י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

צפו: כתב 'בחדרי' עושה יום עם המשתמטים בבית הדין הצבאי ביפו

כתב 'בחדרי חרדים' - אלי שלזינגר, התלווה לעצורי 'הפלג', להוריהם ולבני משפחתם • הבחורים סיפרו לו על שהותם בכלא הצבאי, על הבידוד ועל חברותם עם חיילי המשטרה הצבאית • "מה שחסר לנו, זה צ'ולנט בליל שישי" • צפו בוידאו מבית הדין

תיעוד מיוחד בית הדין הצבאי, צילום: אלי שלזינגר
תיעוד מיוחד בית הדין הצבאי, צילום: אלי שלזינגר





שישה מבחורי 'הפלג הירושלמי' שנעצרו לפני למעלה מחודש, הובאו היום לבית הדין הצבאי ביפו, לדיון בעניינים וגזר דין. ארבעה מהם, מסרבים בתוקף ללבוש מדי צה"ל ונמצאים בבידוד. שניים מהם, העדיפו ללבוש מדי צבא, ושוהים במחלקה רגילה.

על מנת להתרשם ממקור ראשון, יצאתי הבוקר לבית הדין הצבאי, שם פגשתי את ששת בחורי 'הפלג הירושלמי' העצורים ואת הוריהם, במהלך השיחות איתם התברר שהם מכירים את 'שלזינגר מבחדרי' ולא הייתי זר להם.

צילום: אלי שלזינגר. עריכה: מורן כהן

מסתבר, כי מלבד עו"ד מנחם שטאובר שמייצג את מרבית עצורי 'הפלג', ה'וועד להצלת עולם התורה' אף שכרה את שירותיו של עו"ד נוסף, המבקר אותם בכלא פעם או פעמיים בשבוע, מדבר איתם אחת ליומיים ודואג לצרכיהם האישיים.

"אני מעדיף את הבידוד על פני מחלקה רגילה" אמר ל'בחדרי חרדים' ישראל פרוש, אחד האסירים הפרקליטותיים. פרוש, היחיד מתוך החיילים שהובאו לדיון, כשנותר עם אזיקים לרגליו. ולא, הוא לא עד כדי כך מסוכן, אלא שמפתח צידו האחד של האזיק נשבר, ופרוש נותר אזוק ברגליו כל העת.



"אם יש משהו שחסר לנו בכלא הצבאי, זה צ'ולנט בליל שישי" הוא הוסיף בחיוך. "אני לומד בבידוד 11 שעות ביום, הרבה יותר ממה שהייתי לומד בישיבה. אין דאגות, אין עולם חיצוני. עד כדי כך טוב לי, שלפעמים אני אומר לחברי לתא שלא אכפת לי לשבת כאן עוד חודש" אמר ל'בחדרי'.

לעומת זאת, יעקב קרני, עליו גזר השופט 50 ימי מאסר, המינימום בתוך מתחם העונש, החליט ללבוש מדי צה"ל ולכן לא הועבר לבידוד בדומה לחברו יעקב פרקש. "למעשה, אני כבר עומד להשתחרר בעוד כשבוע. לאחר ששמעתי מה קרה עם מי שנמצא בבידוד, לא היה אכפת לי לסרב כדי גם כן להיות שם" אמר קרני.

"החיילים מהמשטרה הצבאית ממש חברים שלנו, אנחנו מדברים איתם הרבה, הספקנו להתיידד" מספר אחד הבחורים, ואף סיפר כי אחד החיילים הצטלם איתם סלפי (בחדר בו אין מצלמת אבטחה). הוא הבטיח שישלח לי את התמונה במייל לאחר שאשתחרר, אין ספק שזו חוויה עבורנו" הוסיף.

לדיון הגיעו ששת העצורים כשהם מחויכים ועליזים, "יחד עם הבן שלי יש בחור ספרדי שאינו קשור לפלג הירושלמי, הוא באמת מסכן" אמרה ל'בחדרי חרדים' אמו של אחד מהשישה. "הבן שלי וחבריו, נמצאים בפנים מתוך שליחות, הם לא סובלים בפנים. אני מדברת עם הבן שלי פעם בשבוע, זה לא נורא. אבל בחור שלא חי בהשקפה הזאת, קשה לו מאד בפנים".



יש לה גם מה לומר על הפגנת הפלג הירושלמי במרץ 2017, במהלך מרתון ירושלים. "הבחורים שלנו לא ראו שם דברים לא צנועים" היא אומרת על המחזות של בנות בלבוש ספורטיבי שרצו במרתון, "מבחינתם זה כמו שאתה רואה חתול ברחוב, לא רואים, לא מסתכלים. באו למחות בהוראת ראש הישיבה". לדבריה, היא זו ששלחה את בנה להפגנה לפני כחודש, במהלכה נעצר. "אני ממש לא מתחרטת, אני גאה בבני".

מדובר בששת העצורים האחרונים שעדיין נמצאים בכלא צבאי, בגלגל העצורים בו נערכים הפגנות על עצורים, ובמהלך הפגנות אלו נעצרים בחורים נוספים שחלקם אף מועברים למשטרה הצבאית וחוזר חלילה. המשתמטים השוהים לעיתים כחודשיים בכלא, אלה שמתעקשים לא ללבוש מדי צה"ל - נשלחים לבידוד. כאמור, ל'בחדרי' הם מספרים כי שם ניתן ללמוד יותר בשקט.

יצחק רייך, אחד האסירים שגזר הדין שלו נדחה בשבועיים, גם כן מרוצה מהשהות שלו בכלא הצבאי. "יש לנו הספקים גדולים מאוד בלימוד, אין הפרעות לצורך מסדרים או דברים אחרים כמו במחלקה רגילה". הארבעה נמצאים בבידוד, מוגדרים ברמת סיכון 4, מחשש שיתאבדו. "אין לנו שרוכים בנעלים ולא דבר שאפשר ליטול עם זה חיים, לוקחים לנו". במהלך ההפסקות, הבחורים דיברו בידידות עם החיילים, שנראה שיש להם היכרות לא קצרה. "אנחנו חברים" קרץ לי אחד החיילים מהמשטרה הצבאית.



"יותר מזה, בבידוד אין לנו בכלל בנות, למעט אחת שהבינה אותנו מהר מאוד" סיפר ל'בחדרי חרדים' יצחק רייך. "בלילה הראשון והשני היא באה לומר לנו לילה טוב לפני שעזבה, ומשלא קיבלה מענה אמרה שוב "אמרתי לכם לילה טוב" תוך שהיא מצפה לתשובה. "החבר שלי לתא אמר לה שעל פי ההלכה אסור, שכן 'אין שואלים בשלום אישה', והם מצאו פתרון בכך שהם משיבים 'לילה טוב סרן' ולא מתעלמים ממנה. חוץ מזה אין בכלל בעיות עם נשים".

הדיון בבית הדין הצבאי נמשך שעות ארוכות, במהלכו השופט סא"ל רונן שור אף יצא פעמיים להפסקה. שור, כך היה נראה במהלך הדיון והתוצאה בהתאם, לא קיבל את טענות הפרקליטות הצבאית שביקשה להחמיר בעונשם של האסירים הפרקליטותיים עד ל-150 ימים - כחמישה חודשים. "התקשיתי לקבל את קו טיעונה של התביעה הצבאית" אמר השופט שדחה שוב ושוב את הטיעונים שלהם, הוא קיבל את טיעוני עורך הדין מנחם שטאובר שייצג את השישה מטעם ה'וועדה להצלת עולם התורה' של מפלגת בני תורה.

השופט, קבע את מתחם הענישה בין 50 ל-120 ימים, וגזר על ישראל פרוש ויעקב קרני את העונש המינימלי של 50 ימים. שניים נוספים, יעקב פרקש ויצחק הבלין, נגזר עליהם 60 ימי מאסר, טיפה מעל הרף התחתון. לגבי שניים נוספים, יצחק רייך וארנטרוי, גזר דינם נדחה בשבועיים.
הפלג הירושלמי בית הדין הצבאי משתמטים פרקליטותיים כלא צבאי מדי צהל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד