כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

ביטן שמר על זכות השתיקה בחקירתו אתמול; המשטרה גבתה עדויות ממלווים בריבית בשוק האפור

ביטן ורעייתו נחקרו על מקורות המימון של חתונת בתם • בגין חובותיו לשוק האפור הוצאו צווי עיקול על ביתו בראשון לציון • המשטרה: יש ראיות למכביר על שיבוש נגד החשוד המרכזי משה יוסף • צפוי להחקר שוב מחר בפעם החמישית

ביטן אמש לאחר החקירה. צילום: רועי אלימה, פלאש 90
ביטן אמש לאחר החקירה. צילום: רועי אלימה, פלאש 90



חבר הכנסת דוד ביטן נחקר אתמול (ראשון) בפעם הרביעית במשרדי להב 433 בחשד לקבלת שוחד, הלבנת הון ומרמה והפרת אמונים בפרשת השחיתות בעיריית ראשון לציון. בחקירתו שמר ביטן על זכות השתיקה. החקירה, שנמשכה יותר מחמש שעות, התמקדה בעיקר במקורות המימון לחתונת בתו של ביטן, שנערכה באוגוסט האחרון. ביטן צפוי להיחקר שוב מחר (שלישי). רעייתו של ביטן, חגית, נחקרה אתמול בפעם השלישית.

בני הזוג ביטן נחקרו בנוגע לחשד כי איש העסקים משה יוסף, החשוד המרכזי במתן שוחד לביטן, מימן את החתונה בעלות של 260 אלף שקלים במזומן. כמו כן נחקרו בני הזוג בחשד כי חלק מהמתנות שהתקבלו במזומן באלפי שקלים מהמוזמנים לחתונה, היו למעשה כספי שוחד שהועברו במסווה לביטן. ביטן ועורך דינו החליטו שלא למסור לחוקרים את רשימת נותני המתנות מחתונת הבת, מכיוון שלפי העו"ד המשטרה סירבה עד כה להיענות לבקשתו להוציא צו איסור פרסום על הרשימה.

המשטרה אינה יכולה לדרוש את רשימת נותני המתנות בשל חסינותו של ביטן, ועל כן נדרשת הסכמתו. "לצערנו הרב, נאלצנו לקבל את ההחלטה על שמירה על זכות השתיקה לאחר פרסומים רבים שהופיעו בכלי התקשורת שפגעו בכבודו של ח"כ ביטן ובזכויותיו הבסיסיות, ועל כן הדרך היחידה שנותרה לנו להתגונן היא לשמור על זכות השתיקה", מסר עורך הדין, אפרים דמרי.

קודם לחקירתה של ביטן, החשודה בהלבנת הון, ערכו חוקרי המשטרה תרגיל ובמסגרתו הפגישו אותה עם יוסף למשך כמה שניות. בעת שהמתינה ביטן לחקירתה דאגו החוקרים כי תצפה ביוסף משוחח עם חוקרי המשטרה. ביטן נשאלה בחקירתה על מימון החתונה ועל הטענה כי יוסף שילם במזומן 260 אלף שקלים לבעל האולם. ביטן השיבה לחוקרים כי "כל החתונה מומנה בעזרת המתנות שקיבלו הילדים". לדבריה, "בגלל העומס של דוד, הוא ביקש מיוסף להעביר את הכסף לאולם, ואחרי כמה ימים הוא הלך לשם בתור חבר. הוא לא מימן לנו את החתונה". לדבריה, כלל הרשימות של נותני המתנות נמצאות אצל בעלה. עורכת דינה של ביטן, לימור אזולאי, מסרה בתגובה: "הגברת ביטן שיתפה פעולה באופן מלא ומתכוונת להמשיך אם תידרש לכך". החתונה נערכה באולמי לאגו בראשון לציון והשתתפו בה ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרים ובכירים נוספים בליכוד ומעיריית ראשון לציון.

בשבועות האחרונים גבתה המשטרה עדויות וחקרה אנשים בשוק האפור בנוגע לכספים שהלוו לביטן לצורך כיסוי חובותיו. המלווים התבקשו להסביר כמה כסף העבירו לידי ביטן, בין השאר בעת ששימש יו"ר קבוצת הכדורגל של עירוני ראשון לציון וכן בתקופת כהונתו כסגן ראש העיר. כמו כן סיפקו המלווים לחוקרים תשובות על החזרת הכספים, על המועדים ועל מי שהעביר להם בפועל את החובות.

ל"הארץ" נודע כי המשטרה גבתה עדות גם מאיש השוק האפור קובי כלב, שנידון ב-2015 לשנתיים מאסר בגין עבירות מס וסחיטה באיומים. כלב, ששימש חוקר בכיר ברשות המסים, ניהל באותה תקופה גם עסק למתן הלוואות בריבית של עשרות אחוזים. כלב הורשע בסחיטה באיומים של שישה מלקוחותיו שלא עמדו בהחזרי החובות. מהחקירה מתברר כי כלב הלווה לביטן ב-2007 סכומי כסף גדולים. אלא שביטן התקשה להחזיר את חובותיו, וכלב פתח נגדו בהליכי הוצאה לפועל. לפי מסמך של ההוצאה לפועל, שנה לאחר מכן הסתכם החוב של ביטן בכ-150 אלף שקלים. בתחקיר של "המקור" בערוץ 10 סיפר ביטן כי השיב לכלב את הכסף במלואו וכי מעולם לא אוים על ידיו או על ידי מישהו מטעמו. ביטן נשאל על העניין גם בחקירותיו וחזר על גרסתו.

מהחקירה עולה כי בין השאר כוסה החוב באמצעות העברת אלפי שקלים לטובת כלב ממשכורתו של ביטן כסגן ראש העיר ראשון לציון. עם גל המעצרים בפרשת ביטן וחקירתו של חבר הכנסת, זומן כלב לעדות בפני חוקרי היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה), ובה נשאל בין השאר על הכספים שהלווה לביטן. אדם המקורב לפרטי החקירה אמר כי כלב אישר בפני החוקרים כי ביטן השיב את החוב במלואו באמצעות ההוצאה לפועל, כי בפועל נלקחה ההלוואה עבור ביטן דרך אדם שלישי, וכי הוא וביטן לא נפגשו. מטעמו של כלב נמסר כי הוא מבקש לא להתייחס לדברים.

ל"הארץ" נודע כי לנוכח חובותיו הכבדים של ביטן לשוק האפור, אף הוצאו צווי עיקול לבית שהוא ורעייתו מחזיקים ברחוב עולי הגרדום בראשון לציון. בני הזוג מתגוררים כיום בדירה מושכרת בבניין חדש בעיר, המצוי כמה מאות מטרים בלבד מהחנות "רהיטי מצדה", שבה נהג ביטן להיפגש עם מקורבו ובעלי המקום, איש העסקים יוסף. על פי נסח הרישום בלשכת רישום המקרקעין, ביטן ורעייתו מחזיקים כל אחד במחצית מדירה בגודל של כ-80 מ"ר ברחוב עולי הגרדום.

בשנת 2009 הוצא צו עיקול לבקשתו של כלב. זאת, לאחר שביטן התקשה להחזיר את חובו במסגרת תיק שנפתח נגדו בלשכת ההוצאה לפועל בתל אביב. מהנסח עולה כי שבועיים לאחר מכן רשמה חגית ביטן עצמה הערת אזהרה בנסח, הקובעת כי על ביטן להימנע מלעשות עסקה בנכס.

במקביל להתקדמות המגעים להפיכתו של יוסף לעד מדינה, האריכה היום המשטרה את מעצר הבית שלו ב-18 ימים נוספים. ביחא"ה אומרים כי "קיים חשש כי החשוד יפעל לשיבוש פעולות החקירה שעל המשטרה לבצע, נוכח העובדה כי הצטברו ראיות למכביר בנושא זה, וקיים חשש כי אם לא יוארכו תנאי השחרור, הדבר עלול להוביל לשיבוש החקירה המתנהלת ולביצוע עבירות נוספות מול גורמים נוספים".

על פי החשד, בימים שקדמו לגל המעצרים, החל יוסף לפעול להסתרה מעשית של הכספים שהעביר לביטן. במקביל, הוארך גם מעצר הבית של הקבלן בני עוזיאל, אחד החשודים המרכזיים בפרשה, בעשרה ימים נוספים. היום גם נחקר יזם הנדל"ן דרור גלזר, החשוד במתן שוחד לביטן, ושמנהל אף הוא משא ומתן להפיכה לעד מדינה. בחקירתו של ביטן הוצגו לו התכתבויות עם גלזר, אך הוא שמר על זכות השתיקה.
חקירה דוד ביטן משה יוסף חגית ביטן שוחד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד