה, אמר ל"הארץ" כי "במסגרת השיחות שהתקיימו ביני לבין שרעבי עלתה האפשרות ששר הפנים יפטור את הכפר הירוק מתשלום ההיטלים. או שאני ביקשתי משרעבי עזרה או שהוא הציע את עזרתו בסיוע לכפר הירוק. אני באמת לא זוכר. לשאלתך, אם בית המשפט יכריע שנשלם היטלים, יש לכך משמעות גם על השוכר — חברת מצודה. בהנחה שיטילו עלינו היטלי פיתוח, סביר להניח שכל המשכירים היו משתתפים בתשלום".
גידי וייץ הארץ אריה דרעי רבי חיים קנייבסקי אילן שרעבי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד