י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

מופלא בשתיקתו: הבן רבי שרגא שטיינמן - ה'ממשיך' ב'ארחות תורה' • פרופיל נרחב

קרוב לשבעים שנה לא משה ידו של הגאון רבי שרגא שטיינמן מידי אביו מרן הגראי"ל זצ"ל. מקורביו מספרים כי בדברים רבים, מזכיר הינו את דמות אביו • פרופיל לדמותו של הבן שנתמנה לממלא מקום אביו הגדול בראשות מוסדות 'ארחות תורה' • מיוחד

רבי שרגא שטיינמן בעלייה לציון הגראי"ל בשבעה. צילום: שוקי לרר
רבי שרגא שטיינמן בעלייה לציון הגראי"ל בשבעה. צילום: שוקי לרר



עם סיום ימי השבעה על הסתלקותו של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן זצ"ל מונה בנו השני הגאון רבי שרגא נח שטיינמן לשמש כראש ישיבות רשת מוסדות 'ארחות תורה' ברחבי הארץ.

מי שמינה את רבי שרגא, היה ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין. בהספד שנערך בסיום השבעה ב'ארחות תורה' אמר הגרי"ג בדברי ההספד כי "רצונו של מרן זצ"ל היה שבנו רבי שרגא ימלא את מקומו בכל העניינים הרוחניים והגשמיים של מוסדות ישיבות ארחות תורה, ויהי רצון שינהל את כל העניינים על הצד הטוב ביותר".

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי הגרי"ג אף ביקש קודם לכן מרבי שרגא שלפחות פעם בשבוע ובעיקר בתחילת זמן, ימסור רבי שרגא שיחות בכל המוסדות הפזורים ברחבי הארץ - ארחות תורה בבני ברק, רינה של תורה בכרמיאל, תורה בתפארתה באלעד, וישיבת 'נר זרח' במושב עוצם.

כך גם במעמד התפילה השנתי של 'קופת העיר' בבית מדרשו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי, השתתף רבי שרגא לראשונה במעמד, והרב פלנר מרבני קופת העיר הכריז כי ראש ישיבות 'ארחות תורה' הגאון רבי שרגא שטיינמן יאמר את ה'מי שבירך' לרפואת כל חולי עמו ישראל.

בעיצומה של העצרת, כשיצא ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין, נעלם עמו לפתע גם רבי שרגא. לאחר בירור התברר כי רבי שרגא שם פעמיו לציון הרשב"י במירון לשאת תפילה על אחד מגדולי מחזיקי התורה בדורנו הזקוק לישועה. רבי שרגא מגיע פעמים רבות למירון בפרט בימי חוליו של אביו מרן זצ"ל.

'בחדרי חרדים' משרטט פרופיל לדמותו של רבי שרגא. הבן הצעיר של הגראי"ל זצ"ל וחתנו של שר התורה הגר"ח קנייבסקי.

חברותא עם אביו

רבי שרגא שטיינמן בעצרת בארחות תורה. צילום: שוקי לררצילום: רבי שרגא שטיינמן בעצרת בארחות תורה. צילום: שוקי לרר
רבי שרגא שטיינמן בעצרת בארחות תורה. צילום: שוקי לרר


קרוב לשבעים שנה שלא משה ידו של הגאון רבי שרגא שטיינמן מידי אביו מרן הגראי"ל זצ"ל. את ילדותו עשה בבית הקטן ברחוב הכרמל בכפר סבא. אותה תקופה שימש מרן הרב שטיינמן זצ"ל כראש ישיבת 'חפץ חיים' בעיר, בהמלצתו ולבקשתו של מרן החזון איש זצ"ל. כשתמה מרן הגראי"ל באזני החזו"א, כיצד אדאג לחינוך ילדיי, הורה לו החזון איש לשלוח את בנו הגדול מוישל'ה (כיום הגאון רבי משה מראשי ישיבת 'עטרת שלמה אריה' בירושלים) לתלמוד תורה בעיר פתח תקווה, שם התאכסן במשך ימות השבוע בבית הגאון הצדיק רבי זאב איידלמן זצ"ל יליד העיר בריסק וממכריו הקרובים של הגראי"ל. 'ואילו את שרגא שלך', הורה החזון איש, 'תשאיר בבית ותלמד עמו. ואף אני', הפטיר החזון איש בחיוך 'למדתי עם אבא בבית ואינני חושב שהזיק לי הדבר'...

כך זכה רבי שרגא ל'מלמד' פרטי בעל שיעור קומה. מרן הגראי"ל זצ"ל היה לוקח את בנו לתפילת שחרית בישיבה, ולאחריה היה לומד עם בנו בהיכל הישיבה. כשמידי פעם ניגשים היו למרן תלמידי הישיבה להציג בפניהם את שאלותיהם היה אומר מרן הגראי"ל לבנו, "נו, שרגא תענה להם אתה".. במטרה להרגיל את בנו ללמוד על מנת ללמד. עם פתיחתה של ישיבת פוניבז' לצעירים עקר מרן הגראי"ל להתגורר בבני ברק כשהתנאי שהתנה הגראי"ל עם מרן הרב מפוניבז' זצ"ל היה שיוכל להביא עמו לישיבה את בנו הגר"ש חרף גילו הצעיר יחסית.

כשעמד מרן הגראי"ל בפני הוצאת ספר נוסף מסדרת ספרי 'אילת השחר' לא יצא הספר לאור לפני שיעבור רבי שרגא על הספר כולו ויביע את דעתו על הדברים כשהערותיו יתווספו לספר - תלמידים יודעים לציין כי כשמופיע בספר אילת השחר 'והעירו' המכוון הוא על פי רוב לבן המחבר שבצניעותו יבקש להשמיט את שמו.

השתקן

רבי שרגא עם אביו רבי אהרן לייב. צילום: שוקי לררצילום: רבי שרגא עם אביו רבי אהרן לייב. צילום: שוקי לרר
רבי שרגא עם אביו רבי אהרן לייב. צילום: שוקי לרר


רבי שרגא היה מן המקורבים ביותר לאביו ובנושאים רבים תמיד ביקש מרן הגראי"ל לשמוע את חוות דעתו. מקורביו יודעים לספר כי הנהגתו מזכירה את אביו ובתכונות רבות דומה הוא לאביו גם בשתיקתו המופלגת, ובפקחותו הנדירה.

עדות לשתיקתו ניתן לראות שכמעט אינו נושא דברים בפני ציבור, בפעם האחרונה שנשא הספד לראשונה היה בעצרת השבעה על פטירת אחותו הרבנית רחל דבורה ברלין ע"ה בישיבת 'גאון יעקב'.

אביו היה סומך על רוחב דעתו בנושאים רבים שמהם קרוב לוודאי רבים לא יוודעו לעולם. לפני שנים מספר, שהוצרך מרן הגראי"ל לעבור טיפול רפואי כשלצורך הטיפול הוצרכו הרופאים להרדים את מרן, הגראי"ל ביקש אז לדאוג שבנו ישהה לצדו בשעות שלפני כן, כשלפני שהחלו הרופאים בטיפול אמר הגראי"ל לבנו, אם חלילה הטיפול יכשל אני עושה אותך שליח להעברת כל כספי הצדקה שברשותי ליעדם.

בני הבית מצביעים על אנקדוטה נוספת שהייתה בשנים האחרונות, בזמן שגנב חדר לביתו של הגראי"ל וגנב סכום כסף גדול, ביקש אז מרן הגראי"ל שיקראו לבנו שישחזר מזיכרונו את הסכומים שהיו מונחים בכספת שנגנבה. משני סיפורים אלו טוענים המקורבים ניתן ללמוד על האמון הרב שרחש לו אביו בנושאי ממונות שבזה היה זהיר הגראי"ל עד מאד, ואם בנושאים אלו נאמנותו מוחלטת הרי שיש מזה ללמד עד כמה נאמנותו רבה.

גישה חינוכית מיוחדת

בחתונתו. (באדיבות הספר רבי אהרן לייב)צילום: בחתונתו. (באדיבות הספר רבי אהרן לייב)
בחתונתו. (באדיבות הספר רבי אהרן לייב)


הגר"ש משמש שנים רבות כראש ישיבה בישיבה לצעירים 'קהילות יעקב' בבני ברק, לצדו של הגאון רבי משולם שינקר. הוא נודע בגישתו החינוכית הייחודית ורבים משחרים לפתחו בנושאים חינוכיים. בשנים האחרונות כשעול הנהגת הדור הייתה מוטלת על כתפי מרן הגראי"ל לא אחת הפנה הוא את השואלים לבנו.

ואכן, ביתו ברחוב הרב ורנר 5 בבני ברק מהווה בשנים האחרונות כתובת לשאלות בענייני הכלל והפרט. לא בנקל נעתר הגר"ש להתערב בנושאי הכלל ואך לעיתים יכנס הוא לעובי הקורה, למקורביו ששאלוהו לא אחת על כך הסביר - אבא לימד אותי שלא בכל דבר חייבים להתערב מלבד במקום שההתערבות מוכרחת להציל עשוק מיד עושקו. כזה הוא הגר"ש.

בנוסף משמש רבי שרגא כמנהל הרוחני של רשת תלמודי התורה 'עטרת שלמה' שבראשות הגאון רבי שלום בער סורוצקין.



בתפילה במירון בסיום השבעה על אביו. צילום: באדיבות המצלםצילום: בתפילה במירון בסיום השבעה על אביו. צילום: באדיבות המצלם
בתפילה במירון בסיום השבעה על אביו. צילום: באדיבות המצלם


ל'בחדרי חרדים' נודע כי המינוי כעת במוסדות ארחות תורה נצרך עקב כך שלדוגמה בישיבת 'ארחות תורה' בבני ברק יש ארבעה ראשי ישיבות הגר"א גרבוז, הגרב"ד דיסקין, הגרצ"י אדלשטיין והגר"י קלרמן - כולם במעמד שווה ובאחדות נפלאה, אך בכל שאלה שהתעוררה, היה את מרן ראש הישיבה זצ"ל. כעת, לאחר פטירת הגראי"ל, בכל שאלה שמתעוררת, יביאו את הדבר בפני רבי שרגא שיפסוק מה לעשות.

כראש מוסדות 'ארחות תורה', גם אחראי רבי שרגא על חתימת הדיחויים לכל תלמידי ישיבות הרשת, לאחר שאביו מרן זצ"ל היה החותם עד הסתלקותו.

לפני מספר שנים נפטרה עליו רעייתו הרבנית חנה ע"ה, בתו של שר התורה הגר"ח קנייבסקי שחינכה את בנות ישראל מקטנותם לתורה ויראת שמים.
רבי אהרון יהודה לייב שטיינמן רבי שרגא שטיינמן הממשיך ארחות תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד